بندر چابهار چه زیرساخت‌هایی برای توسعه افتصاد دریامحور دارد؟

خبرگزاری ایسنا چهارشنبه 28 آذر 1403 - 10:32
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: ایجاد زیرساخت‌های بندری در بنادر شهید بهشتی و کلانتری چابهار براساس تاکیدام مقام معظم رهبری و ریئیس جمهوری جذابیت خاصی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی ایجاد کرده است.

قاسم عسکری نسب در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: در کنار مزیت موقعیتی چابهار، هم اینک حوضچه ۳۰۰ هکتاری با آبخور ۱۹ متر، دیوار حفاظت ساحلی بطول ۶ کیلومتر، سه کیلومتر موج شکن، یک هزار و ۷۰۰ متر اسکله ایجاد شده که ظرفیت پهلوگیری کشتی های اقیانوس پیما را دارد.

وی به ساخت کریدور ورودی به بندر شهیدبهشتی با اعتبار ۱۸ میلیون دلار، تکمیل سیلوی ۱۰۰ هزار تنی، وجود ۳۵۰ هزار پسکرانه، ساخت انبار و خرید تجهیزات تخلیه و بارگیری کالای اساسی، فله، عمومی و مواد معدنی اشاره و افزود: خطوط لوله های نفتی نیز در حال کار است ۲۱ لوله نفتی احداث خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه موقعیت منحصر به فرد چابهار مزیت قابل توجهی است اما همت و تلاش همگان باید بر مزیت رقابتی بندر چابهار باشد، افزود: بندر چابهار یک بندر اقتصادی و رقابتی در منطقه است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تأکید کرد: بخش عمده این شاخص‌ها در حوزه فعالیت‌های مدیریتی و چابک‌سازی فعالیت‌ها از طریق هم‌افزایی، هماهنگی و مشارکت تمام ارکان دولتی و بخش خصوصی امکانپذیر است. البته نباید در زمینه استفاده از تکنولوژی‌های جدید در حوزه حمل‌ونقل هم غافل بود.

وی بیان کرد: زیر ساخت‌های بندری دو تأثیر مهم بر اقتصاد کلان کشور دارند و جدای از ایجاد اشتغال مستقیم در فعالیت‌های بندری، اشتغال و رشد اقتصادی این بخش و تأثیر آن بر رشد تولید ناخالص داخلی کشور مثبت خواهد بود و تأثیر دوم آن بر زنجیرۀ تأمین کالا خواهد بود.

عسکری نسب ادامه داد: زیرساخت‌های مناسب بندری تأثیر مهمی بر قیمت تمام شده کالا خواهد داشت چرا که بخش عمده‌ای از قیمت تمام شده کالا، چه کالاهای تولیدی و چه کالاهای صادراتی و وارداتی، هزینه زنجیرۀ حمل‌ونقل و تأمین آن خواهد بود.

وی گفت: بندر چابهار در سواحل زیبای مَکُّران بعنوان یکی از بنادر مهم و تنها بندر اقیانوسی ایران و خارج از تنگه هرمز از موقعیت بسیار خوب راهبردی در یک چهار راه جهانی قرار گرفته که می تواند موجب توسعه تجارت و حمل ونقل جنوب شرق کشور شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان افزود: بندر چابهار به دلیل موقعیت استراتژیک و دستیابی به آبهای آزاد بین المللی جایگاه ویژه ای در مبادلات ایران با سایر کشورهای حوزه خلیج فارس، حاشیه اقیانوس هند، کشورهای عضو آیورا و جابجایی کالا و مسافر به کشورهایی نظیر آسیای میانه و افغانستان دارد.

وی گفت: ۳۰ کیلومتر ریل و دسترسی بندر به ریل در حال انجام است و دسترسی مناسب به برق پایدار و اینترنت نیز برنامه ریزی شده است و یدک کش  و جستجوی نجات دریایی آماده بوده و در حال خدمات رسانی هستند.

وی تصریح کرد: بندر چابهار بعنوان بزرگترین بندر اقیانوسی ایران و یکی از نقاط کلیدی در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان محسوب می شود که در کریدور شمال – جنوب نقش مهمی در ترانزیت، ترانشیپ و حمل ونقل کالا ایفا می‌کند و با قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی شرق – غرب موقعیت مناسبی در زمینه های مختلف اقتصادی دارد.

عسکری نسب ادامه داد: در سال ۱۳۵۲ طرح جامع تاسیس بندر چابهار مطرح و قراردادهای تاسیس با پیمانکاران مربوطه امضا شد و پس از انقلاب اسلامی به دلیل کمبود منابع مالی بخشی از طرح به تعویق افتاد و بخشی از طرح شامل اسکله نصب سریع و موج شکن آغاز و به انجام رسید.

وی گفت: خدمات رادیویی و ارتباطات و حذف نقاط کور ارتباطی به صفر رسیده است و در دریا و خشکی می توان با برج کنترل دریایی ارتباط گرفت و با تلفن ۱۵۵۰ می توان تماس برقرار کرد و خدمات امداد و نجات را دریافت کرد.

وی گفت: چابهار هم اینک دارای ۲ بندر بزرگ و مهم شهید بهشتی و شهید کلانتری است که تاکنون چه در زمان جنگ و چه پس از آن نقش بسیار مهمی در صادرات و واردات کالا داشته است.

بندر چابهار چه زیرساخت‌هایی برای توسعه افتصاد دریا محور دارد؟

وی با اشاره به اینکه پروژه کریدور لجستیک بندر چابهار در مراحل پایانی است، افزود: اداره‌کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در راستای افزایش توان عملیاتی بندر و نیز رویکرد تعامل و مسوولیت‌های اجتماعی، پروژه‌های بزرگ مقیاسی را در سال‌های اخیر آغاز کرده که یکی از این پروژه‌ها «مطالعه و ساخت کریدور لجستیکی بندر چابهار» به طول ۲ هزار و ۶۰۰ متر و عرض متوسط ۱۱۰ متر بوده که از انتهای بلوار صیاد تا میدان پرچم واقع در دریا بزرگ چابهار امتداد خواهد داشت.

مدیرکل بنادر سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: تکمیل این پروژه موجب تسهیل تردد و کاهش بار ترافیکی مسیرهای منتهی به بندر شهیدبهشتی، اتصال طرح توسعه بندر شهید بهشتی به شبکه راه اصلی و راه آهن سراسری کشور، افزایش ایمنی سفر و کاهش چشمگیر تصادفات این مسیر و همچنین تسهیل تردد و دسترسی بی دغدغه عموم مردم و گردشگران به پارک تفریحی و گردشگری بهاران چابهار از طریق زیرگذر صیاد خواهد شد.

عسکری نسب افزود: هم اکنون با ساخت بسترسازی، ایجاد جاده کریدور، دیوارهای حایل شمالی و جنوبی، ساخت زیرگذر به سمت دریا بزرگ، نصب گاردریل ها و سیستم روشنایی و بسترسازی مسیر راه آهن، پروژه به پیشرفت ۹۵ درصدی رسیده که طی یک ماه آینده اتصال بندر شهید بهشتی به جاده اصلی مورد بهره برداری کامل قرار خواهد گرفت.

وی بیان کرد: این پروژه شامل ۶ لاین تندرو، ۲ خط ریل رفت و برگشت، ۲ لاین کندرو شمالی، چهار لاین کندرو جنوبی و همچنین زیرگذر بلوار صیاد و چهار کانال آبرو، با اعتباری بیش از ۱۸ میلیون دلار از اعتبارات درون سازمانی بنادر و دریانوردی کشور تامین شده و یکی از پروژه‌های مهم و راهبردی بوده که تاکنون در سطح استان اجرایی شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه نظام جمهوری اسلامی برای آماده سازی و افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری انجام داده و این بندر بهترین و کم هزینه ترین مسیر ترانزیت به کشورهای آسیای میانه و افغانستان است، خاطرنشان کرد: بندر چابهار موقعیت مناسبی برای حمل و نقل، ترانزیت و ترانشیپ(حمل و نقل دریایی) کالا دارد و ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار که پس از افتتاح فاز نخست به هشت و نیم میلیون تن رسیده پذیرای کشتی‌های ۱۰۰ هزار تنی است.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.