به گزارش پارس نیوز ، محسن زارعی در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره طراحی سؤالات امتحانات نهایی و دغدغه دانشآموزان نسبت به دشواری برخی از این سؤالات اظهار داشت: هدف از برگزاری امتحانات نهایی و هماهنگ کشوری این نیست که سؤالات صرفاً بر اساس محفوظات طراحی شوند و نمرهدهی بر همین مبنا صورت گیرد.
وی افزود: تلاش ما در جهت توسعه توانمندی معلمان است. به همین منظور، با همکاری دبیرخانه راهبری سنجش و متخصصان حوزه ارزشیابی، بستههای آموزشی برای تمام دورههای تحصیلی در حال تولید است. این بستهها در اختیار معلمان قرار خواهد گرفت تا آنان را با مفاهیمی همچون ارزشیابی برای یادگیری، ارزشیابی از یادگیری و آزمونهای عملکردی آشنا کند.
آشنایی معلمان با شیوههای نوین ارزشیابی
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزشوپرورش بیان کرد: سال گذشته، همایش «سواد سنجش» با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد و تفاهمنامهای با گروه روانشناسی و علوم تربیتی این دانشگاه به امضا رسید تا همکاریهای بیشتری در این زمینه انجام شود. در حال حاضر، گروه سنجش و اندازهگیری این دانشگاه با مشارکت دبیرخانه راهبری سنجش، مشغول تولید بستههای آموزشی برای معلمان است.
بیشتر بخوانیدسهم امتحانات نهایی درکنکور1404 همچنان 60 درصدی و قطعی است
وی ادامه داد: برنامهریزی شده است که این بستهها بهصورت فایلهای آموزشی استاندارد در استودیوها ضبط و در اختیار معلمان قرار گیرد تا آنها با این سبک از ارزشیابی بیشتر آشنا شوند.
مدارس میتوانند بعد از امتحانات تعطیل کنند
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزشوپرورش درباره عدم تعطیلی مدارس پس از امتحانات نوبت اول بیان کرد: طبق آییننامه آموزشی، روال عادی این است که مدارس در ایام امتحانات نوبت اول دایر باشند. با این حال، امکان دریافت مجوز تعطیلی برای دو هفته وجود دارد. بر این اساس، مدیر مدرسه میتواند از کمیسیون منطقه درخواست کند تا دانشآموزان پس از پایان امتحانات به خانه بازگردند.
آمادهسازی دانشآموزان برای امتحانات نهایی
زارعی افزود: طراحی و تصحیح سؤالات امتحانات نوبت اول بر عهده معلمان است، اما برای آمادهسازی دانشآموزان جهت امتحانات نهایی، توصیه شده است طراحی سؤالات بر اساس راهنمای عمل، جدول محتوا و ارزشیابی استاندارد انجام شود. این چارچوب استاندارد بر اساس اهداف برنامه درسی و محتوای کتابهای درسی تعیین شده است تا دانشآموزان با سبک سؤالات نهایی آشنا شوند. وی همچنین تأکید کرد که نیازی به برگزاری آزمونهای شبهنهایی نیست، زیرا این آزمونهای مکرر میتوانند باعث خستگی دانشآموزان شوند.
وی تأکید کرد: برای سایر دورههای تحصیلی نیز توصیه شده است که برنامهریزی و برگزاری امتحانات نوبت اول حداکثر تا 24 دیماه، پیش از ایام اعتکاف، انجام شود.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزشوپرورش خاطرنشان کرد: برنامهریزی، طراحی و اجرای امتحانات نوبت اول در تمامی دورههای تحصیلی کاملاً بر عهده مدارس است و هیچگونه مداخلهای از سوی وزارتخانه، استان یا مناطق انجام نمیشود.