طیف خدمات این شرکت شامل طراحی و پیاده سازی مراکز داده، تجهیز این مراکز و تمام خدماتی مورد نیاز حوزه فن آوری اطلاعات بانکی میباشد. رسول قربانی میگوید، تاثیر گسترده اختلالات حوزه خدمات زیرساختی که میتواند کلیه خدمات آنلاین بانکی را متاثر، دچار مشکل یا حتی متوقف کند، اهمیت خدمات ارائه شده در این شرکت را به خوبی مشخص میکند. علاوه بر حساسیت خدمات زیرساختی، اعمال تحریمها و محدودیتها برای کشور، دسترسی این شرکت به خدمات و فن آوریهای جدید را دشوارتر کرده است. در چنین شرایطی با پیگیری و مطالعات صورت گرفته توسط کارشناسان داخلی شرکت زیرساخت امن خدمات تراکنشی، این شرکت موفق به طراحی و توسعه دو محصول بومی در حوزه خدمات زیرساخت شده است.
رسول قربانی با بیان اینکه ارائه خدمات آنلاین بانکی، همواره فرصتها و تهدیدات زیادی را با خود به همراه دارند، افزود: خدماتی که از سوی ما ارائه میشود، از سویی برای کسب و کار، شرایط فروش و تسویههای مالی را راحت میکند و از سوی دیگر برای مردم و مشتریان نیز خدماتی را ارائه میکند که تا چند سال قبل وجود نداشت و امروز فرایند خرید محصولات را برای آنها بسیار راحت کرده است. در واقع خدمتی که نیاز بود با حضور در شعبه بانک انجام شود، تنها با چند کلیک انجام میشود.
از سوی دیگر خدمات آنلاین، مدلی از یک خدمت تمام وقت است. یعنی تا پیش از این شعب بانکها در روزهای کاری و در ساعت اداری به مردم خدمت رسانی میکردند، اما در حال حاضر خدمات آنلاین به شکل ۲۴ ساعته و در تمامی روزهای هفته فعال بوده و در اختیار مردم قرار دارد. همین موضوع چالشهای حوزه زیرساخت را بصورت چشم گیری افزایش میدهد.
وی ادامه داد: شرکت زیرساخت در چنین شرایطی نیاز دارد که سرویسها را به شکل دائمی رصد و پالایش کند، تا ضمن ارائه خدمات با کیفیت و مورد انتظار مردم، قادر به شناسایی به موقع تهدید امنیتی و پاسخگویی سریع به این تهدیدات و نفوذها باشد. از این رو هرچه شرایط برای مشتری تسهیل شود، در حوزه زیرساخت مسئولیت و حجم کار ما بالا میرود و ما باید بهترین نیروهای متخصص را جذب کرده و در بهترین شرایط برای رفع نیازهای مردم حاضر باشیم.
قربانی همچنین به اهمیت حفظ امنیت شبکه بانکی کشور، کاربران و جزییات تبادلات مالی آنها اشاره کرد و افزود: امنیت رکن اساسی سرویسهای آنلاین است. اگر مردم اطمینان خود را به این سرویس از دست بدهند، عملا از این محصول استفاده نمیکنند. ما در حوزه امنیت کارهای مختلفی انجام دادهایم. در فاز اول ما برای پیشگیری از تهدیدات و محافظت از شبکه ورود کردهایم. از جمله این خدمات میتوان به نصب آنتی ویروس و پایش دائمی شبکه و نقاط پایانی به عنوان بخش مهمی از این فرآیند اشاره نمود.
در حوزه پایش ۷*۲۴ شناسایی اختلالات در سریعترین زمان و به عنوان اولین گروه مطلع مد نظر میباشد. رصد اطلاعات کاربران، شبکه بانکی، نرم افزارهای مورد استفاده نیز بخش دیگری از کار ماست و در نهایت ورود به موضوعات، چالشها و جلوگیری از هرگونه سواستفاده یا هک اطلاعات بخش دیگری از کار شرکت زیرساخت به شمار میرود که در این سالها به شکل جدی به آن پرداخته شده است.
مدیرعامل شرکت زیرساخت امن خدمات تراکنشی به برگزاری نمایشگاه پدافند نیز اشاره کرد و توضیح داد: ما در این نمایشگاه با معرفی دو محصول بومی حاضر بودیم. محصول روتر و محصول دی ان اس امن که هر دو در شرکت زیرساخت طراحی و اجرا شده و میتواند خدمات قابل توجهی را به ارائه دهندگان خدمات آنلاین ارائه کند. با دانشی که کارشناسان ما پیدا کردهاند، از حدود یک سال و نیم پیش کار بر روی این محصولات آغاز شد. تجهیزاتی که میتواند بهترین خدمات را در سطح استانداردهای جهانی ارائه کرده و بدون نیاز نمونههای خارجی، نیازهای داخلی را تامین میکند.
وی اضافه کرد: در حوزه دی ان اس با توجه به اینکه این محصول مبنای اصلی شبکه تبادلات بانکی به شمار میرود و با سواستفاده از دی ان اس، امکان ورود و سو استفاده بدافزارها فراهم میشود، این محصول در این مرحله ورود کرده و به محض شناسایی تهدید بدافزاری یا ورود به سایت آلوده، به مشتری هشدار میدهد و از ورود بدافزار به شبکه سازمان و انتشار آلودگی در شبکه پیشگیری مینماید. رویکرد ما در این حوزه ارائه محصول به سازمانها است اما کلیه ارائه کنندگان اینترنت نیز میتوانند مشتری این محصول باشند.
قربانی در پاسخ به این سوال که در شرایط تحریم، ارائه خدمات زیرساخت بانکی کشور در چه شرایطی قرار داشته است، بیان کرد: در این تردیدی وجود ندارد که تحریمها در استفاده از فن آوریهای جدید و حضور در عرصههای نوین جهانی دشواریهایی به وجود آورده است. در شرایط عادی از مرحله راه اندازی، راهبری و خدمات پس از فروش، شرکت تولیدکننده اصلی مسئول مشکلات و چالشهای احتمالی است و ما از آن محروم هستیم و کارشناسان داخلی تلاش میکنند که این چالشها را برطرف کنند، این در حالی است که برای مشکلات این چنینی قطعا کارشناسان شرکت تامین کننده بهترین گزینه هستند اما نبود این دسترسی برای ما دشواریهایی را به وجود آورده که بعضا مسائل جاری را بسیار طولانی و سخت میکند.
مدیرعامل شرکت زیرساخت امن خدمات تراکنشی ادامه داد: ما در این سالها تلاش کردهایم که با وجود دشواریها به سمت بومی سازی محصولات و کاهش وابستگی حرکت کنیم. این دو محصول بومی فقط یک نمونه از اتفاقات سالهای اخیر است که با هزینه بسیار پایینتر میتواند نیازهای داخلی را حل کند. ما امیدواریم که در سال جاری این دو محصول به مرحله بهره برداری انبوه برسد و در سالهای آینده نیز شاهد توسعه و ارائه محصولات جدید در حوزه فناوی اطلاعات باشیم.