احسان جانمی، طراح و کارگردان نمایش «چند گرگ از عروسی مادرم ماه جان» در گفتوگو با ایسنا و با بیان اینکه این نمایش به برههای از زندگی زنی میپردازد که همسرش در شب عروسی پس از پایان مراسم، برای بازگرداندن مردم آبادی او را ترک میکند و آن زن در حال تعریف کردن روایت آن روز برای پسر خود است، گفت: نمایش در مکتب سورئالیسم و نمایشنامه و پر از رؤیا، تخیل، توهم و فانتزی است.
او اضافه کرد: در گریم از جلوههای سهبعدی، ماسک سازی، ماکتسازی و قطعهسازی استفادهشده و این نمایش، پروداکشنترین اثر هنری سال اصفهان محسوب میشود که ۷۰ نفر از هنرمندان و هنرجویان تئاتر را بهصورت مستقیم درگیر کرده است و مخاطبان نیز استقبال بسیار خوبی از آن داشتهاند و بهطور میانگین هر شب ۲۵۰ نفر در حال تماشای این نمایش هستند.
این کارگردان با اشاره به اینکه ژانر نمایش «چند گرگ از عروسی مادرم ماه جان» تراژدی است، افزود: این نمایش در بخش صحنهای نوزدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر مقاومت نیز در حال رقابت با دیگر نمایشها است و ما نماینده اصفهان در بخش صحنهای این رقابت هستیم. لازم به ذکر است که این نمایش تولید مشترک دفتر تخصصی تالار هنر، شهرداری و حوزه هنری اصفهان است.
جانمی ادامه داد: این نمایش را رضا گشتاسب با استفاده از عناصر آئینی و بومی مناطق زاگرسنشین نوشته و با زبان جهانی آن را تولید کرده است. زبانی از تخدیر، رؤیا و کلمات شاعرانه و برای اولینبار نیز نورپردازی ویژهای در تئاتر اصفهان صورت گرفته است. همچنین جلوههای ویژه و مهندسی صدا در این اثر نیز برای اولینبار اتفاق افتاده است. درواقع هنگامیکه تماشاگر در حال تماشای نمایش است هم شگفتزده میشود و هم از دیدن آن لذت میبرد.
کارگردان نمایش «چند گرگ از عروسی مادرم ماه جان» تصریح کرد: تماشای این نمایش مناسب مخاطبی است که به دنبال تئاتر جدی است اما نه به معنای تراژدی بلکه به معنای هنر اصیل و مخاطبی که به دنبال هنر و اهل خواندن کتاب است، یعنی مخاطبی که دوست دارد یک اثر خوب موسیقی گوش دهد و مخاطبی که دوست دارد تابلوهای نقاشی خوب و معماریهای باشکوه ببیند.
او خاطرنشان کرد: ما در صد و چهاردهمین اثر گروه خود تصمیم گرفتیم که یک اثر چالشبرانگیز را انتخاب کنیم، اثری که تولید آن دشوار باشد و مفاهیم ارزشمندی را در یک قالب سخت ارائه دهد و من سعی کردم این قالب سخت را به زبان ساده برای تماشاگر با تصویرسازیهای پیدرپی ارائه کنم. این نمایش مانند چندین تابلوی نقاشی بسیار خوش آب و رنگ در کنار یکدیگر قرارگرفته تا تماشاگر از دیدن آن لذت کافی را ببرد.
او تصریح کرد: به نظر من تماشاگر تئاتر اصفهان، مستحق آثار سطحی، مبتذل، کلیشهای، تکراری و سرشار از شوخیهای رکیک و مستهجن نیست. سطح تماشاگر اصفهان باید در حد شهر اصفهان باشد که یک باغ شهر بزرگ و شهر فرهنگ و هنر است و هنرمندان آن نیز باید در این سطح اثر را به مخاطب ارائه بدهند و سعی کنند مخاطب را یک درجه ارتقا دهند یا آن ذوق هنردوستی را در آنها ارضا کنند. فردی که آثار بزرگی همچون چهلستون، سیوسهپل و خواجو را دیده دوست دارد که هنگام دیدن یک اثر، حس زیباییشناسی او از عمق وجود تحریک شود و سعی ما در این نمایش نیز بر این بوده است.
این کارگردان توضیح داد: در شرایطی که شهر ما پر از تولیدات مصرفگرایانه است من سعی کردهام یک اثر جدی، قابلتأمل، خوشمنظره و خوش نواز را به تماشاگر اصفهانی ارائه دهم که در جشنوارههای کشوری بدرخشد، با تئاتر روز دنیا قرابت داشته باشد و از عناصر و آئینهای ایرانی بهخصوص مناطق زاگرس نشین استفاده کرده باشد و یک نگاه جدی به برههای از تاریخ معاصر کشورمان نیز داشته باشد. لازم به ذکر است که ما یک گروه تولیدکنندۀ تئاتر هستیم که در عرصه کشوری فعالیت میکنیم و همواره دوست داریم مخاطب خود را راضی نگهداریم.
او اضافه کرد: در این نمایش مائده وحید، امیر مرادی، کوروش عنایتی، محمدجواد پاکنژاد، مانیا مردانی، رضا توکلی،شیما زاغیان ، علیرضا جانثاری، عاطفه شیروانی، فروغ زمانی، احمدرضا ظهرابی نژاد، امیر امینی، مهدی کاشی، ستایش شاکری، شیرین کردبچه، یاسمن رضایی، مهدی کریمی، ستایش جهانبخش،کیانا قدسی، نیایش بخشی، مطهره جودکی، سارینا علیاصغری، آنیتا جانثاری، ساقی جعفر زاده، مهناز زارعی، مهرشاد خانقائی، صبا اخلاقی، سبحان حلاجی و احسان خدامی به ایفای نقش پرداختهاند.
جانمی افزود: رضا گشتاسب بهعنوان نویسنده، صفیه اشجع و محمدحسین سلطانی بهعنوان دستیاران کارگردان، احسان جانمی بهعنوان طراح صحنه و نور و سعید مؤذنی بهعنوان طراح گریم، طراح ماسک و طراح قطعات سهبعدی حضور دارند. همچنین محمد عباد آهنگساز و بهار کیامرثیزاده، یلدا ربیعی و محمدمهدی اقبالی نیز اجرای گریم را عهدهدار هستند؛ ضمن اینکه مهدی کریمی، محمد نوری، هاجر رشیدی و احمدرضا ظهرابینژاد نیز دستیاران صحنه و زهرا محمودی و شیرین کردبچه دوخت لباس را بهعهده دارند.
انتهای پیام