انتقاد ١٠ نماینده از تعطیلی مدارس و آسیب‌های ناشی از آن

الف سه شنبه 27 آذر 1403 - 23:56
با توجه به تعطیلی پیوسته مدارس به‌خصوص در ایام برگزاری امتحانات، ١٠ نماینده مجلس شورای اسلامی نسبت به این موضوع انتقاداتی داشتند که آسیب به آموزش دانش‌آموز محوریت انتقاد آن‌ها بود.

به گزارش الف، با توجه به سردی هوا و ناترازی انرژی، مدارس تهران و اکثر شهرستان‌ها در روز‌های یکشنبه، دوشنبه و امروز سه شنبه در همه مقاطع غیر حضوری شد.

البته با ادامه برودت هوا و ناترازی انرژی، وضعیت مدارس در روزهای آینده هم مشخص نیست.با تعطیلی مدارس، شکل آموزش به دانش‌آموزان از حالت حضوری به مجازی تغییر پیدا می‌کند که یکی از بزرگترین چالش‌ها، کیفیت پایین آموزش و یادگیری به‌ همین شیوه است.

علاوه بر مشکلات آموزشی، وضعیت اینترنت کشور و ترافیک سنگین شبکه شاد، سبب قطع و وصل شدن مکرر کلاس‌ها می‌شود که البته به این مسائل باید وضعیت قطع برق را هم اضافه کرد.

برخی از نمایندگان نسبت به اهمال کاری وزیر نفت و وزیر نیرو نیز انتقاداتی داشتند، زیرا آنها در صحن مجلس شورای اسلامی قبل از بررسی لایحه بودجه مدعی شدند که ناترازی‌ها از بین رفته و برق صنایع و خانه‌ها قطع نخواهد شد که حرف این وزرا، امروز خلاف واقع است. 

هفته گذشته نیز تنها یک روز مدارس باز بود و به سبب آلودگی هوا مدارس تهران و برخی شهرستان‌ها چهار روز تعطیل یا غیر حضوری بودند.

با توجه به تعطیلی مکرر مدارس و مشکلات آموزشی، 10 نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران توانا در مخالفت با این تعطیلی‌ها و آموزش دانش‌آموزان به صورت مجازی، نقطه نظرات خود را بیان کردند که به شرح زیر است:

بی‌معنا بودن تعطیلی مدارس
محمد رضا احمدی سنگری دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با انتقاد از کم کاری مسئولان برای ذخیره سازی گاز و بنزین برای فصل زمستان گفت: مدارس و ادارات را به علت ناترازی انرژی تعطیل می‌کنیم و این بسیار بی‌معناست.وی افزود: در زمان کرونا هم سعی می‌کردیم تا جایی که مقدور باشد، مدارس را تعطیل نکنیم، اگر چه آموزش از راه دور اتفاق افتاد، اما این روند به سیستم آموزش ما آسیب زیادی رساند.
نماینده رشت در مجلس بیان کرد: ما در حوزه انتخابیه، هیچ پاسخی برای مردم نداریم که چرا دانش آموزان باید تعطیل باشند؟ به خصوص الان که در زمان امتحانات است و دانش‌آموزان باید آزمون بدهند و به خاطر ناترازی انرژی مدارس را تعطیل می‌کنیم که این مسئله خیلی هم در رفع ناترازی مؤثر نیست.

کلاس غیر‌حضوری جای کلاس حضوری را نمی‌گیرد
حسین امامی راد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مدارس حتما باید حضوری باشند، بیان کرد: کلاس غیرحضوری هیچ‌گاه جای کلاس حضوری را نمی‌گیرد، دانش‌آموزان باید در کنار معلم و در محیط آموزشی باشند.
نماینده چناران، طرقبه، شاندیز و گلبهار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آلودگی هوا، سرما و برودت هوا و ناترزی‌های انرژی همه سبب این تعطیلی‌ها شده‌اند که با برگزاری کلاس به صورت مجازی جبران عقب‌افتادن دانش‌آموزان شود ولی این‌ها دلیلی بر تعطیلی مدارس نمی‌شوند.

مشکل روستاها در استفاده از کلاس مجازی
محمد معتمدی‌زاده عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با یادآوری افت شدید تحصیلی دانش‌آموزان در زمان کرونا گفت: دانش‌آموزان برای بهره‌مندی از کلاس مجبور هستند از تلفن همراه استفاده کنند که همین موضوع نیز دانش‌آموز را خسته می‌کند.
نماینده سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی افزود: در برخی از مناطق روستایی نیز امکان استفاده از کلاس مجازی برای دانش‌آموزان فراهم نیست و دانش‌آموزان با مشکل مواجه هستند.

کاهش کیفیت آموزش با کلاس مجازی
احمد فاطمی نماینده بابل در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آموزش به صورت مجازی قطعا روی کاهش کیفیت تاثیر گذار است و دانش‌آموزان به طور کامل از کلاس بهره‌مند نخواهند شد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: ما تجربه تلخی از زمان آموزش در دوران کرونا داشتیم و هیچ چیز جای آموزش حضوری را برای دانش‌آموزان نخواهد گرفت .

مدارس نباید زود تعطیل شوند
حمید‌رضا گودرزی نماینده الیگودرز در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تعطیلی مدارس گفت: در روسیه چه قدر برف روز زمین است و تعطیل نمی‌شود ولی در کشور ما سریع مدارس و ادارات تعطیل می‌شوند، زیرا زیرساخت‌ها مشکل دارد.
عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: تعطیلی مدارس باعث آسیب‌ به دانش‌آموزان می‌شود، نباید زود تعطیل شوند.

رشد اجتماعی دانش‌آموزان در کلاس حضوری
مجید بیات نماینده خمین در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: برگزاری کلاس به صورت مجازی آسیب‌هایی برای دانش‌آموزان دارد و در واقع رشد اجتماعی دانش‌آموزان در کلاس‌های حضوری میسر می‌شود.
وی افزود: یادگیری دانش‌آموزان در تعامل با افراد اتفاق می افتد و این امر در آموزش مجازی میسر نیست.

خسارت به وجهه آموزشی کشور
حامد یزدیان، نماینده اصفهان هم با انتقاد از تعطیلی مدارس گفت: معتقدیم در صورتی که دانش‌آموزان در شرایط آلودگی هوا وارد محیط شوند، آلودگی هوا بر بیماری‌ها و سلامت آن‌ها تأثیرگذار است.
دبیر دوم کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی افزود: اما با توجه به اینکه هواشناسی پیش‌بینی‌هایی مبنی بر وزش باد داشته است، مدیریت بحران استان اعتقاد داشت شاخص، شاخص آلودگی هوا در حد تعطیلی مدارس نیست.

آسیب زا بودن آموزش مجازی
حجت‌الاسلام اخلاقی امیری نماینده مشهد و کلات بیان کرد: تجربه برگزاری کلاس‌های مجازی بعد از کرونا نشان داد که میانگین معدل دانش آموزان بسیار پایین‌تر از حد معمول و استاندارد شده است.همچنین وی تصریح کرد: زمانی که آموزش‌ دانش‌آموزان به صورت مجازی می‌شود، ضرباتی را به حوزه آموزش وارد می‌کند.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس می‌افزاید: با استدلال مذکور تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا اتفاق نیفتاد، اما در صورتی که شرایط ادامه داشته باشد، مجبور به تعطیلی مدارس در روزهای آینده می‌شویم که این موضوع نیز خسارت بسیار جدی به وجه آموزشی دانش‌آموزان میزند.

لطمه صد‌در‌صدی به آموزش دانش‌‌آموزان
مهدی فلاح نماینده رشت و خمام نیز بیان کرد: با تعطیلی مدارس به آموزش دانش‌آموزان صد در صد لطمه وارد می‌شود، آموزشی که باید در چند روز به دانش‌آموز داده شود، فشرده می‌شود و یکباره به او آموزش داده می‌شود و این موضوع صد صد روی کارآمدی و بهره‌مندی دانش‌آموز تاثیرگذار است.
وی ادامه داد: زمانی هم که کلاس‌ها بعد از یک دوره کلاس حضوری به مجازی تبدیل می‌شود، دانش‌آموز در ٢ فضای آموزشی باید آموزش ببیند که این نیز آموزش را دچار آسیب می‌کند.

در کلاس مجازی شناخت نیست
احمد بخشایش اردستان نماینده اردستان بیان کرد: بنده با آموزش مجازی مخالف هستم، هرچند که در زمان کرونا نیز این مشکل را داشتیم و مجبور بودیم به صورت مجازی آموزش دهیم.
وی افزود: من خودم در کلاس مجازی احساس می‌کردم که دانشجو را نمی‌شناسم.

منبع خبر "الف" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.