به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مهمان برنامه صف اول شانزدهم آذر، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بود. در این برنامه محورهای مختلفی از قانونگذاری تا نظارت در حوزه بهداشت و درمان مورد بررسی قرار گرفت.
مجری: این روزها مجلس شورای اسلامی در حال رسیدگی به مهمترین سند مالی و اقتصادی سال آینده کشور یعنی لایحه بودجه است و ما چند روزی است که در برنامه صف اول از رؤسای محترم کمیسیونهای مختلف مجلس شورای اسلامی دعوت میکنیم تا با حضور ایشان کارنامه و برنامههای هر یک از این کمیسیون تخصصی را در برنامه بررسی کنیم.
سوال: آقای دکتر از خرداد امسال تا الان اگر بفرمایید گزارشی از کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دارید ارائه کنید و اگر که به نظر شما برجستهترین و مهمترین اتفاقی که در این چندین ماه در کمیسیون شما رقم خورده چه بوده است؟
دکتر شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی: همانطور که استحضار دارید اولاً که یک مدت زمانی گذشت تا زمانی که کمیسیونها شکل بگیرد و شروع به فعالیت کند بعد هم که معرفی کابینه به مجلس شورای اسلامی بود که دوتا از وزرا به طور مستقیم ارتباط پیدا میکرد با کمیسیون بهداشت و درمان یکی وزیر محترم بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و یکی هم وزیر محترم تعاون کار و رفاه اجتماعی که اینها در کمیسیون بهداشت و درمان حضور پیدا کردند و همکاران ما راجع به اینکه چه برنامهای دارند و چطور میخواهند برنامهریزی کنند به نمایندگان برنامههایشان را توضیح دادند بعد از اینکه انتخاب هم شدند در مجلس شورای اسلامی به اصطلاح به عنوان وفاق ملی تمام وزرای دولت جناب آقای دکتر پزشکیان از مجلس رای اعتماد گرفتند، بعد از اینکه رای اعتماد گرفتند کمیسیونها مجدداً در رابطه با وظایفی که قرار است انجام بدهند و سوالاتی که نمایندگان داشتند وزرای محترم را به کمیسیون دعوت گرفتند تعدادی از سوالات نمایندگان هم هست که دیگر گذرا باید در کمیسیون بهداشت و درمان به سوال نمایندگان پاسخ بدهند، نه فقط نمایندگان کمیسیون بهداشت و درمان کل نمایندگان مجلس شورای اسلامی یکی از آن قوانین مهمی که در کمیسیون بهداشت و درمان هم انجام شد تنقیح قوانین حوزه سلامت بود شاید این اولین کار بزرگی است که کمیسیون بهداشت و درمان و مجلس شورای اسلامی راجع به تنقیح قوانین دارند انجام میدهند که شاید بیش از هزار و چند از این قوانینی که منسوخ شده و یا مشکل داشتهاند بالاخره اینها را ما شاید یکی از مشکلاتمان این است که زیادی قانون داریم و بعضی از مواقع حتی وقتی که یک اتفاقی که میافتد که به قوه قضاییه کشیده میشود قاضی نمیداند راجع به این مسئلهای که قرار است تصمیم گیری کند راجع به کدام مصوبه است مال چه سالی است و یا منسوخ شده یا نشده اینها را کمیسیون بهداشت و درمان که در نوبت صحن که انشاالله رای گیری شود و انجام شود و بعد هم بودجه آمد در مجلس کمیسیون بهداشت و درمان در رابطه با حوزه سلامت تامین اجتماعی سازمان بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح بودجههای کمیته امداد هلال احمر بهزیستی و اینها مجدداً بایستی بررسی کند و گزارشش را به صحن مجلس شورای اسلامی ارائه بدهد.
سوال: رسیدیم به بحث بودجه آقای دکتر، همین موضوع را اادامه بدهیم خوب الان بودجه در حال بررسی است، میخواهم سهم کمیسیون بهداشت و درمان و آموزش پزشکی هم که باید به آن اضافه کنیم از بودجه سال آینده چقدر هست با توجه به اینکه برنامه هفتم پیش روی شماست رئیس جمهور محترم هم این ویژگی را دارند که هم خودشان نماینده مجلس بودهاند و هم در کمیسیون بهداشت مجلس سالها حضور داشتند و هم وزیر بهداشت بودند و الان هم که در جایگاه رئیس جمهور هستند میخواهم ارزیابی شما را از بودجه سال آینده که قرار است به حوزه بهداشت و درمان اختصاص پیدا کند بپرسم؟
شهریاری: همانطور که استحضار دارید از سال گذشته بودجه دو لایهای شده یعنی ابتدا ارکان میآید در داخل مجلس و بعد که اینها تصویب شد شورای محترم نگهبان تایید کرد جداول بودجه میآید یعنی واقعا ما الان نمیدانیم که جداول بودجه در رابطه با حوزه بهداشت و درمان و آموزش پزشکی چه مقدار است هنوز ابلاغ نشده یعنی باید این لایحه تصویب شود احکام برود به تایید شورای نگهبان برسد بعد دولت جداول را ارائه بدهد مجدداً دوباره روندی که در رابطه با احکام بود در رابطه با منابعی که در ردیفهای بودجه مشخص شده اشاره میشود اون چیزی که وجود دارد ما سال گذشته را الان داریم سال گذشته آن بودجهای که برای حوزه سلامت بود حدود ۴۸۰ هزار میلیارد تومان بود.
سوال:چقدرش محقق شد؟
شهریاری: ما همیشه در مصوبات داریم که اولاً یک لایحهای دولت محترم میدهد، بعضی مواقع میآییم مجلس یک سری منابع را اضافه میکند، معمولاً روند تمام دولتها این ربطی به این دولت هم ندارد همیشه این بوده که دولتها بر اساس منابع مالی که دارند ابتدا لایه دولت را اجرا میکنند و اگر بعد منابعی وجود داشت میآیند مصوبات مجلس را میخواهند اجرایی و عملیاتی بکنند ما الان مشکلات جدی در رابطه با منابع مالی برای خود ۱۴۰۳ هم داریم و این نگرانی هم جدی برای ما الان وجود دارد برای بودجه ۱۴۰۴ حوزه سلامت، چون ما هنوز نمیدانیم که در رابطه با ارز و اینکه ارز را چه مقدار محاسبه میکنند و چه منابع ریالی برایش پیش بینی کردند هنوز هیچ اطلاع دقیقی نداریم.
سوال: آقای دکتر فرمایش در پیش نویسها در بیا و برو دولت در کمیسیونها در حال این موضوع بررسی نشده است؟
شهریاری: اطلاع ندارم من اتفاقاً از همکارانمان در وزارت بهداشت و درمان هم پرسیدم گفتند که به ما هم ابلاغ نشده که ببینیم منابع مالی چه مقدار هست گفت مشخص نیست دقیق که اطلاع دقیقی بتوانیم خدمت هموطنان بدهیم ولی آن چیزی که ما الان داریم که هم سال گذشته داشتیم و هم امسال داریم مشکلاتی است که مردم در حوزه بهداشت و درمان و در حوزه سلامت دارند که این واقعا هم امسال شما استحضار دارید که یک مقدار زیادی وقت کل نمایندگان مجلس از جمله کمیسیون بهداشت را مشکلات حوزه سلامت میگیرد یعنی مردم وقتی مشکل پیدا میکنند ابتدا به نماینده شهر خودشان و بعد به کمیسیون بهداشت و درمان و بعد هم به رئیس کمیسیون بالاخره تنها افرادی که مردم دسترسی دارند و سهل الوصولی نمایندگان هستند، چون معمولاً تلفنها هم در دسترس هست و بعد هم نمایندگان حوزه انتخابیه میروند و با مردم رو در رو میشوند مشکلات را میشنوند، این مشکلات جدی بود ما برای دارو مشکلات جدی داشتیم و داریم، ولی آن چیزی که ما الان متاسفانه در حال حاضر داریم برخی از این مسائل جدی است ولی ما به عنوان کمیسیون بهداشت و درمان وظیفهمان این است که مشکلات را وقتی در حوزه سلامت میبینیم منعکس کنیم.
سوال: آقای دکتر به مشکلاتی که در این حوزه هست اشاره فرمودید از همین موضوع دارو اصحبت کنیم البته آقای وزیر بهداشت آن بحث حذف ارز ترجیحی را رد کردند و گفتهاند که همچین اتفاقی نخواهد افتاد. شما فرمودید که خیلی اشاره مستقیمی در بودجه ۱۴۰۰ نشده، ولی سوال مردم این است که چه اتفاقی برای دارو خواهد افتاد آیا روند افزایش جهشی خواهد داشت یا نه قرار است دولت و مجلس تدبیری داشته باشند که مردم در این زمینه کمتر مشکل داشته باشند
شهریاری: در رابطه با منابع ارزی، دولت ۱۱ میلیارد یورو برای کالاهای اساسی پیشبینی کرده، ما در کمیسیون بهداشت و درمان پیشنهاد دادهایم که حداقل سه و نیم میلیارد یورو باید برای حوزه سلامت باشد برای دارو و تجهیزات مصرفی و سرمایهای و قطعات یدکی خوب حالا اون نگرانی که ما داریم در رابطه با قیمت ارز هست یعنی شما ببینید، ما الان با این وضعیت فعلی ارز ۴۲۰۰ داشتیم در سال هم ۱۴۰۲ و هم سال ۱۴۰۳ ولی اتفاق خوبی نیفتاده، یعنی معنایش این است که ما الان آن یک آماری از همکارانمان در وزارت بهداشت و درمان هم گرفتم ۶۶ درصد هزینههای دارو ۶۹ درصد هزینههای پاراکلینیک، پاراکلینیک یعنی: آزمایشگاهها، عکسبرداریها، رادیولوژی و ام آر آی و غیر و ۳۵ درصد هزینههای بستری از جیب مردم میرود ما طرح دارویار را داشتیم مجلس و دولت یک منابع مالی را تصویب میکند ولی چقدر تحقق پیدا میکند مسئله اینجاست مثلاً تا الان متاسفانه از منابعی که برای طرح دارویار پیش بینی شده حدود ۳۰ همت یعنی ۳۰ هزار میلیارد دلار بوده و مشکل جدی است وقتی پول داده نمیشود معنایش این است که خیلی از داروها را مردم باید از جیب پرداخت کنند.
سوال: الان خود داروخانهها هم این مطالبه را دارند بیش از ۹ ماه است که منتظر دریافت این هزینه مبلغ دارویارشان هستند مسلماً نمیتوانند خدمات بهتری ارائه بدهند؟
شهریاری: فقط تامین اجتماعی به خاطر شرکتهای دارویی اش، حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان از دانشگاههای ما طلب دارد، این واقعیتی است که وجود دارد.
سوال: باید چه کار کرد آقای دکتر؟ کمیسیون چه برنامه و دستورالعملی را پیش بینی کرده است؟
شهریاری: اینها را هم گزارش میدهیم و بررسی میکنیم مشکلات را که بهش رسیدیم مستند به سران سه قوه چندین بار مکاتبه کردهایم.
سوال: یعنی از جایگاه نظارتی تان ورود کردهاید و اطلاع دادهاید که همچین ماجرایی هست؟
شهریاری: بله اطلاع دادهایم که همچین مشکلاتی است و ما نگرانیم و حالا بعضی مواقع که در گذشته هم بوده نگرانی مان جدی میشود و فکر میکنیم که دولت اون چیزی که ما فکر میکنیم تحقق پیدا نمیکند.
سوال: پاسخ نامههای شما را دادهاند عزیزان یا خیر؟
شهریاری: محرمانه خدمت مقام معظم رهبری هم در تمام دوران من مکاتبه کردهام که این مشکلات وجود دارد.
سوال: نه همین طرح دارویار، چون طرح جدیدی هم بود برای خدمت دارورسانی به مردم؟
شهریاری: این طرح مجلس نبود البته طرح دولت بود که اجرا کرد.
سوال: که بتوانند به صورت بر خط دارو در اختیار مردم قرار بدهند؟
شهریاری: و نتوانستند درست اجرا کنند به خاطر کمبود منابع مالی.
سوال: چقدر هزینه برای زیرساخت این سامانهها ایجاد شد؟
شهریاری: بله انجام شد ولی حالا زیرساختها که انجام شود خوب است.
سوال: وقتی استفاده نشود هدر رفت هزینه است دیگر؟
شهریاری: برای نسخه الکترونیک و برای پرونده الکترونیک اینها خوب است و لازم است و باید داشته باشیم از چندین سال قبل بود که انجام نشده بود ولی شروع خوبی بوده ولی این کمکی به کاهش پرداخت از جیب مردم برای هزینههای دارویشان متاسفانه نشده.
شهریاری: ما که مخالفیم اصلا، موافقها اکثرا اقتصاددانها هستند، کسانی هستند که در میدان عمل حضور ندارند، یک سری توجیهاتی دارند که برای ما قابل قبول نیست، میگویند وقتی این کار میشود سوء استفاده میشود، تجهیزات میرود بازار، ما مدیریت صحیح نداریم، گفتند ما دلار آوردیم ولی جنس دیگری آوردند، چیزهای دیگری آوردند، یا دلار به نورچشمیها و آدمهای خاص کارهای دیگری با آن انجام دادند.
سوال: نمیشود این جا این حلقه مفقوده نظارتی را محکم گرفت؟
شهریاری: شاید یکی از مشکلات جدی ما در کشور مسئله نظارت است، نه فقط در حوزه سلامت و بهداشت بلکه همه حوزه ها، مثل سوخت و قاچاق سیگار و خیلی از قاچاقهای دیگر در کشور ما، وقتی افراد گرفتار میشوند، آن برخوردی که مردم انتظار دارند که بازدارنده باشد و اتفاق بیافتد، دیگر اتفاق نمیافتد.
سوال: شما در کمیسیون موافق ۲۸ هزار هستید یا ۴۲۰۰ هستید یا یارانه به خود بیماران یا یارانه به واردکننده؟
شهریاری: فرقی نمیکند، پولش هرچقدر است دولت زیادش را بدهد.
سوال: به بیمار یا واردکننده بدهد؟
شهریاری: به پایان زنجیره بدهند.
سوال: به خود بیمار.
شهریاری: بله
سوال: اثر تورمی نمیتواند داشته باشد، طرف در بیمارستان است، این تجهیزات پزشکی را استفاده کرده است ولی به شرطی که آن جا تامین شده در بیمارستان پول وی آی پی به آن پرداخت بشود. تلمبار نشود و بماند فساد دارویی.
شهریاری: ما مشکل دیگری داریم، برای امسال را پذیرفتند که تجهیزات مصرفی و وسایل یدکی، قطعات یدکی، مثلا سی تی اسکن تیوپش میسوزد، ام آر آی تیوپش میسوزد، با ارز ۲۸ یا ارز ۴۵ یا ۵۵ بخواهند حساب کنند، چندین میلیارد میشود و هیچ بیمارستان دولتی توانش را ندارد. این را برای امسال پذیرفتند و نگرانی مان این است که برای سال آینده، یکی هم تجهیزات سرمایهای مثلا دستگاه سی تی اسکن، ام آر آی، آنژیوگرافی، که این دستگاههای سی تی اسکن و آنژیوگرافی با ۵--۶ میلیاردتومان و دستگاه ام آر آی ۷-۸ میلیارد تومان است که قرار باشد این دستگاه با ارز ۲۸ یا ۴۵ بیاید، این میشود ۷۰- ۸۰ میلیارد تومان که هیچ بیمارستان دانشگاهی توان پرداخت آن ندارد.
یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی یکی توان دفاعی ماست، یعنی توان موشکی، یکی هم حوزه سلامت که ما میتوانیم در دنیا پوزش را بدهیم، درجه سلامت ما جزو سرآمدهای دنیا باشیم، اگر نتوانیم به روز بمانیم و تجهیزات روز دنیا را تامین کنیم به تدریج ما عقب میافتیم و بعد ممکن است یک روزی برسد که اگر ادامه پیدا کند که برای خیلی از درمانها و تجهیزات مجبور شویم به خارج از کشور برویم، مثل اوایل انقلاب و امیدواریم که مسئولین یک چاره جویی جدی دراین زمینه بپردازند.
سوال: ماده ۷۲ ماده قانون برنامه هفتم که میگوید که در پایان، برای هفتم که شروع میشود و زمان ۵۵ ساله تعیین میکند که ایران ما در جنوب غرب آسیا قطب نظام سلامت باشد و بتواند حتی گردشگر سلامت را به حضور بپردازد و دوا و درمان را انجام دهد، برای رسیدن به این نقطه شما در مجلس چه نقشه راهی پیش رو دارید؟
شهریاری: راجع به قوانین برنامه صحبت میکنیم ما چه قوانین در زمان قبل از انقلاب و بعد از انقلاب اتفاق افتاده آن چیزی که تصویب میشد که مجلس قانون گذار با آن چیزی که اتفاق میافتاد خیلی متفاوت است، خیلی از آدمهای خوشبین که میگویند ۳۰ درصد تحقق پیدا کرده است قوانین برنامه و آنها که بدبین هستند میگویند ۱۲ درصد، ما قانون را نوشتیم، ما همیشه آرزوهای مان را تبدیل به قانون میکنیم، ما دو سه تا مسئله را نادیده میگیریم، منابع مالی و توان مالی کشور، توان مدیریت و نیروی انسانی که اگر اینها را به معنی واقعی پیش بینی کنیم دلیل این که برنامهها و قوانین ما اتفاق نمیافتد که ۲۵ -۳۰ درصد که به نظر من اگر قانون هم نبود اینها شاید اتفاق میافتاد. این سه تا منبع یکی نیروی و توان نیروی انسانی و منابع مالی که خیلی مهم است، الحمد الله از نظر نیروی انسانی در کشور خیلی غنی هستیم و دانشمند داریم و فارغ التحصیلهای زیادی دانشگاههای ما دارند که اگر درست استفاده کنیم و به موقع استفاده کنیم، در این دو سه سال بیش از ۱۰۱۰ هزار نفر از بهترین نیرویهای حوزه بهداشت و درمان اتفاقی نیافتاده است، خیلی از نخبگان و نیروهای دیگر ما متاسفانه از وزارت علوم توانستند که به دلایلی از کشور خارج شوند.
این که ما در حوزه بهداشت و درمان الان در خیلی از کشورهای دنیا فرش قرمز پهن کردند، نه تنها برای پزشکان، بلکه پرستاران ما، پیراپزشکان، متخصصین و اساتید ما که زمانی میگفتند که اگر اینها به آمریکا و اروپا بروند برای پزشکی برای طبابت نمیروند، الان کشورهای اروپایی و اسکاندیناوی، اینها همه میگفتند که اگر کشور ما بیایید باید زبان ما را داشته باشید که الان همه را برداشتند، استرالیا تحقیقات کردند و گفتند که صرف ندارد پزشک و پرستار را تربیت کنیم، ما بهترینهای تربیت شده کشورها را برمی داریم مجانی میبریم، بسیار نگرانی جدی ما داریم.
سوال: درمان این درد چیست آقای دکتر؟
شهریاری: ما جامعه پزشکی را آن طور که انتظار داریم جامعه پزشکی است، البته ذی نفع نیستند، بعضی موقعها بعضی از آدم صحبت میکنند، میگویند ذی نفع هستند و تعارض منافع دارند، بلاخره من سال ۵۶ پزشک شدم، آن موقع را هم دیدم، قبل از انقلاب و بعد از انقلاب دیدم و به تدریج دیدم که چه اتفاقاتی میافتد که در شان و جایگاه نظام جمهوری اسلامی نیست، ما ۸ سال دفاع مقدس پزشکان ما در اورژانسهای مقدم جبهه خدمات درمان میدادند و شهید ما داشتیم، در کرونا جامعه پزشکان و پرستاری پای عقب نگذاشتند و شهدای مدافع سلامت داشتیم.
مردم در آن مقطع اتفاقاتی میافتد خیلی قدردان هستند، خود حضرت آقا همیشه راجع به جامعه پزشکی قدردانی و تشکر میکنند، وقتی مسائل تمام میشود دوباره هجمه هم در شبکههای اجتماعی و رسانه ها، بعضی مواقع در صدا و سیما هم بعضی از مواقع افرادی هستند که ناخودآگاه و ناآگاهانه حمله میکنند، ما نمیگویم در جامعه پزشکی اصلا آدم خطاکار نیست، در کدام صنف است که خطاکار نداشته باشیم، ما کلیت جامعه پزشکی همه هست، همه گروههای پزشکی جدا کنیم از درصد ناچیز خطاکار، نباید همه را با یک تیر برانیم، نتیجه این میشود که همه احساس کنند، ما الان در خارج میرویم درآمد چند برابری داریم، احترام و عزت داریم، میرویم و ما را میپذیرند و بسیار نگران کننده است.
سوال: اتفاقات تلخی برای خدمت گذاران نظام سلامت چه پرستاران و پزشکان رخ داده است؟
شهریاری: درست است، یک روز به ما زنگ میزنند که به پرستاران امروز حمله شده است در یکی از شهرستانها، یک روز به ما میگویند که یک پزشک متخصص قلب را در خانه اش شهیدش کردند.
یک روز میگویند رفتند پزشک را در اورژانس دستش را شکستند، تازگی هم شما خبر شدید، تکنسین اورژانس مظلوم در آمبولانس به رگبار بستند و شهید کردند، ما میگوییم ایشان شهید است، میگویند که اینها دعوایی بوده است و زده است، کسی که اسلحه و کلاش دست گرفته است و آمبولانس را به رگبار بسته است، شرور است و این فرد باید شهید اعلام شود و نتوانستیم که بعد از ۵ روز به آنها بقبولانیم که این تکنسین د ر آمبولانس رفته است یک مجروح را بیاورد و به رگبار ببندند و شهیدش بکنند و راننده آمبولانس را مجروح کنند این شهید است و شهید به چه کسی اطلاق میشود در این مملکت، از آقای رئیس جمهور آقای پزشکیان خواهش میکنم دستور بدهند که این تکنسین مظلوم اورژانس حتما جزو شهدا محسوب شود.
سوال: به آن آرزویی که شما فرمودید تبدیل به قانون میکنیم، عذرخواهی میکنم از شما که از دوره هفتم مجلس شورای اسلامی در خانه ملت حضور دارید، دوره هفتم، هشتم، نهم، دهم، یازدهم و الان دوازدهم، شش دوره و چند برنامهای که توسط شما و همکاران تان نگاشته شده است، که اگر آرزویی بوده است تبدیل به قانون شده است یا قانونی بوده است.
شما به عنوان یک نماینده و رئیس یک کمیسیون در حوزه بهداشت و درمان و سلامت که آرزویی که شما تعریف میکنید برای حوزه نظام سلامت، قانون نمیشود و یک آمال و آرزویی است که در ذهن شماست و عملیاتی نیست و این آرزویی که ما تبدیل به قانون میکنیم که توقع ایجاد کنیم و فرض کنیم در فلان نقطه ایران فلان بیمارستان را بسازیم این خوشبختی و این ذهنیت در ذهن مردم ایجاد شده و محقق نمیشود و ایجاد ناامیدی میکند.در این حوزه قانون گذاری چقدر به این سمت بروید که قوانین قوانین باشد و آرزویی نباشد؟
شهریاری: درکمیسیون بهداشت و درمان انصافا یک قانون مدیریت خدمات کشوری، ما عضو آن کمیسیون مشترک بودم و برای حوزه بهداشت و درمان ضریب حقوقی دو سه ماه تلاش کردیم که برای آموزش و پرورش که یک و یک دهم ضریب حقوقی محاسبه میشود، برای کادر بهداشت و درمان هم باشد که این قانون تصویب و اجرایی هم شد، یک سری امتیازاتی برای کادر پرستاری که در بخشهای مراقبتهای ویژه مختلف، بخش سوختگی، بخش روانپزشکی، اورژانس یک سری امتیازاتی پیش بینی کردیم و عملیاتی شد، ما قانون بهره وری پرستاری را تصویب کردیم، ساعات کاری را کم کردیم، ۳۶ ساعت باشد، برداشت ما این است که کادر پرستاری از نظر جسمی و روحی دچار مشکل میشوند، این قانونها یا یک درصد مالیات بر ارزش افزوده که تصویب کردیم، ۱۰ درصد هدفمندی خالص یارانهها را در صحن علنی مجلس پیشنهاد بوده است که تصویب شده است در زمان آقای احمدی نژاد، که ما تصویب میکنیم و شدنی است و دولتها متاسفانه بعضی از مواقع اجرا نمیکنند، چند بار راجع به عدم اجرای این قوانین به عنوان شکایت کمیسیون بهداشت و درمان ماده ۲۳۴ و آن ماده ۳۶ بردیم در صحن علنی تصویب کردیم و ارجاع دادیم به قوه قضائیه که چرا اینها را اجرا و عملیاتی نمیکنید، که اگر اینها اجرایی میشود و سیاستهای ابلاغی حضرت آقا میگویند منابع پایدار، ما منابع پایدار تصویب کردیم که دولتها نمیکنند، ما چه میکنیم، سوال میکنیم، استیضاح میکنیم، یا برعلیه رئیس جمهور ماده ۳۴ برویم قوه قضائیه که این کار را کردیم و بعضی از مواقع وضعیت کشور به خاطر مسائل سیاسی و بحرانهایی که داریم و معذوریتهایی به وجود میآید که برخی از مسائل رخ نداده و آرامش جامعه دچار خدشه نشود، ما در برنامه هفتم همه را پیش بینی کردیم، ما همین یک درصد مالیات بر ارزش افزوده شهید رئیسی که همه در جلسات ستاد کرونا پشت سرهم، شش جلسه اعتراض کردند، که چرا نمیدهید، یک درصد که تحقق پیدا کرده است، پولهایی که تصویب کردیم منابعی بوده است، که همه تحقق پیدا کرده است، یک درصد مالیات بر ارزش افزوده، یعنی پول نقد، یعنی شما با هر کسی که میرود خرید میکند، شما میبینید رویش مینویسد که پارسال ۹ درصد، امسال ۱۰ درصد که امسال یک درصد به خاطر بازنشستگان اضافه کردیم که ساماندهی کنیم، که این یعنی پول نقد است که تحقق پیدا میکند که ما مجبور شدیم که سال گذشته در مجلس یازدهم با همه مسئولین و جلسه با آقای دکتر قالیباف که این قانون است که هر سال به حساب وزارت بهداشت که نمیدادند، که آن قدر پیگیری کردیم و که آقای رئیس جمهور خدا رحمتش کند که دستور داد به سازمان برنامه و بودجه که حق با این هاست، دولتها پارسال یک درصد مالیات بر ارزش افزوده پول گندمکاران دادند یک درصدش را، چند ماه عقب افتاد که دولت احساس کرد آن اولویت دارد پول گندمکاران را میدهد.
ما فکر میکنیم دو وظیفه حاکمیتی هر دولتی دارد در همه دنیا همین است، یکی مسئله سلامت مردم و یکی هم امنیت مردم است، هر تفکر سیاسی هر دولتی داشته باشد این دو تا وظیفه اش است، در اسلام هم تاکید شده است، اول سلامت و بعد امنیت، که باید انجام دهند. ما پیگیری کردیم و دنبالش هستیم، الان امسال متاسفانه از یک درصد مالیات بر ارزش افزوده که خدمت شما گفتم که چقدر است هنوز ۳۰ هزار میلیارد را دادند، ۹ ماه از سال گذشته است، پول داروییها را که باید ردیف جدا در مجلس تصویب کنیم، خودشان از هدفمندی یارانهها دادند خلاف، در حالی که ما برای یک درصد مالیات بر ارزش افزوده و هدفمندی یارانهها در قانون تصویب کردیم که کجا باید هزینه شود.
سوال: شما داروییها را فرمودید که در مجلس مصوبه نداشتید، برای سال آینده میخواهید در قوانین برنامه هفتم ببینید برای بودجه ۱۴۰۴، ابتدای برنامه پرسیدم که ۱۴۰۴داروییها در بودجه پیش بینی کمیسیون است، موافقید شما؟
شهریاری: بله هست.
سوال: موضوع مهمی که میخواهیم صحبت کنیم بحث محقق شدن منابع درآمدی و مالیات بر ارزش افزوده که محقق میشود و در اختیار وزارت خانه قرار میگیرد که احساس میکنید که نقش کمیسیون یا مجلس کمرنگ میشود، چرا وزارت خانه تشخیص بدهد که این درآمد در کجا مصرف شود، این حلقه مفقوده که در همه دولتها و مجالس شاهد بودیم، چون بودجه صددرصد محقق نمیشود، آن چهل، سی درصدی که محقق میشود به تشخیص آن وزارت خانه ممکن است یک حوزهای کلا فراموش شود و یک حوزه بیشتر دیده شود، کار نظارتی مجلس چگونه است؟
شهریاری: اینها سوالهایی است که هر روز نمایندگان از وزرا میپرسند، برخی به کمیسیون بهداشت و درمان میآید که اگر قانع نشوند میرود در صحن علنی که باید وزیر پاسخ دهد و به رای نمایندگان پاسخ وزیر گذاشته میشود، چیزی که اتفاق میافتد که این ممکن است در صحن علنی مطرح شود، در طول سال برای این که قانون اجرا شود و منابع درست دولتها هزینه میکنند و وزارت بهداشت و درمان به جا هزینه کرده است، دائم بررسی شده و سوال میشود، یک مشکل در این واقعیتی که ما یک قانون سیاستهای ابلاغی حضرت آقا داریم، راجع به پزشکی خانواده، سطح بندی خدمات است و سیستم ارجاع.
سوال: بند پ ماده ۷۰ برنامه هفتم پیش روی شماست؟
شهریاری: متاسفانه هیچ وقت اجرایی نشده است آن چیزی که میگویند، واقعیت این است که دوازده - سیزده سال از این سیاستها میگذرد.
سوال: چقدر به کاهش هزینهها کمک میکرد؟
شهریاری: تنها عدالت در سلامت اجرای این طرح است، البته این را خدمت شما بگویم که سیستم پزشکی خانواده و ارجاع به معنی رضایت مندی صد درصد مردم نیست، آن وقتی که شما دراین سیستم اگر من رئیس جمهور باشم و اگر وزیر باشم، اگر رئیس قوهای باشم وقتی بیمار میشوم باید اول به پزشک خانواده ام مراجعه کنم.
آن پزشک خانواده اگر تشخیص داد که لازم است که آزمایشی انجام دهم یا رادیوگرافی انجام دهم و یا ارجاع به متخصص شود او باید تشخیص دهد.
متاسفانه کار فرهنگی نکردیم که اگر بخواهیم قانونی را اجرا کنیم.
سوال: مردم خوب استقبال کردند از پزشکی خانواده؟
شهریاری: در روستاها ما فقط مجبور کردیم.
سوال: شهرهای کوچک؟
شهریاری: نشده است.
سوال: همین که ساماندهی شدند و در فهرست قرار گرفتند و آن زنگی که از درمانگاه میشود از کرونا و از برکات کرونا بود، این اتفاق را باید ادامه پیدا کند، پزشک من سابقه بیماری من را دارد، چه قرصی مصرف میکنم، در خانه سالمند یا زن باردار دارم، که پیش روی پزشک است.
شهریاری: در سیستم دولتی برای این که اینها مستنداتی است که یک هفته قبل معاونت بهداشتی وزارت خانه برای اجرای پزشک خانواده کمیسیون دعوت کردیم آمده است و گزارش از او خواستیم که مطالبه اصلی آقای رئیس جمهور هم هست، شما الان مشکلات تان را به ما بگویید، ما ۵۵ میلیون جمعیت شهری داریم، اگر پزشکی خانواده را بخواهیم اجرا کنیم، برای هر سه هزار نفر یک پزشک میخواهیم.
سوال: این نورم جهانی است ما الان یک و هشت دهم هستیم؟
شهریاری: ما یک مراقب میخواهیم، مراقب سلامت و یک ماما که سه نفر میشوند.
ما الان ۴ هزار در سیستم دولتی داریم، ما ۱۸ هزار نفر باید پزشک عمومی داشته باشیم که داوطلب شده بیایند کار کنند برای پزشکی خانواده در شهرها، آن پزشک عمومی که مطالبهای که دارد که بخواهد با ما در این سیستم بیاید، حدود ۵۵ یا ۶۰ یا ۷۰ میلیون پول میخواهد در ماه، آن مراقب سلامت و مامایی که قرار باشد بیاید تقریبا ۲۵ میلیون تومان ماهیانه پول میخواهد، که پیش بینی شده است که اگر این طرح اجرا شود حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان پول نیاز است که ما بدهیم، که این پول جایی پیش بینی نشده است و باید از منابعی که داریم اجرا کنیم.
سوال: پزشکی خانواده داشت کمک میکرد، که این خدمتی که پزشکان، ماما و پرستار ارائه میدهد در آن سامانه دیده شود که از خدمات اضافه مردم جلوگیری شود، یک نفر دهها جا میرود، پیش این پزشک رادیوگرافی و دیگرپزشک که سامانه به ارجاع کمک کند، که باید بشود دیگه؟
هم قانون است و هم در برنامه هفتم دیده شده است؟
شهریاری: برای من که در این محله هستم که این محله با سه هزار جمعیت پزشک خانواده اش این جاست که اگر میخواهد از خدمات دولتی که خیلی هاش رایگان میشود، البته بخش خصوصی ممنوع نشده است، اگر کسی نمیخواهد از خدمات پول کمی که ما در بودجههای دولت داریم، باید در این سیستم هزینه شود و برای افرادی که از این سیستم خدمات بگیرند.
سوال: بحث کمبود پزشکی با توجه به استاندارد جهانی سه به یک را، هشت دهم داریم، ظرفیت پزشکی که خیلی حرف و حدیث دار بود، نگاه مجلس و کمیسیون بهداشت آیا قرار است ظرفیتهای پذیرش دانشجویان پزشکی کاهش پیدا کند یا اتفاق دیگری رخ دهد؟
شهریاری: قطعا کاهش پیدا نباید بکند.
سوال: ظاهرا وزارت بهداشت دنبال این است که ظرفیتها را کم کند؟
شهریاری: نه وزارت بهداشت نمیخواهد کم کند، یک مشکلی اتفاق افتاد شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت ۲۰ درصد ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی افزایش پیدا کند.
اختلافی که وجود داشت این بود که میگفتند شما زیرساختها را ابتدا آماده کنید برای هر تعدادی که میخواهید، وقتی شما تعداد دانشجو، الان شاید آن افرادی که دانشجوی پزشکی داشته باشند، این را دیدند، شفاف هم دیدند، وقتی یک استاد میرود بر بالین یک بیمار، یک اتفاق ممکن است چهار تا تخت باشد، میخواهد برود بالای سرش که میخواهد برای دانشجو توضیح دهد، در یک اتاق چند دانشجو حضور پیدا کند، آیا فضا هست، آیا استاد هست، آیا منابع مالی اش پیش بینی شده است یا نه؟ مشکل اینجاست ولی حتما باید ما پزشک داشته باشیم، به استانداردهای جهانی برسیم و من هم موافق هستم.