خبرگزاری مهر، گروه استانها - دانیال قنبری: مدارس مسجدمحور حرکتی برآمده از دل تودههای مردم برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی در عرصه تعلیم و تربیت است.
مدارس مسجدمحور با تکیه بر اموری که به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر امر خطیر تعلیم و تربیت مؤثر هستند، توانستهاند مرز خود را با دیگر جریانهای تربیتی مشخص کرده و یک عرصه تعلیمی و تربیتی بر پایه مبانی دینی راه اندازی کند.
این مدارس همان گونه که از نام آن پیداست، در محیط نورانی و معنوی مسجد، سفره تعلیم و تربیت را گستراندهاند و آموزش مبانی دینی به فراخور روح کودک انجام میشود و یکی از اهداف مهم مدارس مسجدمحور، تربیت نیروی انسانی در راستای ایجاد تمدن نوین اسلامی است.
دانش آموزان مدارس مسجدمحور به خلاف دیگر دانش آموزان در محیط مدرسه پیشه و مهارتهای مختلفی را میآموزند و این مهارتها عبارت هستند از خطاطی، عکاسی، تولید صنایع دستی، فناوری و اطلاعات و هنر.
بر خلاف تصور عدهای که گمان میکنند در مدارس مسجدمحور فقط مبنا بر آموزههای دینی است، اما در واقع خروجی علمی این مدارس فقط در حوزه علمیه خلاصه نمیشود، بلکه بسیاری از دانش آموزان آن در مراحل علمی و حتی غیر علمی موفقیتهای زیادی کسب کردهاند و وارد مرحله دانشگاه شدهاند.
این مدارس به عنوان یک الگوی موفق در نظام آموزشی کشور با بهرهگیری از ویژگیهای منحصر به فرد در پی تربیت نسلی است که در اخلاق و ایمان نیز سرآمد باشند.
فعالیت ۲۱۰ مجموعه تحصیلی در قالب مدارس مسجدمحور
ستاد مردمی مدارس مسجدمحور کشور در تاریخ ۱۶ آذرماه ۱۳۹۶ توسط گروهی از دغدغه مندان عرصه فرهنگ و تربیت که سالها در مدارس مسجدمحور کشور فعالیت میکردند، در شهر مقدس قم راه اندازی شد و تا به امروز بیش از ۲۱۰ مجموعه تحصیلی و تربیتی در مقاطع مختلف پسرانه و دخترانه در سطح کشور در قالب مدارس مسجدمحور به فعالیت میپردازند.
ستاد مدارس مسجدمحور در سال ۱۳۹۸ توسط جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و بنیاد خاتمالاوصیا به عنوان یکی از مجامع تخصصی این بنیاد شناخته شد.
دانش آموزان مدارس مسجدمحور میتوانند پس از گذراندن دوران و مقاطع تحصیلی از سوی آموزش و پرورش مدرک معتبر اخذ کنند و با شرکت در آزمون سراسری کنکور وارد دانشگاه شوند.
از اعم فعالیتهای کلیدی ستاد مدارس مسجدمحور میتوان به امضای تفاهم نامه همکاری مشترک با وزارت کشور و آموزش و پرورش، ایجاد ظرفیتهای رسمی و حقوقی از طریق اخذ مجوز از حوزههای علمیه، وزارت کشور، وزارت آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی و بنیاد خاتمالاوصیا، ایجاد مدارس نوین از جمله مدارس فیلم سازی، طب، زبان خارجی اشاره کرد.
تجربه نگاری به عنوان یکی از محورهای کلیدی فعالیتهای ستاد شامل تدوین ۲۰ جلد کتاب درباره تجارب مدیران موفق مدارس مسجدمحور کشور است و تا به امروز ۱۱ جلد از این کتابها چاپ و منتشر شدهاند.
از جمله این کتابها میتوان به طرحی برای فردا، در جستجوی تربیت، صنعت تربیت، در سنگر مسجد، چشمه معرفت و … اشاره داشت.
حسینعلی دیلم دبیر ستاد مدارس مسجدمحور کشور در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مدارس مسجدمحور از آغاز تاکنون سیر صعودی بسیاری خوبی را داشته و مورد استقبال عموم مردم قرار گرفته است.
دبیر ستاد مدارس مسجدمحور بیان کرد: از آغاز راه تاکنون که حدود ۱۵ سال از آن میگذرد، بدون حمایت خاص و بودجههای عمومی دولتی توانستهاند در سال ۱۴۰۳ در ۱۷ استان بال و پر بگستراند و تعداد مجموعههای خود را نیز با ۲۰۰ مجموعه برسانند.
تحصیل ۱۱ هزار دانشآموز در مدارس مسجدمحور
وی افزود: در این ۲۰۰ مجموعه، مجموعاً بیش از ۱۱ هزار دانشآموز در حال تحصیل هستند که وظیفه تربیت و تعلیم آنها نیز بر عهده حدود یک هزار و ۱۰۰ مربی است.
دیلم گفت: در حال حاضر در استان قم ۱۴ مدرسه مسجد محور و یک هزار و ۱۰۰ دانشآموز در حال تحصیل هستند.
دبیر ستاد مدارس مسجد محور تصریح کرد: از این تعداد مدرسه مسجد محور در سطح کشور ۴۰ درصد دخترانه و ۶۰ درصد پسرانه هستند.
این فعال فرهنگی ابراز کرد: جریان مدارس مسجد محور در تلاش است تا با تأمین نیروی انسانی تراز انقلاب اسلامی، وظیفه سنگین کادرسازی و تربیت نیروی کارآمد انقلابی را بر عهده بگیرد.
وی ادامه داد: ستاد مرکزی مدارس مسجد محور با ایجاد یک دبیرخانه منسجم، متشکل از سه معاونت هدایت عملیات، هدایت راهبردی و روابط عمومی در تلاش است تا امور مختلف این جریان تحولی را در سطوح مختلف حاکمیتی و جبهه فرهنگی کشور مدیریت نماید.
دیلم عنوان کرد: تعلیم و تعلم در بستر دین اساس مدرسه مسجدمحور است که با ساختاری منعطف به ارائه فعالیت میپردازد.
وی تصریح کرد: مدارس مسجدمحور به دلیل ساختار منعطف و دقیق خود، بهترین عملکرد را در اجرای سند تحول بنیادین از خود نشان دادهاند.
دیلم خاطرنشان کرد: مدرسه مسجدمحور میتواند با شرایط مختلف قومی و جغرافیایی همگام شود.