به گزارش اقتصادنیوز، 33 هزار دستگاه خودروی وارداتی در سال 1403 در دسترس متقاضیان قرار گرفته است.
بررسی ها نشان می دهد سیاست گذار خودرویی در مرداد، آبان و آذر سال جاری سه طرح فروش را تا کنون در دستورکار قرار داده است.
آن طور که اطلاعات منتشر شده نشان می دهد در سه طرح فروش یاد شده حدود 347 هزار نفر صف کشیدند.
با توجه به عرضه 33 هزار دستگاه از محصولات برندهای جهانی خودروساز و تعداد متقاضیان متوجه می شویم که از هر 11 نفر تنها یک نفر موفق شدند خودروی مورد نظر خود را خریداری کنند. بنابراین می تواند گفت حدود 10 درصد از متقاضیان خودروهای وارداتی رستگار شدند و حول و حوش 90 درصد باقی مانده نیز در خرید محصولات برندهای بین المللی خودروساز ناکام ماندند.
خریداران خودروهای وارداتی برای اینکه بتوانند در سامانه یکپارچه فروش محصولات تولیدی برندهای بین المللی خودروساز حضور یافته و نسبت به انتخاب خودروهای مورد نظر خود اقدام کنند طبق روال در نظر گرفته شده باید مبلغ 500 میلیون تومان را در حساب های وکالتی خود ذخیره کنند.
بنابراین طی سه مرحله برگزاری طرح فروش خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه فروش تا پایان آذر 1403 در مجموع حدود 173 هزار و 500 میلیارد تومان پول بلوکه شده است.
آمارها نشان می دهد طرح برگزار شده در آذر سال جاری به نسبت دو طرح پیشین بیشتر متقاضیان خودروهای وارداتی را سر ذوق آورده تا در این طرح نام نویسی کنند.
براساس اعلام مدیر طرح فروش خودروهای وارداتی حدود 152 هزار متقاضی در این دور از فروش مبلغ 500 میلیون تومان را در حساب های وکالتی خود مسدود کردند.
بعد از طرح فروش محصولات برندهای بین المللی خودروساز در آذر امسال، طرح فروش خودروهای وارداتی در مرداد 1403 با استقبال مواجه شد.
فروش آبان ماهی محصولات برندهای جهانی خودروساز نیز به لحاظ تعداد تقاضا در قعر جدول قرار گرفت.
اما چرا جاده منتهی به فروش خودروهای وارداتی در آذر امسال با ترافیک سنگین مشتریان روبرو شد؟ به نظر می رسد دلیل این مساله را باید در عرضه محصولاتی جست و جو کرد که برای اولین بار پشت ویترین سامانه یکپارچه تخصیص خودرو قرار می گرفتند.
در فروش آذر ماهی محصولات برندهای بین المللی خودروساز محصولاتی مانند اُپل موکا، اُپل کورسا، فوکس واگن T-ROC، مزدا 3 مدل 2024 و مزدا CX-30 عرضه شدند.
بررسی طرح های پیشین فروش نشان می دهد سه برند اُپل، فولکس واگن و مزدا تا کنون در سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی حاضر نبودند.
پیش از این سامانه یکپارچه تنها شاهد حضور دو برند خودروساز اروپایی بود. فیات و اشکودا دو خودروسازی بودند که موفق شده بودند محصولات خود را از مسیر سامانه یکپارچه عرضه کنند.
البته اشکودا در آخرین طرح فروش برگزار شده در آذر 1403 نیز حاضر بود و سه محصول اوکتاویا، کاروگ و سوپر B در دسترس متقاضیان قرار گرفته است.
هر سه برند فولکس واگن، اُپل و مزدا در سالهای گذشته خاطرات خوشی برای متشریان ایرانی رقم زدند و عرضه محصولات این برندها سبب شده تا متقاضسان برای در اختیار گرفتن آنها پشت درهای سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی ازدحام کنند.
مرداد 1403 نیز به دلیل اولین عرضه خودروهای وارداتی در سال 1403 با استقبال متقاضیان روبرو شد. البته در این دور از فروش محصولات برندهای جهانی خودروساز علاوه بر متقاضیانی که در اسفند 1401 نسبت به ایجاد حساب وکالتی خود اقدام کرده بودند و هنوز تعیین تکلیف نشده بودند، متقاضیان جدید نیز امکان نام نویسی داشتند و همین مساله سبب ایجاد صف حدود 117 هزار نفری شده بود.
البته عرضه خودروهای وارداتی در دومین ماه از تابستان 1403 رکورد تیراژ عرضه را به خود اختصاص داده است. سیاست گذار خودرویی در اولین عرضه خودروهای وارداتی در سال جاری 19 هزار دستگاه انواع خودروهای وارداتی را پشت ویترین سامانه یکپارچه تخصیص خودرو قرار داد.
عرضه آذر ماهی نیز هشت هزار دستگاه بود و در جایگاه دوم جدول عرضه خودروهای وارداتی قرار گرفت. همانند تعداد شرکت کنندگان، تیراژ عرضه خودروها در آبان 1403 نیز در جایگاه سوم قرار گرفت.
فراموش نکنیم بخشی از رشد تعداد متقاضیان در فروش آذر ماه هم بی ارتباط با نگرانی آنها بابت تعطیل سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی رقم خورده است.
باید منتظر ماند و دید سامانه یکپارچه فروش تا پیش از پایان سال جاری بار دیگر میزان محصولات برندهای جهانی خودروساز می شود یا اینکه با عرضه خودروهای وارداتی در آخرین ماه از فصل پاییز 1403 پرونده فروش محصولات برندهای جهانی خودروساز بسته شد.