روزنامه نزدیک به قالیباف خطاب به تندروها: الان موقع کنایه زدن به دولت نیست

فرارو چهارشنبه 14 آذر 1403 - 08:46
«همراهی قوا با یکدیگر در این زمینه مهم است و باید حتما وفاقی که سران قوا از آن دم می‌زنند در بدنه قوا نیز در این باره دیده شود. الان وقت گوشه و کنایه زدن سیاسی توسط برخی عناصر تندرو در مجلس به مجریانی که قرار است زیر بار اجرای این طرح حساس بروند، نیست. دولت نیز باید از حاشیه‌های سیاسی دست چندم در موضوعاتی نظیر انتصاب برخی افراد دست بردارد و بر موضوع حساس اصلاحات انرژی و بنزین متمرکز شود.»

روزنامه خراسان معتقد است بحث اصلاحات بنزین باید با بررسی همه‌جانبه و آماده‌سازی اذهان عمومی صورت بگیرد و تورم روانی و واقعی طرح کاملاً سنجیده و در نظر گرفته شود.

این روزنامه در یادداشتی نوشت: به نظر می‌رسد هر چه به زمان تصمیم گیری و اجرا در زمینه اصلاحات بنزین نزدیک شویم، ادبیاتی از این دست و سایر اقدامات رسانه‌ای و گفت‌و‌گو‌های اجتماعی برای همراه سازی جامعه با این موضوع ضرورت می‌یابد.

پرهیز از اقدامات تنش زای اجتماعی در اصلاحات بنزینی بسیار ضروری است. به طور مشخص در حال حاضر برخی از مواد قانون عفاف و حجاب از جمله مجازات‌های پیش بینی شده در این قانون بر مزیت‌های فرهنگی آن سایه انداخته و به وضوح در سطح طیف وسیعی از جامعه و حتی بسیاری از متدینین که نسبت به وضعیت فعلی رعایت حجاب در جامعه دغدغه دارند، موجب ایجاد نگرانی شده است. به ویژه این که دیدیم در سال ۱۴۰۱، تبعات طرح گشت ارشاد چگونه موجب سوء استفاده دشمن و حوادث تلخ آن سال شد و پس از آن متاسفانه وضعیت رعایت حجاب بدتر شد، لذا انتظار می‌رود اقدامات هزینه زایی نظیر مجازات‌های قانون عفاف و حجاب و فیلترینگ رفع شود تا بستر اجتماعی همزمان با اصلاحات اقتصادی دچار تنش نباشد.

همراهی قوا با یکدیگر در این زمینه مهم است و باید حتما وفاقی که سران قوا از آن دم می‌زنند در بدنه قوا نیز در این باره دیده شود. الان وقت گوشه و کنایه زدن سیاسی توسط برخی عناصر تندرو در مجلس به مجریانی که قرار است زیر بار اجرای این طرح حساس بروند، نیست. دولت نیز باید از حاشیه‌های سیاسی دست چندم در موضوعاتی نظیر انتصاب برخی افراد دست بردارد و بر موضوع حساس اصلاحات انرژی و بنزین متمرکز شود.

جزئیات اجرای طرح و دیدن همه افراد متاثر از افزایش قیمت بنزین ضروری است. اگر بتوان تورم روانی و واقعی طرح را در حد زیر ۱۰ درصد مهار کرد، عموم جامعه حتما با طرح همراه می‌شوند، اما مسئله را نباید صرفا از نگاه دارندگان خودرو و خانوار‌های فاقد خودرو دید.

بخشی از دارندگان خودرو لزوما افراد مرفه نیستند و چه بسا با خودروی خود معیشت خود را در قالب حمل و نقل کالا و مسافر انجام می‌دهند. افرادی که در حاشیه شهر‌ها و روستا‌ها زندگی و مسیر طولانی را تا شهر‌ها طی می‌کنند، بازنده اقتصادی ماجرای گرانی بنزین هستند. شناسایی آن‌ها و جبران هزینه‌های آن‌ها باید به شکلی دقیق در دستور کار مجریان طرح باشد تا طرح از ناحیه نارضایتی آن‌ها به چالش نخورد.

هرگونه اقدام در زمینه بنزین باید در قالب اصلاحات کلان در حوزه انرژی انجام شود. مسئله گاز و برق نیز ضروری است. در این دو حوزه و در حوزه بنزین اقدامات غیرقیمتی را نیز باید دید. جامعه باید ببیند که قرار نیست صرفا خانوار‌ها زیر فشار اصلاحات اقتصادی بروند، بلکه مجموعه بنگاه‌های مصرف کننده انرژی در سطح دولت و بخش‌های بزرگ تولیدکننده انرژی و مصرف کننده انرژی نیز برنامه مشخصی برای اصلاح مصرف سوخت و بهبود فرایند تولید سوخت دارند.

اصلاح تکنولوژی پالایشگاه‌ها برای افزایش تولید بنزین و کاهش تولید مازوت، اصلاحات در نیروگاه‌ها و شبکه‌های توزیع برای کاهش تلفات برق، اصلاحات در صنعت خودروسازی برای کاهش تدریجی مصرف بنزین به سطح متوسط جهانی و سایر اقدامات مرتبط با بهینه سازی مصرف سوخت باید در دستور کار قرار گیرد و مردم با بسته‌ای منسجم و همه جانبه مواجه باشند، نه برنامه‌ای یک سویه که صرفا مردم را تنها مسیر کاهش مصرف سوخت قلمداد کند.

منبع خبر "فرارو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.