خبرگزاری مهر، گروه استانها- علی ستاری: بدون شک اصلیترین شاخص و زیربنای توسعه در هر کشوری «توسعه منابع انسانی» است که این مهم در جمهوری اسلامی ایران بر روی دوشِ متولیِ نظام تعلیم و تربیت، یعنی وزارت آموزش و پرورش است.
بر اساس سند بنیادین آموزش و پرورش که نقشه راه حرکت کشور در حوزه آموزش و پرورش را ترسیم کرده است، نظام تعلیم و تربیت باید در ساحتهای مختلف به رشد و تعالی برسد که یکی از این ساحتهای بسیار مهم، حوزه زیرساختی آموزش و پرورش است.
مَدرَس و مُدَرِس دو زیرساخت اصلیِ تعالی تعلیم و تربیت
قطعاً همه استحضار دارند که دو زیرساختِ اصلی توسعه آموزش در کشور مَدرَس و مُدَرس است.
فرزندان این سرزمین برای اینکه بتوانند به درستی درس بخوانند و قلههای علم و دانش را فتح کنند به فضاهایی استاندارد و ایمن و مُدرسانی آزموده، اهل دانش و حکمت اندیش نیاز دارند.
این دو ضرورت اگر در کنار هم رشد کنند قطعاً کشور نیز به آرزوهای توسعه خود دست پیدا خواهد کرد، که این هدف در شرایط فعلی جامعه با توجه به مشکلاتی که در دانشگاه فرهنگیان به عنوان متولیِ تربیت معلم وجود دارد دور از دسترس به نظر میرسد.
عملاً و علناً هیچ دولتی تاکنون نتوانسته است تعادل میان توجه به زیرساختهای فیزیکی و توجه به دانشگاه فرهنگیان را ایجاد کند و در حالی که تصور میشد با وزیر شدنِ رئیس دانشگاه فرهنگیان مشکلات این دانشگاه مرتفع شود اما شاهدیم که همچنان دانشجویان این دانشگاه از مشکلات نالان هستند و در سطحی بالاتر هنوز مشکل کمبود معلم در کشور حل نشده است.
آغاز نهضت ماندگار مدرسه سازی و بسته شدن پرونده مدارس کپری در دولت سیزدهم
دولت سیزدهم یکی از دولتهای موفق در حوزه مدرسهسازی بود و طی این دولت مدارس زیادی در استان هرمزگان ساخته شد چنانچه در سفر دوم شهید آیت الله رئیسی به استان هرمزگان ۸۰۰ کلاس درس در قالب ۲۰۰ مدرسه با اعتباری بالغ بر هزار میلیارد تومان در استان هرمزگان به بهرهبرداری رسید و سرانه فیزیکی مدارس در شهرستان بشاگرد از سرانه کشوری بالاتر رفت؛ برآیندِ سه سال و اندی تلاشِ دولت سیزدهم موجب شد که مجموع کل کلاسهای درس افتتاح شده در استان هرمزگان تا فصل بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید به ۱۹۸۴ کلاس درس برسد.
در دولت سیزدهم پرونده مدارس کپریِ استان هرمزگان بسته شد و برخی از این مدارس با کانکس جایگزین شدند که البته طبق آخرین استعلام از آموزش و پرورش استان هرمزگان، مدارس کانکسی نیز در استان جمع آوری شدهاند.
جایگزینی مدارس سنگی با مدارس استاندارد مأموریت دولت چهاردهم
جمعآوری مدارس سنگی و کانکسی در ایران یک فرآیند مهم برای بهبود زیرساختهای آموزشی در مناطق مختلف است که توسط مسعود پزشکیان به عنوان یک مأموریت جدید در کشور تعیین شده است و در این راستا توجه به ویژگیها، مزایا و چالشهای هر نوع از این مدارس ضروری است؛ جمعآوری مدارس سنگی و کانکسی نیازمند یک برنامهریزی دقیق و جامع است که باید با در نظر گرفتن ویژگیهای هر نوع مدرسه، نیازهای محلی و منابع موجود انجام شود. این پروژه میتواند به طور قابل توجهای به ارتقای نظام آموزشی در مناطق مختلف کشور کمک کند؛ این مأموریت در استان هرمزگان نیز با امضای تفاهم نامهای میان استانداری هرمزگان، اداره کل آموزش و پرورش هرمزگان، اداره کل نوسازی مدارس و مجمع خیرین استان هرمزگان آغاز شده است.
رشد میانگین نمرات دانش آموزان هرمزگان بالاتر از متوسط کشوری است
محمد قویدل مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: وضعیت آموزش و پرورش هرمزگان نسبت به سال ۱۴۰۰، ارتقا پیدا کرده است و امروز آموزش و پرورش هرمزگان در چند پله بهبود وضعیت نسبت به گذشته داشته است که موفقیت دانش آموزان هرمزگانی در کنکور و افزایش قبولیهای هرمزگان در رشتههای پزشکی از مصادیق این ارتقای وضعیت هستند.
وی افزود: قبولیهای رشته پزشکی در استان هرمزگان طی سال ۹۸ کمتر از ۵۰ نفر بود اما در کنکور امسال قریب به ۲۰۰ نفر از دانش آموزان هرمزگانی موفق به کسب کرسیهای دانشگاههای علوم پزشکی شدهاند.
مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان ب کیفیت بخشی آموزشی در دو ساحت برای معلمان و دانش آموزان را دو اولویت استان هرمزگان دانست و گفت: طی سال تحصیلی گذشته رشد میانگین نمرات امتحانات نهایی پایه دوازدهم در استان هرمزگان بیشتر از متوسط کشوری بوده است.
قویدل اجرای طرح کیفیت بخشی را جزو اولویتهای آموزش و پرورش در سال تحصیلی جاری دانست و اظهار کرد: اعتبارات لازم برای افزایش دامنه در برگیری این طرح در استان تأمین شده و این طرح با جدیت بیشتری دنبال میشود.
مدرسه کانکسی در هرمزگان نداریم
وی در پاسخ به سوالی در رابطه با مدارس کانکسی و سنگی، گفت: طبق بررسیهای انجام شده، مدرسه کانکسی در استان هرمزگان نداریم و این مدارس پیش تر جمع آوری شدهاند.
قویدل خاطرنشان کرد: طبق ارزیابیهای انجام شده در حال حاضر استان هرمزگان دارای ۱۰ مدرسهی سنگی است که مجموع کلاسهای این ۱۰ مدرسه به ۳۰ کلاس میرسد و با تفاهمهای انجام شده در سطح وزارتخانه و استان تلاش داریم تا این کلاسها نیز با کلاسهای استاندارد جایگزین شوند.
وی افزود: تفاهم نامه جمع آوری مدارس سنگی منعقد شده است و قرار است با منابع دولتی و مشارکت خیرین تا شهریور ماه ۱۴۰۴ و قبل از فصل بازگشایی مدارس ۳۰ کلاس درس جدید به بهرهبرداری برسد.
بندرعباس، میناب و قشم بدترین وضعیت سرانههای آموزشی در هرمزگان را دارند
مهدی باوقار زعیمی مدیرکل نوسازی، تجهیز و توسعه مدارس هرمزگان نیز گفت: با تلاشهای انجام شده جهت جبران کمبودهای آموزشی در استان هرمزگان هم اکنون سرانه آموزشی در سه شهرستان بستک، بشاگرد و بستک بالاتر از میانگین کشوری است.
وی افزود: سرانه آموزشی سه شهرستان بندرعباس، میناب و قشم نیز کمتر از متوسط استانی هستند.
طبق اعلام باوقار زعیمی سرانه آموزشی استان هرمزگان در حال حاضر به ۵ متر رسیده است و به این منظور پیش از سال تحصیلی جاری، ۴۸۴ کلاس درس تحویل آموزش و پرورش استان شده است.
وی تعداد پروژههای در دست ساخت استان هرمزگان را ۹۷۲ کلاس درس اعلام کرد.