ضرورت توسعه روابط گردشگری ایران با کشورهای جنوب شرقی آسیا

خبرگزاری ایسنا جمعه 16 آذر 1403 - 10:35
سرپرست پژوهشکده گردشگری سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: توسعه روابط گردشگری با کشورهایی مانند هند، کشورهای آسیای جنوب شرقی یا کشورهای عربی سمت خلیج فارس باید در اولویت توسعه گردشگری ایران باشد چراکه آنها شرایط بهتری به عنوان بازارهای بالقوه گردشگری برای ایران دارند.

جواد براتی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص ظرفیت‌های برگزاری اجلاس اکو در مشهد برای این کلان شهر در حوزه گردشگری اظهار کرد: در گردشگری کشورهای عضو اکو تنوع بسیاری وجود دارد، به طوری که وضعیت گردشگردی یک کشور مانند ترکیه با کشوری مثل ترکمنستان یا تاجیکستان بسیار متفاوت است. وضعیت جمعیتی کشورها (از نظر پتانسیل گردشگر فرست بودن) برای کشوری مانند پاکستان بسیار متفاوت از ازبکستان است و از لحاظ امنیت و زیرساخت‌های گردشگری، ترکیه و ایران قابل مقایسه با قزاقستان یا افغانستان نیستند.

وی ادامه داد: با این وجود، آنچه در ظرفیت‌های گردشگری این کشورها قابل ذکر است، نزدیکی فرهنگی این کشورها و قرارگیری ایران در موقعیت جغرافیایی مناسب به لحاظ کریدور حمل و نقل بین این کشورهاست. چند سالی است که توسعه گردشگری فی مابین این کشورها به عنوان یک هدف مورد توجه قرار گرفته است و وزرای گردشگری این کشورها جلسات متعددی داشته اند اما وضعیت فعلی گردشگری آنها(بجز ترکیه، ایران و آذربایجان) اصلا مطلوب نیست و افزایش گردشگر ورودی به ایران از کشورهای آسیای میانه چندان مورد انتظار نیست.

براتی تصریح کرد: با توجه به درآمد سرانه پایین کشورهای عضو اکو (به استثا ترکیه و ایران) به نظر میرسد انعقاد قراردادهای تسهیل کننده گردشگری بین این کشورها بیشتر از آنکه باعث ورود گردشگر به ایران شود به افزایش گردشگر خروجی به کشورهای آسیای میانه بیانجامد. درواقع تراز گردشگری ایران را منفی تر خواهد کرد.

سرپرست پژوهشکده گردشگری سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی درخصوص وضعیت گردشگری میان دو کشور ایران و ترکیه بیان کرد: وضعیت گردشگری ما با ترکیه خوب است و تعداد زیادی گردشگر ورودی و خروجی بین این دو  کشور وجود دارد اما این ظرفیتها بدون اقدامات پیشنهادی در اکو، همچنان وجود دارد و نمی‌توان گفت که اکو باعث توسعه گردشگری دو کشور شده است.

وی عنوان کرد: توسعه روابط گردشگری با کشورهایی مانند هند، کشورهای آسیای جنوب شرقی یا کشورهای عربی سمت خلیج فارس باید در اولویت توسعه گردشگری ایران باشد و آن‌ها شرایط بهتری به عنوان بازارهای بالقوه گردشگری برای ایران دارند. با این حال، توسعه روابط در معنای کلی خوب است و ما باید بتوانیم با همه دنیا ارتباطات خود را گسترش دهیم بویژه کشورهای آسیای میانه. اما اگر بخواهیم در این زمینه اولویت‌بندی کنیم باید کشورهایی که به لحاظ اقتصادی شرایط بهتری دارند را در اولویت قرار دهیم، زیرا درآمد بالاتری دارند و امکان جذب سرمایه‌گذاری نیز بیشتر است.

براتی تصریح کرد: با توجه به اینکه کشورهای آسیای میانه به لحاظ اقتصادی وضعیت خوبی ندارند، در حال حاضر سرمایه‌گذار ایرانی به این کشورها سفر می‌کند و بسیاری از صنعتگران برای بحث‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری  به سمت ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان و ... می‌روند.

وی با اشاره به اینکه شاید ما با کشورهایی مانند ترکیه و عربستان ارتباط داشته باشیم، می‌توانیم شاهد جذب سرمایه‌گذار خارجی بهتری باشیم، ادامه داد: ارتقای روابط با کشورهای عضو اکو بسیار خوب است اما باید انتظارات خود را در زمینه گردشگری با آن‌ها در حد پایینی نگه داریم و انتظار زیادی از توسعه روابط در کشورهای عضو اکو نداشته باشیم، زیرا نمی‌توان از این مسیر به توسعه چندانی در ورود گردشگر با کشورهای عضو اکو برسیم.

باید کریدور جاده ابریشم  توسعه پیدا کرده و ارتباطات تجاری اولویت قرار گیرد

سرپرست پژوهشکده گردشگری سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: کشورهای عضو اکو ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه صادرات و واردات دارند که بسیار قابل توجه است. بنابراین توسعه روابط با این کشورها را باید از طریق حمل‌و نقل و بازرگانی پیش برد،. بنابراین اگر بخواهیم هدفمند پیش برویم باید کریدور جاده ابریشم را توسعه و ارتباطات حمل و نقلی و تجاری که از مسیر این کشورها عبور می‌کند را در اولویت قرار دهیم.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.