بازار خودرو از تب و تاب افتاد

دنیای اقتصاد پنج شنبه 15 آذر 1403 - 10:43
دنیای اقتصاد: برخی از عواملی که می‌توان آنها در نوسانات قیمت خودرو که هفته آخر آبان و هفته اول آذرماه رخ داد، موثر دانست، رشد نرخ دلار در بازار بود؛ به نحوی که نرخ دلار در بازه زمانی یادشده، مرز 70 هزار تومان را رد کرد؛ این در حالی است که بازار خودرو همواره تبعیت خود را از بازار ارز به اثبات رسانده، گرچه این تاثیرپذیری بعد از روند بی‌سابقه قیمت‌ها در فروردین (زمان حمله ایران به اسرائیل) کمتر شده؛ اما همچنان در بازار آثاری از آن دیده می شود.

به گزارش خبرنگار گروه آنلاین روزنامه دنیای اقتصاد: بررسی بازار خودرو در هفته‌ای که گذشت نشان می‌دهد که  پس از یک دوره صعود قیمت این بازار حالا از تب و تاب افتاده  و به آرامش نسبی رسیده است، این در شرایطی است که  تنها برخی محصولات،  نوسانات محدودی را تجربه کرده‌اند.

«دنیای اقتصاد» برای بررسی بازار خودرو قیمت ۱۸ محصول داخلی و مونتاژی از ۷ آذر تا ۱۳ آذر را زیر ذره بین قرار داده است. بر این اساس در بازه زمانی یاد شده قیمت محصولات داخلی به طور میانگین ۸.۱۸ میلیون تومان معادل ۱.۳ درصد افزایش داشته است؛ ضمن اینکه خودروهای مونتاژی نیز در همین بازه زمانی به طور میانگین رشد بهای محدود ۰.۶۵ درصدی را تجربه کرده‌اند.

پس از افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو در اواخر آبان ماه، بهای خودرو در بازار نیز رو به رشد گذاشت، به طوری که طی یک هفته بعد از اعلام قیمت‌های جدید، بهای خودرو در بازار نیز حدود ۷ درصد رشد یافت.

دو عامل دیگر را می‌توان در نوسانات قیمت خودرو که هفته آخر آبان و هفته اول آذرماه رخ داد موثر دانست. یکی رشد نرخ دلار در بازار بود. نرخ دلاردر بازه زمانی یاد شده مرز ۷۰ هزار تومان را رد کرد.

بازار خودرو همواره تبعیت خود را از بازار ارز به اثبات رسانده، گرچه این تاثیرپذیری بعد از روند بی سابقه قیمت ها در فروردین (زمان حمله ایران به اسرائیل) کمتر شده اما همچنان در  بازار آثاری از آن دیده می شود.

علاوه بر این کاهش عرضه خودرو توسط خودروسازان را نیز می‌توان در این موضوع موثر دانست. طبق آمار ثبت شده در کدال فروش خودروسازان در آبان ماه ۲۵ درصد کمتر از مهرماه بوده است.

اما طی یک هفته گذشته بیشتر این عوامل به ثبات رسیدند. نرخ ارز نوسانات زیادی را طی این هفته تجربه نکرد، تاثیر روانی افزایش قیمت رسمی خودرو نیز دیگر فروکش کرده است. بعد از افزایش قیمت کارخانه‌ای نیز خودروسازان انگیزه بیشتری برای عرضه محصولاتشان دارند و می‌توان این احتمال را داد که فروش آنها رو به افزایش گذاشته  باشد.

اما از بین خودروهای داخلی مورد بررسی «دنیای اقتصاد»، از ۷ آذر تا ۱۳ آذر سه خودرو با کاهش قیمت و ۶ محصول با رشد قیمت مواجه بودند. بهای دو خودرو نیز کاملا ثابت مانده است.

بیشترین رشد قیمت بین این محصولات مربوط به کوییک اتوماتیک است. ۷ آذر این محصول ۵۷۵ در بازار قیمت داشت، طی روز سه‌شنبه این خودرو ۶۱۵ میلیون تومان خرید و فروش شد تا رشد قیمت ۴۰ میلیون تومانی و ۶.۹ درصدی را تجربه کند.

کمترین رشد قیمت نیز مربوط به ساینا دنده‌ای است. بهای این محصول در بازه زمانی مذکور از ۴۵۵ میلیون تومان تا ۴۶۰ میلیون تومان افزایش یافته تا رشد ۵ میلیون تومانی و یک درصدی را تجربه کند.

همچنین بین خودروهایی که کاهش قیمت را تجربه کردند، بیشترین افت بها مربوط به تارا اتوماتیک است. این خودرو هفت آذر ماه یک میلیارد و ۸۵ میلیون تومان معامله شد اما روز سه‌شنبه بهای آن به یک میلیارد و ۶۰ میلیون تومان رسید تا افت قیمت ۲۵ میلیون تومانی و ۲.۳ درصدی داشته باشد. همچنین بهای پژو ۲۰۷ دنده‌ای روی ۸۰۵ میلیون تومان و قیمت راناپلاس روی ۷۲۵ میلیون تومان ثابت ماند.

علاوه بر این بیشترین رشد قیمت محقق شده بین خودروهای مونتاژی مربوط به فیدلیتی هفت نفره است  که بهای آن با ۳۰ میلیون تومان رشد قیمت، دیروز به یک میلیارد و ۹۳۰ میلیون تومان رسید.

گزارش خودرو

 

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.