۱۰ آذر بود که آییننامه اجرایی «ابر دولت» تصویب شد. به نظر میرسد طبق ماده ۹ این آییننامه، ایجاد هرگونه مرکز داده جدید بدون اطلاع وزارت ارتباطات برای دستگاههای اجرایی ممنوع است.
هفته پیش بود که دولت چهاردهم آییننامه اجرایی بند «الف» ماده ۱۰۷ قانون هفتم برنامه پیشرفت درباره پروژه ابر دولت را تصویب کرد. این آییننامه که با هدف یکپارچهسازی مراکز داده دستگاههای اجرایی کشور و انتقال آنها به سکوی ابری مرکزی به نام ابر دولت تصویب شده، به دستگاههای اجرایی یک ماه فرصت میدهد تا مراکز داده خود را برای ارزیابی به سازمان فناوری اطلاعات ایران اعلام کنند.
طبق ماده ۳ این آییننامه، وزارت ارتباطات باید مراکز داده را ارزیابی کرده و آنها را به ۳ دسته (با استاندارد بالا، قابلاصلاح و غیرقابلاصلاح) تقسیم کند.
در ماده ۴ و ۵ هم گفته شده که دستگاههایی که مراکز داده آنها استاندارد بالا دارند، باید به ابر دولت متصل شوند و دستگاههایی که مراکز داده آنها قابلاصلاح هستند، باید ظرف یک سال به استاندارد لازم برسند.
طبق ماده ۶ آییننامه هم دستگاههای اجرایی دارای مراکز داده نوع ۳ موظف هستند ظرف یک سال پس از اعلام نتیجه ارزیابی، نسبت به انتقال مراکز داده خود به ابر دولت اقدام نمایند. این دستگاهها باید ظرف سه ماه پس از ابلاغ ضوابط مربوطه، برنامه عملیاتی انتقال به زیرساخت یکپارچه ابر دولت هوشمند را تهیه و جهت تأیید به وزارت ارتباطات ارائه دهند.
در ماده ۹ این آییننامه هم آمده ایجاد و توسعه مراکز داده جدید بدون مجوز وزارت ارتباطات ممنوع است. توسعه مراکز دادهای که در ارزیابی اولیه، استانداردهای لازم را کسب نکردهاند (در دسته مراکز داده نوع ۳ قرار دارند) نیز ممنوع است. تنها در موارد بسیار خاص و با تأیید وزارت ارتباطات، امکان ایجاد یا توسعه مراکز داده جدید وجود دارد.
ماده ۱۰ آییننامه هم درمورد تعرفه خدمات ارائهشده روی ابر دولت صحبت میکند. طبق این ماده، تعرفه خدمات ارائهشده بر بستر ابر دولت در چارچوب ماده (۲۰) قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت تعیین میشود. ماده ۲۰ این قانون بهطورکلی به موضوع قیمتگذاری کالاها و خدمات دولتی میپردازد.