ایست وزارت راه به پروژه شهرداری

دنیای اقتصاد پنج شنبه 08 آذر 1403 - 00:04
دنیای‌اقتصاد: وزارت راه و شهرسازی در نامه‌‌‌ای با امضای سیدکمال هادیانفر، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی، خطاب به معاون وزیر کشور، خواستار توقف اقدام شهردار تهران در ساخت «تونل ۹ کیلومتری در زیر زمین پایتخت» شد. شهردار تهران روز گذشته در حاشیه جلسه دولت و در پاسخ به پرسش خبرنگاران، نسبت به «نامه وزارت راه و شهرسازی برای تونل ۴۰ همتی» واکنش نشان داد و اعلام کرده که اگر این تونل شروع به کار کند، بخش عمده‌‌‌ای از گره ترافیکی تهران باز می‌شود.

سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس سابق راهنمایی و رانندگی کشور که هم‌‌‌اکنون معاون حمل‌‌‌ونقل وزیر راه است، در نامه‌‌‌ای خطاب به معاون وزیر کشور عنوان کرد: شهردار تهران در حال ساخت یک تونل ۹ کیلومتری برای اتصال میدان سپاه به بزرگراه آزادگان است؛ پروژه‌‌‌ای که ۴۰‌هزار میلیارد تومان هزینه دارد و با این پول می‌توان «۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس» برای کسری شدید ناوگان حمل‌‌‌ونقل عمومی پایتخت تامین کرد. هادیانفر معتقد است، این پروژه با آیین‌‌‌نامه مصوب سال ۹۹ شورای عالی شهرسازی و معماری کشور در تضاد است و «ضد شیوه جهانی طراحی معابر شهری» نیز است. در متن نامه «درخواست توقف پروژه تونل‌‌‌سازی شهرداری تهران از وزارت کشور»، درباره سه تهدید تونل ۹ کیلومتری برای تهران و تهرانی‌‌‌ها هشدار داده شده است.

این‌‌‌ تونل «باعث گره‌‌‌های ترافیکی در مناطق اطراف پروژه»، «اثر موقتی در تردد روان خودرو‌‌‌ و سپس بازگشت ترافیک» و همچنین «فرصت‌‌‌سوزی برای دستیابی به حمل‌‌‌ونقل عمومی پایدار» خواهد شد. رئیس پلیس سابق راهنمایی و رانندگی کشور با کنایه نسبت به «ساخت بزرگراه طبقاتی صدر» به عنوان یک درس‌‌‌آموخته برای شهر تهران، خواستار جلوگیری از ساخت تونل ۹ کیلومتری شد.

گره ترافیکی تهران را باز می‌‌‌کنیم

صبح روز گذشته شهردار تهران در حاشیه جلسه دولت و در پاسخ به پرسش خبرنگاران، نسبت به «نامه وزارت راه و شهرسازی برای تونل ۴۰ همتی» واکنش نشان داد و اعلام کرده که اگر این تونل شروع به کار کند، بخش عمده‌‌‌ای از گره ترافیکی تهران باز می‌شود. به گزارش گروه آنلاین روزنامه دنیای اقتصاد، روز گذشته نامه‌‌‌ای به امضای معاون وزیر راه و شهرسازی در «دنیای‌اقتصاد» به چاپ رسید که بر اساس «هشدارهای سید کمال هادیانفر درباره عواقب ترافیکی ساخت تونل شهید متوسلیان»، مشخص شد «اولویت تهران در حال حاضر تامین فوری ۵هزار دستگاه اتوبوس درون‌شهری برای احیای توان حمل‌ونقل عمومی است، نه ساخت تونل برای خودروهای شخصی.» معاون وزیر راه و شهرسازی از وزارت کشور خواسته بود «جلوی ساخت تونلی که ۴۰‌هزار میلیارد تومان ارزش ساخت آن را برآورد کرده بود، گرفته شود.»

با این حال صبح روز گذشته علیرضا زاکانی شهردار تهران به این موضوع به نوعی واکنش نشان داد و گفت: تونل ۹ کیلومتری شهید متوسلیان که از میدان سپاه تا آزادگان است، اگر شروع به کار شود بخش عمده‌‌‌ای از گره ترافیکی تهران را حل می‌کند. به گزارش گروه آنلاین روزنامه «دنیای‌اقتصاد»، در همه سال‌های گذشته تاکنون، بودجه شهر با اولویت توسعه بزرگراه و معابر خودرویی هزینه شده است. این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان شهری، «شهر دوستدار شهروندان» شهری است که نبض حمل‌ونقل عمومی در آن، به مراتب بهتر از ترافیک خودروهای شخصی کار کند. در سال‌های اخیر تجربه تهرانی‌‌‌ها نشان داد، هر میزان بزرگراه ساخته شود، «تردد روان نمی‌شود» چون معابر بیشتر به معنای «تحریک بیشتر به استفاده از خودرو» است که البته تبعات آن، «اختصاص بودجه کمتر برای مترو و اتوبوسرانی» است.

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.