به گزارش خبرآنلاین، بیلی فلین، یکی از خلبانان آزمایشی لاکهید مارتین که اکنون نیمه بازنشسته شده و به عنوان کارشناس هوانوردی نظامی فعالیت می کند، در لینکدین چنین نوشت: «کاملاً درست است ایلان ماسک. چه کسی به خلبانانی نیاز دارد که جنگنده های سرنشین داری مانند F35 لاکهید مارتین و سوپر هورنت های و گراولرهای …بوئینگ را به پرواز درآورند؟ به محض اینکه سوار تسلای بدون راننده خود شدی، در ترافیک ساعت شلوغی لس آنجلس به سمت فرودگاه بران، سوار جت بدون خلبان خود شو و به سمت هیوستون، تگزاس پرواز کن، در ساعت شلوغی سوار تسلای بدون راننده شو تا مقصد برو. این کار را نه فقط یک روز بلکه هر روز حتی برای یک ماه انجام بده. و سپس به دنیا بگو که در این زمینه تجربه داری و یادت باشد این فقط رفت و آمد ساده بدون ویژگیهای خاص یک جنگنده است. تا آن موقع…درک نخواهی کرد!».
به نقل از روزیاتو، واضح است که فلین می داند در مورد چه چیزی صحبت می کند، برخلاف ماسک. فلین قبل از پرواز آزمایشی با Eurofighter Typhoon و Lockheed Martin F-35 Panther زمان زیادی را صرف پرواز با CF-18 برای نیروی هوایی سلطنتی کانادا کرده است؛ دیگری متأسفانه حتی خلبان بخش هوانوردی عمومی نیز نیست.
در حالی که ماسک با کمترین میزان توجه به تحقیقات علمی در ایکس اظهار نظر می کند، فلین یک کارشناس است و در میان موضوعات دیگر درباره Auto-GCAS و عوامل انسانی در هواپیماهای جنگنده صحبت می کند.
ماسک به وضوح در این زمینه بیاطلاع است، برخلاف فلین که دانش بالایی در این حوزه دارد. اگر چه نمی توان قدرت و کارآیی پهپادها را نادیده گرفت اما دستکم در حال حاضر، هنوز بسیاری از امور نظامی و رزمی را نمی توان با پهپادها انجام داد و همچنان به هواپیماهای سرنشین دار نیاز است. بدین ترتیب، صحبت های بحث برانگیز اخیر ماسک در مورد ناکارآمدی جنگنده های سرنشین داری مانند اف-۳۵، دستکم در حال حاضر محلی از اعراب ندارد و ماسک به عنوان کسی که دانش زیادی در حوزه نبرد هوایی ندارد، نمی تواند قضاوتی درست و معتبر در این زمینه داشته باشد.
مائورو گیلی، محقق ارشد فناوری نظامی در مرکز مطالعات امنیتی دانشگاه زوریخ، به Business Insider گفته است: «پهپادی که در حریم هوایی دشمن عملیات می کند از راه دور کنترل نخواهد شد. باید سطح بسیار بالایی از خودمختاری داشته باشد».
۵۸۵۸