امیرمسعود عابدین: شاخه لوکس هیوندای، جنسیس، با قدرت وارد دنیای مسابقات خواهد شد. این شرکت روز چهارشنبه، جنسیس ماگما ریسینگ را راهاندازی کرد و اولین خودروی مسابقهای خود، GMR-۰۰۱ را به نمایش گذاشت. این خودرو در واقع یک پروتوتایپ سطح بالاست که جنسیس قصد دارد نسخه تولیدی آن را در سال ۲۰۲۶ وارد مسابقات جهانی استقامت (WEC) و در سال ۲۰۲۷ وارد سری IMSA WeatherTech در آمریکای شمالی کند؛ این بدان معناست که جنسیس به لمانز خواهد رفت.
جنسیس GMR-۰۰۱ بر اساس قوانین LMDh ساخته شده که یک همکاری مشترک بین IMSA و ACO، نهاد حاکم بر لمانز است. LMH مخفف لمان هایپرکار بوده و از سال ۲۰۲۴ در مسابقات WEC حضور دارند. LMDh نیز از سال ۲۰۲۳ به میدان آمده و به فناوری هیبریدی خودروها اشاره دارد. خودروهای LMDh بر اساس شاسی کربنی یکی از چهار تأمینکننده انتخاب شده ساخته میشوند و از اجزای هیبریدی مشترک (باتری از ویلیامز، موتور از بوش و گیربکس از ایکس-تراک) استفاده میکنند. جنسیس برای شاسی با سازنده فرانسوی اورکا و برای ورود به WEC با تیم IDEC Sport همکاری خواهد کرد.
LMDh راه حلی نسبتاً کمهزینه برای خودروسازان جهت ورود به مسابقات اتومبیلرانی سطح بالا فراهم کرده است. خودروهایی که طبق این قوانین ساخته شدهاند عبارتند از آکورا ARX-۰۶، آلپاین A۴۲۴، بیامو M Hybrid V-۸، کادیلاک V-Series.R، لامبورگینی SC۶۳ و پورشه ۹۶۳. هایپرکارهای لمانز (LMH) نیز شامل تویوتا GR-۰۱۰، پژو ۹X۸ و فراری ۴۹۹P هستند.
طبق مقررات، جنسیس بدنه خودرو را طراحی میکند و یک موتور انتخابی را ارائه میدهد. در حالی که این شرکت کرهای هنوز چیزی در مورد واحد قدرت برنامهریزی شده خود فاش نکرده است، اکثر پروتوتایپهای مدرن از پیشرانه V-۶ یا V-۸ کوچک توربوشارژ استفاده میکنند.
منبع: motor۱
۵۸۳۲۲