به گزارش ایسنا، به نظر میرسد شرکت چینی بیوایدی(BYD) در حال مهندسی معکوس وانت برقی سایبرتراک(Cybertruck) ساخته شرکت تسلا با معماری نوآورانه است که میتواند بینش ارزشمندی را به BYD ارائه دهد.
به نقل از آیای، یک تسلا سایبرتراک در یکی از تاسیسات شرکت BYD در چین مشاهده شده است که کنجکاویها را در مورد هدف از حضور آن در آنجا برانگیخته است.
این پیکاپ الکتریکی که به دلیل طراحی جسورانه و فناوری نوآورانهاش مورد توجه قرار گرفته است، در حال بررسی توسط چندین نفر در این مرکز مشاهده شده است.
این موضوع، گمانهزنیهایی را در مورد اینکه آیا BYD که یکی از بازیگران اصلی در بازار خودروهای الکتریکی است، قصد دارد این خودرو را مهندسی معکوس کند یا صرفاً از فناوری پیشگامانه تسلا بیاموزد، ایجاد کرده است.
در حالی که طرفداران تسلا، سایبرتراک را موفقیت آمیز میدانند، چنین قضاوتی هنوز قابل استناد نیست. این وسیله نقلیه در اولین سال تولید خود به عنوان پرفروشترین وانت برقی در ایالات متحده در صدر جدول فروش قرار گرفت که عمدتاً به لطف بیش از یک میلیون پیشسفارش عقب افتاده بود.
تسلا از آن زمان تاکنون بین ۴۰ هزار تا ۵۰ هزار دستگاه تحویل داده است، اما پس از رفع عقب ماندگی خود مشخص نیست که تقاضا برای سایبرتراک چگونه ادامه خواهد یافت. برخی حرکتهای اخیر مانند تخفیف و قیمتهای اجاره پایین نشان میدهد که تسلا در حال رفع کاهش احتمالی تقاضا است.
با وجود این عدم قطعیتها، سایبرتراک به دلیل فناوری نوآورانه خود متمایز است. این خودرو حاوی یک سیستم الکتریکی ۴۸ ولتی و سامانه «چهارچرخ فرمانپذیر»(steer-by-wire) است که هر دو مورد تحسین قرار گرفتهاند.
سامانه «چهارچرخ فرمانپذیر» یک فناوری است که امکان هدایت برخی یا تمام چرخهای خودرو را بدون «میل فرمان» که چرخها را به صورت مکانیکی میچرخاند، فراهم میکند. این فناوری با «فرمان برقی» یا «کمکی برقی» متفاوت است، زیرا آن سامانهها هنوز برای انتقال مقداری گشتاور فرمان به چرخها به میل فرمان متکی هستند.
خودروسازان دیگر از جمله BYD احتمالا به دقت به این فناوریها نگاه میکنند که همین میتواند وجود یک سایبرتراک در تأسیسات این شرکت را توضیح دهد.
این ویدئوی ۴۰ ثانیهای که در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است، چندین نفر را نشان میدهد که در حال بررسی سایبرتراک در تاسیسات BYD هستند.
به نظر میرسد این افراد در حال بررسی قسمتهای داخلی و خارجی این خودرو هستند. همچنین قبل از اینکه سایبرتراک به داخل ساختمان هدایت شود، صندوق عقب نیز به دقت بررسی میشود.
از این فیلم مشخص است که سایبرتراکی که در آن مشاهده میشود یک دستگاه از سری Foundation است که با فضای داخلی و چرخهای سفید رنگ آن قابل شناسایی است. این مدل یکی از نسخههای اولیه این وانت برقی است که به BYD نگاه دقیقتری به طراحی و فناوری پایه تسلا میدهد.
کاری که BYD ممکن است با سایبرتراک انجام دهد
حضور سایبرتراک در تاسیسات BYD به یک فرآیند بالقوه محکزنی(بنچمارک) اشاره دارد. محکزنی در صنعت خودروسازی رایج است، جایی که شرکتها خودروهایی را از رقبا خریداری میکنند تا آنها را بررسی کنند.
در این مورد، BYD میتواند طراحی و فناوری تسلا را بررسی کند تا بفهمد چه چیزی سایبرتراک را متمایز میکند.
همچنین گمانهزنیهایی وجود دارد که BYD ممکن است در حال برنامهریزی برای بیرون ریختن دل و روده سایبرتراک و مهندسی معکوس آن باشد. این کار به این شرکت امکان میدهد تا نگاهی دقیق به عملکرد داخلی خودرو مانند سیستم پیشرانه، معماری الکتریکی و سایر نوآوریهای فناورانه آن داشته باشد.
این کار میتواند بینشهای ارزشمندی را برای BYD در حالی که به توسعه وسایل نقلیه الکتریکی خود ادامه میدهد، ارائه دهد.
استقبال چینیها از سایبرتراک
اگرچه چین بازار وانت برقی بزرگی ندارد، اما علاقه قابل توجهی به سایبرتراک در این کشور وجود دارد.
در طول یک تور در چین، این وسیله نقلیه جمعیت زیادی را در شهرهای مختلف جذب کرد و شور و شوق فزاینده برای خودروی جدید تسلا را برجسته کرد.
با وجود این میزان علاقه مردم چین به سایبرتراک، گزارشها حاکی از آن است که شرکت تسلا فعلا برنامهای فوری برای عرضه سایبرتراک در چین ندارد.
با این حال، تسلا تاییدیههای مربوطه را از وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین دریافت کرده است که نشان میدهد سایبرتراک در نهایت میتواند راه خود را به این کشور باز کند.
از آنجایی که سایبرتراک هنوز در چین برای فروش در دسترس نیست، BYD مجبور شده یک دستگاه از آن را از ایالات متحده خریداری کند و آن را به چین وارد کند.
بازرسی BYD از سایبرتراک میتواند نشانهای از این باشد که این شرکت به دنبال درس گرفتن از موفقیت تسلا و استفاده از آن دانش برای ارتقای خودروهای الکتریکی خود است.
با داغ شدن رقابت در بخش خودروهای الکتریکی، واضح است که خودروسازانی مانند BYD به دقت نوآوریهای تسلا را زیر نظر میگیرند.
انتهای پیام