خط و نشان شهرداری برای تاکسی‌ها

فرارو دوشنبه 26 آذر 1403 - 20:07
تاکسیرانان در روز‌های بارانی و برفی و همچنین ساعت‌های اوج ترافیک نباید مبلغ کرایه را افزایش دهند.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران ضمن تشریح ۳ رویکرد مهم سازمان تاکسیرانی در سال جاری گفت: با هوشمندسازی نظارت می‌توانیم میزان و نحوه فعالیت رانندگان تاکسی و همچنین مبلغ دریافتی توسط آنها از مسافران را به‌صورت دقیق رصد کنیم.

به گزارش میزان، متاسفانه برخی از رانندگان تاکسی به ویژه در روز‌های بارانی و برفی و همچنین ساعت‌های اوج ترافیک مبلغی بیشتر از کرایه مصوب از مسافران دریافت می‌کنند و یا اینکه ممکن است تعدادی از تاکسی‌ها در این زمان‌ها در خطوطشان حاضر نباشند و خدمات‌رسانی به شهروندان آنطور که باید صورت نگیرد.

تاکسیرانان در روز‌های بارانی و برفی و همچنین ساعت‌های اوج ترافیک نباید مبلغ کرایه را افزایش دهند.

در همین رابطه شادی مالکی، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در گفت‌و‌گو با میزان ضمن اشاره به اینکه تاکسیرانان ملزم به رعایت نرخ کرایه مصوب شورای اسلامی شهر تهران هستند، گفت: تاکسیرانان در روز‌های بارانی و برفی و همچنین ساعت‌های اوج ترافیک این اختیار را ندارند که مبلغ کرایه را افزایش دهند.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که از سال‌های گذشته تا به امروز در نحوه نظارت بر تاکسی‌های سطح شهر در مدیریت سازمان تاکسیرانی وجود دارد کنترل و نظارت سنتی است، ادامه داد: ما نزدیک به ۷۸ هزار دستگاه تاکسی در سطح شهر تهران داریم و حدود ۳۰ هزار دستگاه تاکسی خطی هستند که مجموعا در ۵۹۷ خط فعالند و همچنین ۵۹ پایانه تاکسیرانی در شهر تهران داریم و اینکه یک مدیر تاکسیرانی منطقه و یک یا ۲ نفر زیر مجموعه‌اش بر حدود ۳ تا ۴ هزار تاکسی به صورت میانگین در یک منطقه نظارت کامل داشته باشند بسیار دشوار است و مشکلاتی را به وجود آورده است.

۳ رویکرد مهم سازمان تاکسیرانی در سال جاری

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با اشاره به اینکه در سال جاری ۳ رویکرد مهم را در سازمان تاکسیرانی در نظر گرفتیم، افزود: اولین رویکرد نوسازی ناوگان تاکسیرانی است چرا که نیمی از تاکسی‌ها فرسوده هستند و از این رو نوسازی ناوگان تاکسیرانی یکی از مهمترین دغدغه‌های مدیریت شهری است که با نوسازی تاکسی‌های برقی و غیربرقی در حال انجام است و خوشبختانه امسال نسبت به سال گذشته در این زمینه رشد ۱۸ درصدی داشتیم.

مالکی ضمن بیان اینکه یکی دیگر از اولویت‌ها و رویکرد‌های ما هوشمند سازی است، توضیح داد: برای حل مشکلاتی که به آنها اشاره شد و پایش عملکرد ناوگان خطوط تاکسیرانی یکی از اولویت‌های ما هوشمند سازی و راه‌اندازی یک سامانه برخط برای کنترل، رصد و پایش عملکرد ناوگان به صورت برخط و از طریق سیستم هوشمند است. ما می‌توانیم از طریق این سامانه کنترل داشته باشیم که آیا یک تاکسی در حال حاضر در خطش فعال است یا نه و آیا توقف بی موردی اتفاق افتاده است و حتی پرداخت کرایه نیز در این برنامه انجام می‌شود.

وی ضمن اشاره اینکه این سامانه تقریبا تکمیل شده و در حال حاضر در حال اخذ مصوبه‌ها و تاییده‌های لازم شورای اسلامی شهر تهران و در مراحل پایانی هستیم، بیان کرد: از شهروندان در خواست داریم همزمان با راه‌اندازی این سامانه آن را نصب کنند. در صورت راه‌اندازی این سامانه و پرداخت کرایه به صورت الکترونیک شهروندان مطمئن باشند که این نرخ در سامانه هوشمند مورد تایید است و دریافت مبلغی اضافه‌تر از کرایه مصوب صورت نمی‌گیرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه در صورتی که این سامانه راه‌اندازی شود برابر مصوبه لایحه نرخ کرایه سال ۱۴۰۳ اجازه داده شده که چنانچه تاکسیران در این سامانه برخط فعالیت داشته باشد در زمان‌های نظیر ساعت‌های اوج ترافیک نرخ کرایه نسبت به سایر زمان‌ها تفاوت داشته باشد، گفت: این مسئله موجب می‌شود تا رانندگان علاقه‌مند باشند در آن زمان‌ها نیز در خطوطشان فعالیت کنند. همچنین از آنجایی که ممکن است رانندگان مسیری را که همیشه طی مدت نیم ساعت طی می‌کنند در ساعت‌های اوج ترافیک ۲ ساعت طی کنند و هم سوخت بیشتری مصرف کنند و هم خودرویشان دچار استهلاک بیشتری شود این امکان ایجاد شده است.

مالکی ادامه داد: در حال حاضر با وجود اینکه این نظارت وجود دارد که رانندگان باید در ساعت‌های تعیین شده در خط خودشان فعالیت کنند، اما ممکن است این تمایل از سوی تعدادی از رانندگان وجود نداشته باشد اگر چه بیشتر تاکسیرانان زحمتکش در خطوطشان دلسوزانه فعالیت می‌کنند، اما ممکن است مواردی نیز مشاهده شود که در خطوطشان حضور نداشته باشند و اگر مواردی از این دست مشاهده شود حتما توسط سیستم بازرسی و نظارتی سازمان تاکسیرانی که به صورت گشت‌های مستمر فعالیت دارند و بارزسان و سرپرست خط در تمام خطوط و پایانه‌ها مستقر هستند برای رانندگان متخلف ثبت تخلف صورت می‌گیرد و این تخلف که در آیین نامه انضباطی رانندگان نیز به آن اشاره شده است در هیئت انضباطی مطرح و رسیدگی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه رویکرد سوم ما رسیدگی به وضعیت اداری و رفاهی تاکسیرانان است، عنوان کرد: به دنبال این هستیم که این سیستم هوشمند به گونه‌ای باشد که هم خدمات در حوزه حمل و نقل عمومی به درستی صورت گیرد و هم بسیاری از خدمات اداری و رفاهی به تاکسیران به صورت هوشمند داده شود. برای مثال دیگر لازم نباشد رانندگان برای دریافت پروانه تاکسیرانی به صورت حضوری به دفاتر مراجعه کنند که در حال حاضر این سیستم ایجاد شده و رانندگان می‌توانند از طریق سیستم هوشمند و ثبت نام در سیستمی که از طریق تلفن همراه نیز امکان پذیر است یک لینک را پس از ثبت نام دریافت کنند که از طریق آن پروانه‌شان قابل رویت است و امکان چاپش وجود دارد. این امر علاوه بر اینکه موجب تسهیل و تسریع کار رانندگان می‌شود از مصرف کاغذ جلوگیری می‌کند. همچنین بسیاری از خدمات دیگر از طریق سامانه‌های سیما تاکسی و اتو تاکسی برای تاکسیرانان راه‌اندازی شده و سیستم قبلی ارتقا داده است و بسیاری از خدمات دیگر نظیر گرفتن مرخصی نیز از طریق سیستم هوشمند امکان پذیر است.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران ضمن بیان اینکه بیشتر تاکسیرانان از هوشمند شدن سیستم استقبال کردند و به محض اینکه فراخوان ثبت نام در این برنامه هوشمند را اعلام کردیم نزدیک به ۴۰ هزار راننده تاکسی در آن ثبت نام کردند، افزود: این امر نشان می‌دهد که تاکسیرانان علاقه‌مند به انجام وظیفه‌شان به صورت کامل هستند و در موارد بسیاری شاهد این مسئله هستیم که در روز‌های سرد که شاید مسافران زیادی نیز نباشند تاکسیرانان در خطوطشان حاضر هستند. در هر صورت اگر تغییر رویه در راستای بالا بردن خدمات برای شهروندان و از طرفی دیگر در نظر گرفتن مشکلات و دغدغه‌های تاکسیرانان صورت بگیرد بسیاری از مشکلات در حوزه خدمات تاکسیرانی حل می‌شود که در سال جاری پیگیرش هستیم.

مدل نهایی واگذاری تاکسی‌های برقی طی یک ماه آینده اعلام می‌شود

مالکی درباره واگذاری تاکسی‌های برقی نیز توضیح داد: برای واگذاری تاکسی‌های برقی مدل‌های مختلف مالی در حال بررسی است. این مدل‌های مالی به گونه‌ای در حال تعریف است که تاکسیرانان بتوانند با شرایط سهل و آسانی نسبت به نوسازی تاکسی خودشان به تاکسی برقی اقدام کنند. جلسه‌های بسیاری در بخش‌ها، نهاد‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط با این حوزه برگزار شده است و به محض اینکه به جمع‌بندی نهایی برسیم حتما مدل نهایی و قطعی واگذاری را اعلام می‌کنیم. به نظر می‌رسد با توجه به ورود مستمر خودرو‌های برقی این مدل نهایی طی یک ماه آینده اعلام و پس نهایی شدن مبلغ و شرایط وام نیز اعلام می‌شود.

منبع خبر "فرارو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.