پژوهشی جدید نشان میدهد که کارآفرینانی که از خانواده و دوستان خود سرمایه میگیرند، تمایل بیشتری به اتخاذ تصمیمات محافظهکارانه دارند و از ریسکهای بزرگ در رشد کسبوکار خود اجتناب میکنند.
این تحقیق نشان میدهد که روابط نزدیک با سرمایهگذاران ممکن است باعث احساس گناه در صورت شکست کسبوکار شود و در نتیجه کارآفرینان به سمت گزینههای کمریسک و محتاطانه حرکت کنند.
کارآفرینان اغلب منابع و پول لازم برای راهاندازی یک کسبوکار را ندارند و در چنین شرایطی برای حمایت اولیه سراغ خانواده و دوستان خود میروند. پژوهشگران دانشگاه ایندیانا در آمریکا به بررسی آثار رابطه نزدیک کارآفرین با سرمایهگذاران پرداختهاند.
آنها به دنبال این هستند که بفهمند پذیرش سرمایهگذاری دوستان و خانواده چگونه روی ترجیحات ریسک کارآفرینان تأثیر میگذارد. وقتی رابطه کارآفرین با سرمایهگذاران محکمتر باشد، او انتظار دارد که در تصمیمگیریهای ریسکدار، که ممکن است کسبوکار را دچار شکست کنند، گناه و عذاب وجدان بیشتری احساس کند.
دوستان و خانواده یکی از رایجترین سرمایهگذاران در استارتاپها هستند. اما این نوع سرمایهگذاری باعث میشود تا بنیانگذاران کسبوکارها تصمیماتی محافظهکارانهتر در رابطه با رشد شرکتشان بگیرند. این نوع رفتار ممکن است گاهی در تضاد با روحیه و عملکرد کارآفرینانه قرار بگیرد.
پژوهشگران با مطالعه یک نمونه شامل ۱۹۳ کارآفرین فعال در برنامههای شتابدهنده، به آزمایش یک مدل پرداختند که در آن قدرت ارتباط کارآفرین با یک سرمایهگذار روی احساس گناه موردانتظار کارآفرین هنگام تصمیمات استراتژیک تأثیر میگذاشت. این ارتباط قوی با سرمایهگذار با تصمیمات استراتژیک کمریسکتر کارآفرین در رابطه با رشد کسبوکار همبستگی داشت.
پژوهشگران مفهومی بهنام «سوگیری ناشی از منبع سرمایه» معرفی کردهاند، که از ارتباط کارآفرین با سرمایهگذار ناشی میشود. کارآفرینانی که با سرمایهگذاران رابطه نزدیک دارند، مثلاً وقتی که این سرمایهگذاران از میان دوستان و خانواده باشند، در تصمیمگیریهای پرریسک یک احساس گناه را پیشبینی میکنند. در نتیجه، احتمال بیشتری دارد که این سرمایهگذاران گزینههای رشد کمریسکتر را انتخاب کنند.
مزیتهایی در دریافت سرمایه اولیه از خانواده و دوستان وجود دارد. این نوع سرمایه معمولاً راحتتر بهدست میآید و شرایط آن از دیگر انواع سرمایهگذاری سادهتر و منعطفتر است. اما سرمایه خانواده و دوستان هزینههایی پنهان دارد. اگر رشد و موفقیت موردانتظار برآورده نشود، ممکن است روابط شخصی کارآفرین آسیب ببیند.
همین نگرانی از آسیبدیدن روابط با خانواده و دوستان باعث میشود تا کارآفرینان انتخابهای محتاطانهتری داشته باشند. این مطالعه توجهات را به جنبهای از رابطه سرمایهگذار-کارآفرین جلب میکند که پیش از این کمتر مطالعه شده بود: بررسی میکند که چگونه منبع سرمایه روی تصمیمگیری کارآفرینانه تأثیر میگذارد. این نتایج به کارآفرینان کمک میکند تا بتوانند با آگاهی بیشتری آثار سرمایهگذاران روی تصمیمگیری را درنظر بگیرند.
پژوهشگران نتایج مطالعه خود را در Journal of Business Venturing منتشر کردهاند.