ایران خودرو تا پایان آبان ۱۴۰۳ در مجموع حدود ۴۴ هزار دستگاه انواع تارا را در خطوط تولید خود تکمیل کرد. تولید این تیراژ تولید در قیاس با مدت مشابه سال گذشته رشدی نزدیک به ۴۸ درصدی را به خود دیده است.
آبیهای جاده مخصوص تا پایان آبان ۱۴۰۲ حول و حوش ۲۹ هزار و ۷۰۰ دستگاه تارا تولید کردند. بنابراین شاهد هستیم آمار تولید تارا در پایان دومین ماه از فصل پاییز سال جاری در مقایسه با آبان پارسال به لحاظ تیراژ رشدی بیش از ۱۴ هزار و ۳۰۰ دستگاهی را به خود دیده است.
با توجه به رشد تولید تارا، ایران خودروییها توانستند تیراژ فروش اعضای خانواده تارا را نیز افزایش دهند. آبیهای جاده مخصوص در پایان هشتمین ماه از سال جاری نزدیک به ۴۲ هزار و ۴۵۰ دستگاه انواع تارا را برای مشتریان فاکتور کردند. بررسی اقتصادنیوز از تیراژ تولید تارا در پایان آبان سال گذشته نشان میدهد ایران خودروییها بیش از ۲۹ هزار و ۱۰۰ دستگاه انواع تارا را به متقاضیان عرضه کردند.
مقایسه دو آمار فروش خانواده تارا خبر از افزایش نزدیک ۱۳ هزار و ۳۵۰ دستگاه این خانواده خودرویی در پایان آبان سال جاری میدهد. بنابراین شاهد هستیم فروش تارا افزایشی حول و حوش ۴۶ درصد را در کارنامه خود ثبت کرده است.
وضعیت آمار ماهانه تولید و فروش خانواده تارا نشان میدهد بعد از فروردین ۱۴۰۳، آبان امسال در جایگاه دوم جدول پایینترین تیراژ تولید و فروش قرار دارد
آمارهای منتشر شده در سایت کدال حکایت از آن دارد که خودروساز ساکن کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص در فروردین سال جاری حدود دو هزار و ۴۰۰ دستگاه انواع تارا را در خطوط تولید خود تکمیل و در اولین ماه از سال جاری آبیهای جاده مخصوص دو هزار و ۳۰۰ دستگاه تارا را برای مشتریان فاکتور کرد.
ایران خودروییها در آبان امسال حدود چهار هزار و ۹۰۰ دستگاه تارا تولید و بیش از سه هزار و ۶۵۰ دستگاه انواع تارا را در آبان ۱۴۰۳ به مشتریان واگذار کردند. بنابراین شاهد هستیم که آبان ۱۴۰۳ برای تارا ماه سیاهی است. زیرا تیراژ تولید و فروش تارا در فروردین ۱۴۰۳ امری طبیعی بود و به دلیل ۱۵ روز تعطیلات نوروز ایران خودروییها فرصت نداشتند محصولات خود را روانه بازار کنند. اما آبان به رغم اینکه ایران خودروییها فرصت داشتند تا ۳۰ روز محصولات خود را در خطوط تولید تکمیل و روانه بازار کنند دست به این اقدام نزدند و بنابراین میتوان گفت آبان در بین هشت ماهی که از سال ۱۴۰۳ گذشته سیاهترین ماه برای تولید و فروش تارا بود.
رکورد تولید و فروش تارا مربوط به تیر سال جاری است. ایران خودرو در اولین ماه از تابستان امسال نزدیک به هفت هزار دستگاه انواع تارا در خطوط تولید خود تکمیل کرد. آبیهای جاده مخصوص حول و حوش هفت هزار و ۱۵۰ دستگاه تارا فروختند.
هنوز آمار تولید تارا در آذر امسال منتشر نشده است. اما بررسی روند قیمت بازاری این محصول ایران خودرو در بازه ۶ ماهه نشان میدهد قیمت بازاری تارا V۱ پلاس با گیربکس دستی در بازه خرداد تا آذر گویای این نکته است که قیمت این محصول ایران خودرو رشدی حدود ۷.۵ درصدی را تجربه میکند. اواخر خرداد قیمت یک دستگاه تارا V۱ پلاس با گیربکس دستی در بازار حول و حوش ۸۱۰ میلیون تومان بود. اما در ۲۴ آذر قیمت تارا V۱ پلاس با گیربکس دستی تا حوالی ۸۷۰ میلیون تومان بالا آمده است.
اما قیمت تارا V۴ LX با گیربکس اتوماتیک در بازه زمانی مورد بررسی افتی حدود ۱.۵ درصدی را تجربه کرده است. در خرداد ۱۴۰۳ قیمت این محصول در بازار نزدیک به یک میلیارد و ۷۵ میلیون تومان بود، اما در ۲۴ آذر ۱۴۰۳ قیمت تارا V۴ LX تا حوالی یک میلیارد و ۶۰ میلیون تومان پایین آمده است. بنابراین شاهد هستیم که دو عضو خانواده تارا مسیر متفاوتی را بازار طی کردند. قیمت تارا V۱ پلاس با گیربکس دستی روند صعودی را طی کرد و تارا V۴ LX با گیربکس اتوماتیک افت قیمت را تجربه کردند.
باید دید در چهار ماه باقی مانده روند تولید و فروش تارا چه سمت و سویی به خود میبیند.