«ادی کیو»، معاون ارشد خدمات اپل، در بیانیهای که دوشنبه منتشر شد اعلام کرد این شرکت علاقهای به ساخت موتور جستجوی اختصاصی ندارد و ترجیح میدهد به همکاری فعلیاش با گوگل ادامه دهد.
در ماههای اخیر، وزارت دادگستری آمریکا پروندهای علیه انحصارگرایی گوگل در بازار جستجوی آنلاین به راه انداخته است. این نهاد حتی این پیشنهاد را مطرح کرد که گوگل باید مرورگر کروم را به فروش برساند و ۵ سال حق ورود به بازار مرورگرهای اینترنتی را نداشته باشد. یکی از موارد اتهامی علیه گوگل همکاری این شرکت با اپل، بهعنوان موتور جستجوی پیشفرض مرورگر سافاری، است.
سال ۲۰۲۲، گوگل و اپل قراردادی به ارزش سالانه ۲۰ میلیارد دلار امضا کردند تا گوگل بهعنوان موتور جستجوی پیشفرض در دسترس کاربران مرورگر سافاری قرار بگیرد؛ در نتیجه این قرارداد، اپل ۳۶ درصد درآمدهای تبلیغاتی بهدستآمده از مرورگر سافاری را دریافت میکرد و گوگل نیز میتوانست خدمات خود را مستقیم در دسترس صدها میلیون کاربر اپل قرار دهد.
به گزارش رویترز، اپل از معامله خود با گوگل دفاع کرده و قصد دارد از گوگل در پرونده اخیر وزارت دادگستری دفاع کند. در بیانیه منتشرشده، اپل برخی دلایل رضایت خود از همکاری با گوگل را ذکر کرده است.
همچنین اپل در این بیانیه دلیل بیعلاقگیاش به ایجاد موتور جستجوی اختصاصی را توضیح داده است. به گفته اپل، سرمایهگذاری روی چنین پروژهای باعث انحراف منابع این شرکت از زمینههای اصلی رقابت میشود و ریسک بالایی نیز دارد. همچنین معاون ارشد خدمات اپل میگوید راهاندازی چنین پروژهای «میلیاردها دلار هزینه دارد و سالها طول میکشد.»
درنهایت، ادی کیو خاطرنشان میکند بعد از ساخت موتور جستجوی اختصاصی، اپل باید پلتفرمی برای فروش تبلیغات هدفمند ایجاد کند و این شرکت درحالحاضر زیرساختها و نیروی انسانی لازم برای این کار را در اختیار ندارد. همچنین کیو گفته است کاربران هماکنون میتوانند در بخش تنظیمات، موتور جستجوی پیشفرض دستگاه خود را تغییر دهند.