این قطار سریعالسیر با استفاده از فناوریهای نوین و پیشرفتهای طراحی شده است که نهتنها سرعت بالایی دارد، بلکه در زمینه ایمنی، پایداری و راحتی مسافران نیز استانداردهای جدیدی را تعریف کرده است. طراحی آیرودینامیک بدنه، سیستمهای کنترل پیشرفته، و استفاده از مواد سبک و مقاوم، از جمله عوامل مؤثر در دستیابی به این سرعت شگفتانگیز است.
چین با این دستاورد جدید، جایگاه خود را بهعنوان پیشگام در فناوری حمل و نقل ریلی تقویت کرده است. توسعه این قطار نهتنها برای شبکه داخلی چین اهمیت دارد، بلکه میتواند به عنوان مدلی الهامبخش برای کشورهای دیگر در ارتقاء زیرساختهای حملونقل ریلی عمل کند.
اگرچه پیشبینی شده که این قطار از سال ۲۰۲۵ به بهرهبرداری برسد، اما تاثیرات آن فراتر از آغاز فعالیتش خواهد بود. انتظار میرود این فناوری پیشرفته بهتدریج در دیگر مناطق جهان نیز گسترش یابد و شیوه سفرهای بینشهری و بینالمللی را متحول کند.
آزمایش موفقیتآمیز این قطار سریعالسیر، گامی بلند در مسیر تحقق حملونقل پیشرفته و پایدار است. چین با سرمایهگذاری در این حوزه نهتنها به تقویت اقتصاد داخلی و کاهش زمان سفر کمک میکند، بلکه نقش مهمی در شکلدهی آینده حملونقل جهانی ایفا میکند. این پروژه، بیانگر عزم جدی چین برای تبدیل شدن به قطب نوآوری در عرصه فناوریهای حملونقل است.
به نظر می رسد چین اخیرا قطار سریع السیر CR۴۵۰ را آزمایش کرده است. این سریع ترین قطار تجاری جهان است که پیش بینی می شود در ۲۰۲۵ میلادی فعالیت خود را آغاز کند. سرعت آزمایشی قطار ۴۵۰ کیلومتر برساعت است که قبلا در آزمایشی از تیانجین به پکن، گزارش شده بود.
این قطار از پهلو شبیه یک پیکان است و دماغه گلوله مانند آن خطوطی با اندک زاویه دارد. از سوی دیگر اتاقک راهبری دارای چراغ های تزیینی است. ماه گذشته ویدئویی از آزمایش قطار CR۴۵۰AF-۰۰۰۱ منتشر شد اما جدیدترین تصاویر نشان می دهد CR۴۵۰ دارای ۸ واگن و یک شماره سریال است.
CR۴۵۰ جدیدترین قطار سریع السیر طراحی شده چین است که می تواند با سرعت ۴۰۰ کیلومتر برساعت در حالت تجاری حرکت کند. مدل جدید بسیار سریع تر از قطارهای CR۴۰۰ Fuxing است که هم اکنون با سرعت ۳۵۰ کیلومتر برساعت مشغول سرویس رسانی هستند.
CR۴۵۰ در مقایسه با CR۴۰۰ حدود ۱۲ درصد سبک تر است، ۲۰درصد انرژی کمتری مصرف می کند و عملکرد ترمز آن نیز ۲۰ درصد ارتقا یافته است. پروژه CR۴۵۰ شامل نوآوری های فناورانه ای در بخش های زیرساخت از جمله راه آهن های سریع السیر، پل ها و تونل ها است.
چین مدعی است بزرگترین شبکه قطار سریع السیر جهان را ساخت تا نیازهای فزایند مردم برای حمل ونقل راحت و مناسب را تامین کند. طول راه آهن سریع السیر این کشور فراتر از ۴۵ هزار کیلومتر است و قطارهای سریع Fuxing در ۳۱ ایالت در مناطق محلی فعالیت می کنند.