یزد به لحاظ ناوگان مسافری نقص جدی دارد/تعویض آسفالت شبکه راه‌ها را در اولویت داریم

خبرگزاری ایسنا یکشنبه 25 آذر 1403 - 15:21
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد با بیان این یزد علی رغم حمل سالانه ۴۰ میلیون تن بار تنها از مبدا دارای روانترین شبکه حمل و نقل بار در کشور است، گفت: متاسفانه استان به لحاظ برخورداری از ناوگان با کیفیت در حوزه حمل مسافر با با نقص جدی مواجه است.

«محمد رستگاری» امروز یکشنبه ۲۵ آذرماه در آستانه روز ملی حمل و نقل، ضمن تشریح وظایف مجموعه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، در نشست با خبرنگاران تصریح کرد: معتقدیم، جاده یک موجود زنده است و حفظ و نگهداری بیش از هشت هزار کیلومتر  راه‌های مواصلاتی استان، نیازمند خدمت رسانی شبانه روزی است.

وی با اشاره فعالیت‌های در دست اقدام مجموعه راهداری استان در قالب راهداری تابستانی و راهداری زمستانی، گفت: به دنبال بارشهای اخیر در استان و یخ زدگی شبکه جاده‌ای، خدمات ایمنی مناسبی در راه های استان در حال انجام است.

رستگاری با اشاره به خدمات پیمانی مجموعه راهداری علاوه بر ارائه خدمات مناسبتی راهداری که عمدتاً از طریق تجهیزات امانی و امکانات لجستیکی مجموعه انجام می‌شود، اظهار کرد: خدمات پیمانی مجموعه راهداری متناسب با جذب اعتبارات ملی و استانی در قالب قرارداد با پیمانکاران بخش خصوصی انجام می‌شود.

به گفته وی، هم اکنون حجم قراردادهای ریالی فعال در حوزه راهداری استان بالغ بر چهار هزار میلیارد تومان شامل ۶۵۰ طرح است که در بخش اعتبارات جهش قابل توجهی طی سالیان اخیر را شاهدیم.

وی با بیان این که خوشبختانه استان یزد از وضعیت نسبتاً خوبی در حوزه تلفات جاده‌ای طی سال‌های اخیر برخوردار بوده است، خاطرنشان کرد: صرف نظر از دو حادثه امسال اتوبوس در استان که ناشی از نقص فنی خودرو و خطای انسانی اتفاق افتاد و به نقص ایمنی راه‌ها مربوط نبود، استان یزد طی سه سال گذشته به لحاظ ضریب تلفات جانی روند کاهشی داشته است.

رستگاری یکی از اقدامات اثرگذار در کاهش تلفات جانی را موضوع تقویت تابلوها و علائم افقی در محورهای مواصلاتی استان برشمرد و افزود: طول خط‌کشی شبکه جاده‌ای استان از ۶۰۰ کلیومتر در سال ۱۳۹۹ به ۶۸۰۰ کلیومتر در سال گذشته افزایش یافته و هدف‌گذاری امسال نیز خط‌کشی ۱۲ هزار کیلومتر از شبکه راه‌های استان است.

وی با اشاره به رشد قابل توجه تناژ آسفالت اجرا شده در راه‌های استان، تصریح کرد: در حالی این رقم در سال ۱۳۹۹ معادل ۱۲ هزار تن بوده که تا سال گذشته به ۳۰۰ هزار تن افزایش یافته و طی هشت ماهه امسال نیز ۲۶۳ هزار تن آسفالت در شبکه جاده‌ای استان اجرا شده است.

وی با اشاره به تلاش راهداری استان برای جلب رضایت نسبی مردم از شبکه جاده‌ای استان طی سال‌های گذشته با توجه به خرابی راه‌های استان ناشی از محدودیت منابع و حوادث طبیعی، اولویت امسال استان را روکش آسفالت راه های استان که مهمتری آنها کریدور ترانزیتی استان در محور تهران – بندرعباس است.

مدیر کل راهداری استان به اهتمام این مجموعه به رفع نقاط حادثه خیر راه‌های استان نیز اشاره و اظهار کرد: براساس آخرین پایش‌ها در این خصوص مربوط به سال ۱۴۰۱، تعداد ۱۴ نقطه پرحادثه در استان شناسایی شد که خوشبختانه حداکثر تا یک ماه آینده تمامی آنها رفع خطر خواهد شد.

وی به اقدامات صورت گرفته در جهت تامین روشنایی برخی راه‌های استان، گفت: امسال پنج مورد روشنایی نقطه‌ای در شبکه راه‌های استان انجام شده است.

رستگاری یادآور شد: مجموعه راهداری در حوزه ارائه خدمات امانی فراتر از وظایف مربوط به حوزه راه‌ها، طی شش ماهه ابتدای سال جاری ۵۸ میلیارد تومان هزینه کرده است.

وی با بیان این که ۹۸ درصد از راه‌های روستایی بالای ۲۰ خانوار استان آسفالته و تحت پوشش مجموعه راهداری هستند، گفت: یزد دومین استان از بُعد گستردگی شبکه آسفالتی در راه‌های روستایی کشور است.

مدیر کل راهداری استان به حجم بالای فعالیت‌های این مجموعه در حوزه حمل و نقل جاده‌ای با توجه به معدنی و ترانزیتی بودن استان اشاره و عنوان کرد: سالانه ۴۰ میلیون تن حمل بار از مبدا استان انجام می‌شود و قطعاً‌ کنترل‌ها در این زمینه حجم بالایی از فعالیت‌ها را شامل می‌شود.

وی با بیان این که خوشبختانه بخش عمده‌ای از فعالیت‌ها در زمینه حمل بار استان به همت بخش خصوصی و با همکاری تشکل‌های صنفی دنبال می‌شود، گفت: استان یزد علی رغم تناژ حملی که در استان اتفاق می‌افتد، روان‌ترین‌ حمل و نقل در کشور را در اختیار دارد.

رستگاری نقص جدی استان در زمینه برخورداری از ناوگان مناسب و کیفی یزد در حوزه حمل مسافر را یادآور شد و تصریح کرد: هرچند یکی از علل مهم این نقیصه ناپایداری اقتصاد حوزه حمل مسافر است ولی با این حال اقدامات و برنامه‌ریزی‌هایی در استان دنبال می شود که امیدواریم در همین راستا، سال آینده ۲۰ تا ۳۰ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان استان افزوده شود.

وی با بیان این که هم‌اکنون استان در بهترین شرایط دارای ۱۳۰ تا ۱۴۰ ناوگان مسافری قابل قبول برای مسیرهای طولانی است، اضافه کرد: هدف‌گذاری استان در این رابطه برخورداری از ناوگان جدید و با کیفیت در حوزه حمل مسافر مشتمل بر حداقل ۲۰۰ ناوگان مناسب است.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یکی از مشکلات در حوزه نگهداری راه‌های استان را ناشی از فعالیت‌های معادن خواند و گفت: متاسفانه بارگذاری بر جاده‌های استان فراتر از توان آنهاست و لذا براساس قانون، معادن موظف شده‌اند نسبت به راه‌اندازی سامانه ثبت و کنترل هوشمند تناژ بار کامیون‌ها در خروجی معدن اقدام کنند.

وی با اشاره به اهتمام استان به اصلاح و ملایم سازی شیب شیروانی جاده‌ها در راستای کاهش تلفات حوادث، گفت: با توجه به این که عمده حوادث رانندگی استان مربوط به واژگونی است، این مصوبه در استان اجرایی و سالانه ۱۸۰ تا ۲۰۰ کیلومتر از راه‌های استان جهت ایمن سازی و بخشندگی شبکه راه‌های استان از این حیث اصلاح می‌شوند.

رستگاری همچنین از اجرای حفاظ‌های بتنی در برخی محورهای استان از جمله کمربندی شهر یزد در راستای کاهش تلفات و ارتقای ایمنی راه خبر داد.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.