نمایشگاه بی المللی «تهران» میزبان فولادی های کل کشور بود، نمایشگاهی قابل توجه که به رغم سختی های یک سال گذشته این صنعت، توانست اهالی این صنعت را گرد هم بیاورد و نویدبخش جهش فولادی ها در سال های پیش رو باشد.
صنعت فولاد کشور، با تولید سالانه ۳۱ میلیون تن فولاد، ۵.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را به خود اختصاص داده و در سال ۱۴۰۲ با صادرات ۷.۸میلیارد دلاری، تراز تجاری کشور را ۱۵میلیارد دلار بهبود بخشیده است.
صنعت فولاد آذربایجان نیز که صنعتی قابل تحسین از حیث پرچمداری بخش خصوصی است، تولید ۲۵الی ۲۷ درصدی فولاد کشور را به خود اختصاص داده و نگاه هدفمندانه تری به مسئله بازاریابی و خلق نمایشگاه های کاربردی دارد.
بررسی دقیق آمار و ارقام ارائهشده نشان میدهد صنعت فولاد آذربایجان شرقی با وجود تمام محدودیتها، توانسته است مسیر پیشرفت را با موفقیت طی کند.
ویژگی متمایز فولاد آذربایجان، متکی به بخش خصوصی بودن این صنعت در این خطه صنعتی است. حضور چشمگیر اهالی صنعت فولاد آذربایجان به رغم محدودیت های یک سال گذشته این صنعت (از موضوعات چالش برانگیزی چون ارز نیمایی و آزاد گرفته تا مسئله مالیات و انرژی) نشان از عزم استوار مدیران پویای این بخش صنعتی و خصوصی است که متافو و متافو ها را یک رویداد مهم و استراتژیک صنعتی قلمداد می کنند.
قدمت نمایشگاهی تبریز در برگزاری نمایشگاه های موفق صنعتی با توجه به همجواری این استان با کشورهایی چون جمهوری آذربایجان، ترکیه، گرجستان و مراودات تجاری تجار این منطقه با بازارهای جهانی موقعیت استراتژیک به «نمایشگاه تبریزمتافو» بخشیده است.
تبریزمتافو نیز قدمتی مشابه و حتی یشتر از نمایشگاه ایران متافو دارد( با توجه به وقفه چند ساله که در برگزاری این نمایشگاه به وجود امده است)، نمایشگاه متافوی پیش رو که در تاریخ ۲۹ خرداد تا یک تیر ۱۴۰۴ در شهر تبریز میزبان شرکت های فولادی از سراسر کشور خواهد بود، در آستانه ۲۲ ساله شدن است.
صنعت فولاد به دنبال «نتیجه گرایی و خلق بازارهای ملی و بین المللی» در نمایشگاه هاست. از این حیث نمایشگاه ایران متافو بیست و یکم برای بخش غرفه دار و بازدیدکننده رضایت نسبی به همراه داشت و امید است این اهداف با برگزاری نمایشگاه های متافو در شهرهای مختلف کشور دنبال شده و بازارهای از دست رفته در اثر تحریم و در سایه سنگین کمبود انرژی، احیا شود.
تجربه موفق بخش خصوصی فولادی استان آذربایجان شرقی در اتکا به خود و خلق بازارهای هدف در شرایط تحریمی و مشکلات ارز و انرژی، می تواند «تبریز متافو» را به موقعیتی مناسب برای واحدهای شرکت کننده تبدیل و به هم سویی بیشتر فولادی ها منجر شود.
انتهای پیام