سیویکمین همایش ملی و دوازدهمین همایش بینالمللی بیمه و توسعه، همزمان با روز بیمه، با حضور رئیسجمهوری، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیسکل بیمه مرکزی ایران و برخی نمایندگان مجلس در مرکز همایشهای برج میلاد برگزار شد.
به گزارش دیجیاتو، این همایش سهشنبه، ۱۳ آذر ۱۴۰۳، با عنوان «رضایتمندی و اعتماد مردم به صنعت بیمه» به میزبانی بیمه مرکزی ایران و پژوهشکده بیمه، برگزار شد. این رویداد بهنوعی گردهمایی مسئولان اقتصادی و فعالان صنعت بیمه کشور نیز بود تا علاوهبر ارائه گزارش عملکرد صنعت بیمه، از پژوهشگران، ایدهپردازان، کارمندان و مدیران نمونه همچنین چهرههای ماندگار این عرصه هم تجلیل شود.
در بدو ورود، نخستین چیزی که به چشم میخورد، حضور پررنگ شرکت «ازکی» با بنرها و استندهای آبیرنگ در هر گوشه از فضاهای داخلی و بیرونی سالن همایش بود. البته این تبلیغات در مسیر منتهی به برج میلاد روی بیلبوردها هم نمایان بود. تبلیغات این شرکت، بهعنوان بازیگر مهم اینشورتک، میتوانست نویدبخش این باشد که صنعت بیمه بیشازپیش پذیرای کسبوکارهای فناورانه، استارتاپها و اینشورتکها شده است.
صنعت بیمه از حیث استفاده از فناوریهای نوین هیچگاه جزو صنایع پیشگام نبوده است اما ازکی با حضور در این همایش، نشان داد روند تحول دیجیتال با حضور استارتاپهای حوزه اینشورتک به صنعت بیمه هم رسیده است. نکته قابلتوجه دیگر این است که ازکی با معرفی خدمات بیمهای با تمرکز بر فضای آنلاین و معرفی مفاهیمی همچون BNPL از سوی استارتاپها به صنعت بیمه، دریچهای تازه برای جذب مشتری گشوده است؛ ازاینرو اینشورتکها به رشد بازار بیمه کمک میکنند. در واقع، پیام محوری حضور ازکی در همایش بیمه و توسعه را میشد چنین ترجمه کرد که اینشورتکها رقیب بیمههای سنتی نیستند، بلکه امکانی برای توسعه و بزرگتر شدن بازار بیمه فراهم میکنند. امکانی که سودش به جیب کل بازیگران صنعت میرود.
تنوع خدمات و برآوردهسازی نیازهای مشتریان با شخصیسازی و تسهیل ارائه خدمات بیمه؛ درنتیجه افزایش نفوذ بیمه پیامد دیگر فعالیت شرکتهایی همچون ازکی است؛ موضوعی که در سالهای اخیر نمود بارزی در ایران داشته و باعث تنوع زیاد خریداران خدمات بیمه شده است.
این همایش در سالن اصلی با سخنرانی رئیسجمهوری بهصورت رسمی آغاز شد. مسعود پزشکیان با بیان اینکه «بیمه علم است، علم عدد و رقم است، نمیشود با اعداد و رقم دعوا کرد»، گفت: «تمام دعوا این است که نمیشود با مُسکّن ادامه داد. باید نسخه درست نوشت. همه از ناترازی صحبت میکنیم اما میگوییم به هیچچیزی دست نزنیم؛ یعنی روزبهروز ناترازی بدتر شود. روزی باید مشکل را حل کنیم. کی؟ زمانی که افتادیم و مُردیم؟ اینجا علم میتواند برای این مشکلات راهحل ارائه دهد.»
او تأکید کرد: «قبل از اینکه مشکلی پیش بیاید، باید فکر چاره کرد؛ علم و انسانهای کاردان، عالم، باتجربه و باانگیزه میتوانند برای مشکلات راهکار پیشنهاد بدهند و آنها را حل کنند به شرط اینکه با اعلام، با آگاهی و با اطلاعرسانی همراه باشد.»
رئیسجمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بیمه تکمیلی، افزود: «یک چیزی درست کردیم به اسم بیمه تکمیلی، این بیمه از نظر علمی و آن چیزی که من میفهمم، زیرمیزی و رومیزی است. بیمه تکمیلی که بیمه پایه نیست؛ چیزی که در بیمه پایه است نمیتوان اسمش را تکمیلی گذاشت. همان عملی که ما در حوزه دولتی انجام میدهیم و میگوییم تعرفهاش ۱۰ تومان است، در خصوصی میگوییم ۱۰۰ تومان است و برای همان عمل ۱۰۰ تومان قرارداد میبندیم و اسمش را میگذاریم تکمیلی.»
در ادامه، تریبون در اختیار وزیر اقتصاد قرار گرفت. عبدالناصر همتی با بیان اینکه «بیمه فعالترین صنعت مالی کشور است که بدون منت به مردم خدمت میکند»، گفت: «این روند قرار است در دولت چهاردهم با قدرت بیشتری خدمت صادقانه به مردم ارائه دهد.»
او با اشاره به عنوان این همایش، «جلب رضایت و اعتماد مردم»، گفت: «شرکتهای بیمه فقط با پرداخت درست و بهموقع میتوانند اعتماد و رضایت مردم را جلب کنند؛ در غیراینصورت اگر پرداخت خسارت بهموقع نباشد، وضع آن شرکت خوب نیست.»
«پرویز خوشکلامخسروشاهی»، رئیس کل بیمه مرکزی ایران، نیز در این برنامه «آماری از وضعیت فعلی صنعت بیمه ایران» ارائه کرد و گفت: «درحالحاضر ۴۱ شرکت بیمهای در صنعت بیمه کشور فعال هستند که ۴۰ شرکت آن غیردولتی و فقط یک شرکت آن دولتی است. همچنین هزار و ۴۴۰ شعبه بیمهای فعال در کشور مشغول به ارائه خدمات بیمهای به جامعه هستند.»
به گفته او «تا امروز ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه هستند و ۷۶ همت خسارت در این رشته بیمه پرداخت شده است. همچنین ارزش حق بیمه صنعت بیمه کشور نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار است و صنعت بیمه بیش از ۴۷۷ میلیون دلار تعهد برعهده دارد.»
رئیس کل بیمه مرکزی در ادامه با اشاره به «اجرای کروکی آنلاین تصادفات»، توضیح داد: «کروکی آنلاین درحال انجام است و پلیس این کروکیها را به بیمه مرکزی گزارش میدهد. در 7 ماه اول امسال، ۵۶٠ هزار کروکی آنلاین به بیمه مرکزی اعلام شده است.»
به عقیده او، «صنعت بیمه صنعت نامرئی در کشور است و نقش مهمی ایفا میکند اما دیده نمیشود.»
برگزاری همزمان 8 پنل تخصصی موازی؛ شامل پنل سندیکای بیمهگران ایران، پنل انجمن حرفهای صنعت بیمه، پنل ارائه برترینهای صنعت بیمه، پنل بینالملل و 4 پنل بهمنظور ارائه مقالات از دیگر بخشهای این همایش بود.
عناوین یکی از پنلهای تخصصی «نقش فناوریهای نوین در ایجاد رضایت و اعتماد به صنعت بیمه» بود که در آن مقالههای علمی با عناوین «ارتقای اعتماد مشتریان بیمه با قدرت هوش مصنوعی مولد» و «طراحی یک سیستم هوش مصنوعی توضیحپذیر با استفاده از درخت تصمیم در بیمه درمان» ارائه شد. بررسی موضوعاتی مانند «دادهکاوی، تحلیل احساسات مشتریان و مدلسازی پیشبینی نارضایتی در صنعت بیمه» و «ارائه مدل توسعه هوش مصنوعی در صنعت بیمه ایران» از دیگر بخشهای این پنل بود.
در حاشیه این رویداد ملی غرفههای شرکتهای بیمه ازجمله البرز، پارسیان، کوثر و دانا و زیرمجموعههای بیمه سامان نیز بر پا بود تا فعالان این حوزه تازهترین دستاوردها ازجمله خدمات بیمهای خود در زمینه «ورود فناوری به صنعت بیمه» را با شرکتکنندگان به اشتراک بگذارند.
با گشتی در این نمایشگاه، محصولات نوآورانه و مبتنیبر فناوریهای نوین برخی فعالان عرصه بیمه یا همان اینشورتکها به چشم میخورد؛ «اسمارت راید» که نوعی گیمیفیکیشن برای تحلیل رفتاری رانندگان است و «تماسینو» چتبات مبتنیبر هوش مصنوعی ازجمله آنها بود.
«طنین»، پلتفرمی جامع برای خدمات دیجیتال بیمهای، و «ایزیبیمه»، دیگر پلتفرم مدیریت و هوشمندسازی دفاتر نمایندگی و کارگزاری بیمه، نیز در این غرفهها به نمایش گذاشته شده بودند.
همچنین «ستریسک»، بهعنوان بیمه تجاری کشاورزی، و «دیدار» با هدف صدور آنلاین بیمههای عمر و مستمری از دیگر محصولات فناورانه شرکتهای بیمه بودند.