«شفافیت» شهرداری کجاست؟

دنیای اقتصاد دوشنبه 03 دی 1403 - 00:04
دنیای‌اقتصاد: سامانه شفافیت شهرداری تهران حداقل در 9بخش کلیدی ناقص بوده و همین موضوع عملکرد صحیح این سامانه را نقض کرده است؛ گزارش عملکرد مالی، تغییر کاربری باغات، پرونده‌‌‌های تغییر کاربرد، شناسنامه اراضی مشجر، تصمیم‌گیران در خصوص مصوبات کمیسیون ماده 5، فرمول محاسبه عوارض ساخت‌وساز، آرای قطعی کمیسیون ماده 7، اطلاعات مربوط به معاونان و مدیران، اطلاعات طرح ترافیک و اطلاعات مربوط به سامانه 137 در زمره داده‌‌‌هایی هستند که در سامانه شفافیت شهرداری تهران ناقص وارد شده‌‌‌اند و این موضوع عملکرد این سامانه و شفافیت شهرداری را نقض کرده است.

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران ضمن ابراز گلایه از عدم‌به‌روزرسانی برخی موارد در سامانه شفافیت گفت: وب‌سایت شفافیت برای این به وجود آمد که شهروندان از اطلاعات مدیریت شهری آگاه باشند. وقتی این اطلاعات، به‌روز نباشد؛ هدف ما از به وجود آمدن این وب‌سایت برآورده نشده است. این در حالی است که بهره‌‌‌‌مندی شهروندان از اطلاعات به‌روز و جامع مدیریت شهری زیر‌بنای تحقق شهرداری غیر‌حضوری است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر تهران، احمد صادقی، رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران گفت: توقع شهروندان و شورای اسلامی شهر تهران این است که وب‌سایت شفافیت شهرداری تهران به عنوان اولین وب‌سایت شفافیت کشور، همواره در به‌‌‌روز و غنی بودن اطلاعات، الگو باشد.

او با اشاره به حوزه معاملات در سامانه شفافیت گفت: موارد درج‌شده در این بخش، ظاهرا به صورت برخط از سامانه جامع معاملات منتشر می‌شود، اما من چند ابهام و سوال در این زمینه داشتم که طی نامه‌ای برای شهرداری ارسال کردم؛ پاسخی که آمد قانع‌کننده نبود و من از همکارانم در کمیته خواستم که جلسات کارشناسی برگزار کنند. بعد از دو جلسه و چند مرحله پیگیری، اکثر ابهامات همچنان پابرجاست. به عنوان مثال عرض کنم که چرا برخی از زیرمجموعه‌های شهرداری تهران، هیچ قراردادی روی سایت شفافیت ندارند؟ یا چرا بعضی مجموعه‌ها تمام قراردادهای خود را به صورت چابک ثبت می‌کنند؟ یا اصلا برنامه شهرداری برای ثبت و گردش قراردادها در همه واحدها یکسان است؟

صادقی در ادامه با اشاره به موارد مربوط به حوزه شهرسازی گفت: «پرونده‌های صادره در باغات» با قراردادن دو فیلتر منطقه و تاریخ شروع و پایان جهت نمایش داده‌ها، عملا غیرقابل استفاده است. «پرونده‌های تغییر کاربرد» از پایان تیر ماه ۱۴۰۱ به‌روز نشده است. در حالی که در برخی صدور پروانه‌‌‌ها، کاربرد نیز تغییر پیدا می‌کند. «شناسنامه اراضی مشجر» مدت‌هاست که هیچ تغییری نکرده است، در حالی که می‌‌‌دانیم تعداد این اراضی دو برابر شده است. رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران افزود: «مصوبات کمیسیون ماده ۵» به صورت برخط از سامانه کمیسیون مربوطه منتشر می‌شود؛ اما مشخص نیست چه کسانی در کمیسیون در حال تصمیم‌گیری هستند! ضروری است که فورا، اسامی امضا‌کنندگان مصوبات جدید و قدیم در ذیل مصوبه منتشر شود. «آرای قطعی کمیسیون ماده ۷» مدت‌هاست به‌‌‌روز نشده است. همچنین مقرر بوده که «ماشین حساب محاسبه عوارض» جهت اطلاع عموم شهروندان از میزان عوارض شهرسازی در دسترس باشد که به‌جای آن فایل PDF  مصوبه شورا بارگذاری شده است.

صادقی در ادامه با اشاره به حوزه منابع انسانی در سامانه شفافیت گفت: اطلاعات معاونان و شهرداران و مدیران کل و معاونان و سوابق خدمت مدیران عامل، معاونان و اعضای هیات‌مدیره هنوز به طور کامل منتشر نشده است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با اشاره به موارد قابل انتشار در موضوع برنامه و بودجه افزود: در بخش «گزارش عملکرد مالی» از قبل دارای دو پیشخوان بوده است که پیشخوان درآمد ۱۴۰۳ به‌‌‌روز نیست و پیشخوان (داشبورد) هزینه هم کلا حذف شده است. صورت‌های مالی، اساسنامه و آیین‌نامه مالی و معاملاتی: موارد مربوط به ستاد و مناطق و گزارش تلفیقی ناقص است و اطلاعات حدود ۱۰ سال گذشته منتشر نشده است.

وی در ادامه افزود: سابق بر این «پیام‌های ۱۳۷پلاس» یک بخش مستقل بود که جزئیات داده‌های ثبت شده را منتشر می‌‌‌کرد، اما متاسفانه در دوره اخیر جلوی انتشار آن داده‌های ارزشمند گرفته شد و هرماه یک گزارش یک صفحه‌ای منتشر می‌شود که آن هم از تیرماه به‌‌‌روز نشده است!

صادقی اضافه کرد: همچنین هنوز اطلاعات «دریافت‌کنندگان طرح ترافیک خبرنگاری» سال ۱۴۰۳ منتشر نشده است، در حالی که می‌تواند برخط باشد. اطلاعات «پل‌های عابر پیاده» در سه بخش منتشر شده است که هیچ‌یک به‌روز نیست.

تهران به ۱۳‌هزار اتوبوس نیاز دارد

حبیب کاشانی، خزانه‌‌‌دار شورای اسلامی شهر تهران، نیز در جلسه روز گذشته شورا خواستار دقت بیشتر در انتصابات و شفاف‌‌‌سازی در برنامه‌‌‌های حمل‌‌‌ونقل شهری شد. وی گفت: تهران به ۱۳‌هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد. اما آماری از افزایش تعداد واگن‌‌‌ها و اتوبوس‌‌‌ها که بتواند این نیاز را رفع کند؛ وجود ندارد. این در حالی است که مردم انتظار دارند عملکرد شهرداری را در عمل ببینند. در حالی عضو شورای شهر از نیاز تهران به ۱۳‌هزار دستگاه اتوبوس خبر می‌دهد که در شرایط کنونی تعداد کل ناوگان اتوبوسرانی شهری حدود ۶‌هزار اتوبوس است.  کاشانی از شهردار تهران خواست با حضور در شورا، درباره رویکردهای مدیریتی و برنامه‌‌‌های آینده شفاف‌‌‌سازی کند.

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.