به گزارش اقتصادنیوز، شاین مکس هیبریدی و شاین مکس بنزینی دو محصول وارداتی ایران خودروییها مورد استقبال مشتریان قرار نگرفت.
آبیهای جاده مخصوص بعد از تنظیم آیین نامه واردات خودرو در شهریور ۱۴۰۱ اعلام کردند قصد دارند تا در این عرصه حضور تمام قد داشته باشند تا به نوعی از رقیب سنتی خود کم نیاورند.
هر دو خودروساز بزرگ کشور تصمیم گرفتند برای ورود به بازار خودروهای وارداتی از شرکای قدیمی خود کمک بگیرند. ایران خودرویی سراغ دانگ فنگ رفتند و سایپاییها هم باب صحبت را با دیگر خودروساز چینی و شریک پیشین خود یعنی چانگان باز کردند.
ایران خودروییها به دلیل شرایط تحریمی و چالشهایی که خودروسازان بینالمللی برای حضور در بازار ایران دارند؛ مجبور شدند محصول وارداتی خود را با نام دیگری عرضه کنند.
دانگ فنگ جدید ایران خودرو از زیرمجموعه آئولوس (AELOS) است و مدل آن نیز در بازار چین، ایشوان مکس (YIXUAN MAX) نام دارد ولی در بازار کشورمان، با نام SHINE MAX به فروش میرسد.
براساس بررسی اقتصادنیوز، طبق برنامهریزی انجام شده مدیران فروش خودروساز ساکن کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص در سال 1402، ایران خودرو قصد داشت تا چهار هزار و ۵۰۰ دستگاه از این محصول دانگ فنگ را وارد بازار کند. آن طور که اعلام شد چهار هزار دستگاه از شاین مکس نسخه بنزینی و 500 دستگاه دیگر نیز از نسخه هیبریدی این سدان هستند.
مدیرعامل ایران خودرو در رونمایی از اولین محصول وارداتی شرکت تحت مدیریتش در تیرماه سال گذشته گفت که ثبت سفارش واردات این محصول انجام شده است و خودروها ابتدا به صورت CBU وارد شده و سپس طبق برنامه، به تولید CKD منتهی خواهد شد.
شاین مکس در آخرین طرح فروش برگزار شده چندان مورد استقبال قرار نگرفت و همراه GM GT، GM 5 و بایک X55 کمترین تقاضا را به خود اختصاص داد.
ایران خودروییها امیدوار بودند که محصول وارداتی آنها بتواند نظر متقاضیان دا به خود جلب کند. برخلاف ایران خودرو، سایپا واردات خودروهای SUV و کراس اوور را در دستورکار قرار داد.
چانگان CS35 پلاس چانگان CS55 و چانگان UNI-T محصولات انتخابی مدیران سایپا بودند. البته هنوز چانگان UNI-T در دسترس متقاضیان قرار نگرفته است.
با توجه به استقبال مشتریان از خودروهای کراس اوور و شاسی بلند میتوان گفت نارنجیهای جاده مخصوص ببشتر از مدیران ایران خودرو ذائقه مشتریان ایرانی را میشناسند. به گزارش اقتصادنیوز، این در حالیست که ایران خودروییها در بازار داخلی گوی سبقت را از سایپاییها روبودند. اما سایپا در بازار وارداتیها جای ایران خودرو نشست و بازی خودروهای وارداتی را تا اینجای کار از ایران خودرو برده است.