نیمی از خودروهای کشور بدون گواهی معاینه فنی

صدا و سیما چهارشنبه 07 آذر 1403 - 08:37
مدیر عامل اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل همگانی گفت: از ۲۰ میلیون خودروی سواری مشمول معاینه فنی، فقط نیمی از این خودرو‌ها برای دریافت گواهی معاینه فنی به مراکز فنی مراجعه کردند.

نیمی از خودروهای کشور بدون گواهی معاینه فنی

به گزارش  خبرگزاری صدا وسیما مدیر عامل اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل همگانی گفت: از ده میلیون خودرویی که به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند تقریبا ۲۱ درصد خودرو‌ها مردود شدند.
خودرو‌هایی هم با وجود گواهی فنی ولی همچنان مشکلات فنی دارند و موجب آلودگی هوا می‌شوند. بر اساس شواهد،اکثر رانندگان به دلیل عدم توانایی در تامین هزینه بالای قطعات خودرو تمایلی برای اخذ گواهی معاینه فنی ندارند.

بر اساس سیاهه انتشار آلودگی هوا بیش از ۸۲ درصد از آلایند‌های گازی و ۶۰ درصد از ذرات معلقی که هوای کلان شهری مثل تهران را آلوده می‌کند ناشی از وسایل نقلیه موتوری است که خودرو‌های دیزلی و سواری سهم قابل توجهی را در آلودگی هوا دارند.
طاهری، سرپرست مرکز ملی هوا و تعییر اقلیم گفت: از ۶۰ درصد ذرات معلق در هوای کلان شهر تهران، ناوگان دیزل بیشترین سهم را در آلودگی هوا دارد و بعد از آن، ناوگان سواری حدود ۱۴ درصد بالاترین نقش را در انتشار ذرات معلق دارند.

سردار موسوی پور، رئیس پلیس راهور پایتخت با تاکید بر ثبت تردد‌های غیر مجاز خودرو‌های فاقد گواهی معاینه فنی از طریق دوربین‌های شهری گفت: اگر گواهی معاینه فنی بیشتر اعمال قانون شود، تاثیر به سزایی در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت، تا کنون ۵۲ درصد اعمال قانون برای گواهی معاینه فنی توسط دوربین‌ها ثبت شده است.
بر اساس قانون هوای پاک، خودرو‌های سواری که ۴ سال از ساخت آنها می‌گذرد، به منظور کنترل آلایندگی شان باید به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند.
دوربین‌های کنترل شهری برای تردد خودرو‌های بدون گواهی معاینه فنی در کلان شهر‌ها روزانه ۱۰۰ هزار تومان جریمه ثبت می‌کند.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.