در گیرودار سرایت کرونا و تعلیق تقریباً همهچیز، «زهرا عمرانی» و همراهانش مشغول بهراهانداختن استارتاپی میشوند که قرار است برای آدمهایی در دورترین نقاط ایران آیندهای تازه رقم بزند آن هم در روزهایی که آینده، خود دچار ابهام است.
با «کاریار» در دفترشان واقع در مرکز رشد و نوآوری علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی دیدار میکنم. همه سخت در تدارک مقدمات ثبتنام آخرین دوره سال ۱۴۰۳ هستند. پیشازاین یک دوره آزمایشی و هشت دوره رسمی در کاریار برگزار شده و در این دوره جدید، رشتههای «HTML و CSS» و «جاوااسکریپت»، «تست و تضمین کیفیت نرمافزار» و «تحلیل داده با نرمافزار Power BI» برگزار میشود.
اوایل سال ۱۳۹۹، وقتی جهان مبهوت همهگیری کروناست و ایران هم درگیر شیوع این ویروس شده، بنیانگذاران کاریار که میبینند بازار کسبوکارهای بزرگ و کوچک از رمق افتاده ولی هم کسبوکارهای آنلاین رشد کردهاند هم آموزش مجازی و دورکاری دارد جا میافتد، تصمیم میگیرند با راهاندازی این استارتاپ، آموزش کامپیوتر را به دورترین جاهای ایران برسانند. نتیجه هم این میشود که پس از گذشت ۴ سال، بیش از ۶۴۰ مهارتآموز از ۲۹ استان کشور در کاریار آموزش دیدهاند و حدود ۷۴ درصد آنها مشغول فعالیت در شرکتها و سازمانها شدهاند.
کاریار در وهله اول خود را «مدرسه آنلاین متصل به بازار کار» معرفی میکند البته این استارتاپ چیزی فراتر از مدرسه آنلاین است. «مریم راهور»، مسئول زیرساخت و ارتباطات کاریار، درباره ویژگیهای متمایز این استارتاپ میگوید: «ویژگیهای متمایز کاریار یکی بسته آموزشی جامع و کامل است و دیگری پشتیبانی مرحلهبهمرحله مهارتآموزان از لحظه ورود تا ورود به بازار کار. بسته آموزشی کاریار علاوهبر آموزش تخصصی هر رشته، شامل ۱۲ ساعت آموزش مهارتهای نرم، جلسات منتورشیپ مستمر برای رفع اشکال مباحث تخصصی و مشاورهگرفتن درباره توسعه فردی و شغلی و آموزشهای جانبی (کارگاههای آموزشی) میشود. کارگاههای آموزشی نیز شامل مباحثی میشود که فکر میکنیم خوب است سرنخی از آنها به مهارتآموز داده شود.»
مهارتآموزان کاریار پس از ثبتنام، ابتدا باید در آزمون تعیین سطح شرکت کنند تا اطمینان حاصل شود دوره مناسبشان است. سپس مصاحبهای انجام میشود تا کاریار مطمئن شود مهارتآموز میتواند زمان کافی بگذارد و قصدش هم ورود به بازار کار است. راهور دراینباره توضیح میدهد: «موفقیت کاریار در گرو این است که کسی که آموزشها را میگذارند، بعد مشغول کار شود و اولویت ما کسانی هستند که میخواهند دوره را بگذرانند و سر کار بروند یا ارتقای شغلی پیدا کنند.»
درصورتیکه پذیرفتهشدگان این مرحله شرایطی مثل ساکن بودن در مناطق دور از مرکز داشته باشند، بورسیه ۹۵ درصدی کاریار به آنها تعلق میگیرد؛ زیرا به گفته مدیر ارتباطات کاریار، «گروه هدف کاریار کسانی هستند که به هر دلیلی امکان پرداخت شهریه را ندارند و ممکن است این مانعی باشد برای اینکه بخواهند به فرصت آموزشی باکیفیت دسترسی داشته باشند.»
بورسیهشدگان متعهد میشوند برای «زندهماندن مسئولیت اجتماعی کاریار» پس از ورود به بازار کار از یک مهارتآموز جدید حمایت کنند. تاکنون ۹۶ درصد مهارتآموزان کاریار بورسیه شدهاند و فقط ۴ درصد بهصورت غیربورسیه در دورهها شرکت کردهاند.
شرکتکنندگان در دورههای کاریار علاوهبر کلاسهایشان، بهصورت فردی در جلسات منتورینگ هم شرکت میکنند تا از متخصصان حوزه خود درباره مسیر پیش رو مشاوره و راهنمایی بگیرند. راهور اشاره میکند استادان و منتورهای کاریار همه از مدیران ارشد و سنیورهایی هستند که در شرکتهای تکنولوژی مطرح در داخل و خارج از ایران فعالیت میکنند. مربیان حل تمرین کاریار نیز دانشجویان و فارغالتحصیلان دانشگاههای معتبر هستند و البته این مسیر رشد برای مهارتآموزان کاریار هم مهیا شده که پس از گذراندن دورهها، در نقش مربی حل تمرین فعالیت کنند.
در پایان هر دوره، مهارتآموزان در جلسه ارائه پروژه پایانی دوره در حضور داوران و مدیران کسبوکارها، پروژههای خود را ارائه میکنند. همچنین کاریار دوره آموزش حرفهای شامل رزومهنویسی، مهارتهای مصاحبه کاری و فعالیت در لینکدین را نیز برای مهارتآموزان برگزار میکند و واحد کارآموزی رزومههای تهیهشده در این مرحله را در اختیار کسبوکارها میگذارد.
بخش دیگری از تلاش کاریار برای اتصال مهارتآموزان به بازار کار راهاندازی «کاریاراستودیو» بوده است. راهور میگوید: «کاریار استودیو یک واحد شکلگرفته از دل کاریار است. این واحد بهمرور شکل گرفته است و با کمک منتورهای کاریار و کسانی که میتوانند مدیر پروژه باشند، پروژههایی را از بیرون میگیرند و مهارتآموزانی که دوره آموزشیشان تمام شده، در کنار منتورها پروژهها را انجام میدهند. در کاریار استودیو منتورها کد نمیزنند و کارهای اصلی را انجام نمیدهند بلکه فقط راهنمایی میکنند.»
در سالهای فعالیت کاریار نام کسبوکارهای مطرحی مانند «دیوار»، «دیجیکالا»، «اسنپ»، «کافهبازار» و «داتین» در جایگاه حامیان دورهها مطرح بوده است. مدیر ارتباطات کاریار درباره این حمایتها میگوید: «حمایت شرکتها از کاریار در قالب مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR) به چند شکل اتفاق میافتد که یکی از آنها حمایت از دورههای بلندمدت و کوتاهمدت است. علاوهبر حمایتهای مالی، کسانی که در این شرکتها کار میکنند، در نقش منتور و مدرس در کنار بچهها قرار میگیرند.»
این شرکتها به بازسازی فرایندهای کاریار از جذب و پذیرش تا طراحی دورهها هم کمک کردهاند و کاریار میخواهد با همراهی این مجموعهها، در مسیر پیش روی خود کاریااستودیو را برای فراهمکردن فرصتهای شغلی بیشتر برای مهارتآموزانش توسعه دهد.