ریرا اولین کراساور ایران است که پس از خروج شرکت پژو از بازار کشور روی پلتفرم پژو ۲۰۰۸ توسعه یافته و روانه بازار شده است. روز گذشته اولین محموله این خودرو از سوی ایران خودرو به مشتریان تحویل داده شد. اما آنطور که صداوسیما گزارش داده، این عرضه نمادین بود و فقط ۲۰ نفر از مشتریان توانستند صاحب کراس اور ایران خودرو شوند. این عرضه محدود باعث شد شکاف قیمتی بزرگی میان نرخ کارخانه و قیمت بازار آزاد این محصول به وجود آید.
در حالی که ریرا با قیمت کارخانهای یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان به مشتریان تحویل داده شده است، اکنون در کف بازار و سایتهای خرید و فروش با مبلغی بیش از دو میلیارد تومان به فروش میرسد. در این زمینه باید توجه کرد ارقامی نظیر دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان حتی از دو برابر قیمت عرضهشده بیشتر است و ایران خودرو با این نوع سیاستگذاری حداقل ۲۰ نفر را صاحب رانتی میلیاردی کرده است.
تفاوت چشمگیر قیمت کارخانه و بازار آزاد این خودرو، موجب شده ارزش اقتصادی آن به عنوان کراساوری که ایران خودرو لقب «ملی» بر آن گذاشته به چالش کشیده شود. بهویژه در مقایسه با خودروهای مونتاژی جدیدتر که با تکنولوژیهای بهروزتری وارد بازار میشوند.
این نتیجه عرضه محدود ریرا از سوی ایران خودروست که با تبلیغات گستردهای که برای آن انجام شده، تقاضای بالایی هم دارد.
کارشناسان بر این باورند که در صورت افزایش عرضه این خودرو و کنترل بازار، حباب قیمتی کاهش مییابد و قیمتها به تعادل بیشتری خواهد رسید و این خودرو در محدوده زیر یک و نیم میلیارد تومان نوسان خواهد کرد.
در موقعیت فعلی، شکاف قیمت میان کارخانه و بازار آزاد نشاندهنده یکی از معضلات بازار خودرو در ایران است که در نتیجه اقدام عرضه محدود شرکت ایرانخودرو به وجود آمده است.
با توجه به این شرایط، خودرو ریرا که قرار بود به عنوان یک کراساور اقتصادی جایگاه مناسبی در بازار داشته باشد، به دلیل نوسانات قیمتی و عرضه محدود، این جذابیت را تا حدودی از دست داده است. با این حال، انتظار میرود در صورت تنظیم بهتر روند عرضه و کاهش حباب قیمتی، این محصول بتواند سهم مناسبی از بازار خودرو ایران را به خود اختصاص دهد.
به نظر میرسد ایران خودرو با این عرضه نمادین قصد داشت به وعده خود مبنی بر عرضه ریرا در پاییز عمل کند و در مقابل مراجع بالاتر بدعهد نشود. اما همین خوشقولی نمادین حالا بخش دیگری از بازار را دچار آشفتگی کرده است.