به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ آقای امیرحسین قناتی با اشاره به اینکه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران یکی از سهامداران شرکتهای ایران خودرو و سایپا است افزود: سهم این سازمان در ایرانخودرو ۵.۷ درصد و در سایپا ۱۶.۸ درصد است که در صورت موافقت دولت، سهام خود را در بورس عرضه میکند.
معاون توسعه صنایع حمل و نقل سازمان گسترش و نوسازی گفت: دولت درصدد واگذاری سهام ایران خودرو و سایپاست، اما در حال حاضر با قیمتهای حداقلی تمایلی به عرضه ندارد، زیرا سهام خودروسازان قابلیت افزایش ارزش ۴ برابری در بورس را دارد.
قنانی با اشاره به ضرورت اصلاح ساختار مالی شرکتهای خودروسازی برای افزایش ارزش سهام و سپس واگذاری با قیمت مناسب، افزود: دولت به عنوان سهامدار عمده این دو خودروساز که به صورت سهام تودلی در اختیار شرکتهای زیرمجموعه آن قرار دارد، نقش تعیین کنندهای درباره واگذاری سهام خودروسازان دارد، اما واگذاری با ارزش پایین، جذابیت چندانی برای سهامداران ندارد.
معاون توسعه صنایع حمل و نقل سازمان گسترش و نوسازی با اشاره به تاکید واگذاری سهام دولتی در قانون برنامه هفتم پیشرفت گفت: شرکتهایی که برای واگذاری سهام دولتی خود اقدام نکنند، مشمول جریمه خواهند شد از طرفی سهام تودلی طبق تصمیم هیئت مدیره خرید و فروش میشود، اما در حال حاضر هیئت مدیره به دلیل ارزش پایین سهام حاضر به واگذاری نیست.
وی با تاکید بر اینکه دولت به عنوان سهامدار عمده، حافظ منافع ملی است، افزود: تصمیم هیئت مدیره شرکتهای ایران خودرو و سایپا برای عرضه سهام، ابتدا اصلاح ساختار مالی و افزایش ارزش سهام و سپس واگذاری در بورس است.
قناتی در ادامه حفظ ارزش سهام تودلی را یکی از چالشهای اصلی در واگذاری سهام خودروسازان برشمرد و تصریح کرد: دولت به دنبال اصلاح ساختار مالی خودروسازان برای افزایش ارزش سهام است تا با قیمت مناسب واگذار شود، زیرا شائبه تضییع اموال عمومی در صورت واگذاری زودهنگام و با قیمت پایین بوجود میآید.
معاون توسعه صنایع حمل و نقل سازمان گسترش و نوسازی با اشاره به اینکه میتوان با اصلاح ساختار، سهام خودروسازان را با ۴ برابر قیمت کنونی عرضه کرد، افزود: میزان اصلاحات ساختاری، نحوه واگذاری سهام و زمانبندی آن به شرایط بازار بستگی دارد و تصمیم گیرنده نهایی، دولت است، زیرا بر اساس ماده ۱۴۱ قانون، دولت میتواند در شرایط خاصی سهام را باقیمتی بالاتر از ارزش روز آن واگذار کند، اما این اقدام به اصلاحات ساختاری در ایران خودرو و سایپا و افزایش شفافیت در مراحل واگذاری سهام آنها نیاز دارد.