به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سیدمرتضی عظیمی مدیر پایانه مرزی آستار گفت: سامانه «بردر پارک» برای دریافت نوبت اینترنتی از سوی رانندگان راهاندازی شده و از دهم ماه جاری، کلیه ماشینها با محصولات مختلف به صورت اینترنتی و غیرحضوری نوبت خواهند گرفت و این سامانه چند زبانه بوده و به غیر از افراد ایرانی، رانندگان روسیه، آذربایجان، عراق، ترکیه نیز با مراجعه به سایت و تنظیم زبان به کشور خود میتوانند نوبت اینترنتی دریافت کنند.
مدیر پایانه مرزی آستارا تاکید میکند که رانندگان درخصوص دریافت نوبت اینترنتی ناوگان غیرایرانی، قبل از مراجعه راننده به پسکرانه پایانه مرزی اقدام کنند و حتماً قبل از مراجعه به پارکینگهای مربوطه نسبت به نوبت اینترنتی دریافت کرده باشند تا معطل نشوند.
به گفته وی، این سامانه آنلاین بوده و رانندگان بعد از دریافت نوبت اینترنتی، میتوانند وضعیت خود در صف و مدت انتظار را ببیند و بر اساس آن و میزان زمان تقریبی که مشخص میشود برای خود برنامهریزی برای ورود از کشور یا ورود به کشور را انجام دهند.
علیحسین ذوالقدری مدیرکل گمرک آستارا نیز با اشاره به آمارهای ترخیص طی ۹ ماه گذشته میگوید: در ۹ ماه گذشته، گمرک آستارا شاهد رشد ۱۹ درصدی در ترانزیت کالا بوده و ۸۱۳ هزار تن کالا به سایر نقاط ترانزیت شده است.
وی با بیان اینکه میزان صادرات از مرز آستارا طی ۹ ماه گذشته ۶۳۵ هزار تن به ارزش ۳۹۴ میلیون دلار بود، گفت: میزان واردات صورت گرفته طی این مدت نیز ۲۶۴ هزار تن بوده که ارزش آن ۲۴۶ میلیون دلار بوده است.
به گفته مدیرکل گمرک آستارا، در حال حاضر، روزانه بیش از ۲۵۰ دستگاه کامیون از گمرک آستارا ترخیص میشود که نسبت به گذشته افزایش قابلتوجهی داشته و در گذشته آمار ترخیصیها کمتر از دویست خودرو بود این درحالی است که این آمار در روزهای اخیر به ترخیص حدود سیصد دستگاه خودرو در هر روز نیز رسیده است.
رانندگان نیز میگویند در گذشته بعضاً چندین روز در گمرک معطل میشدند ولی با اقدامات صورت گرفته طی روزهای اخیر، به محض ورود گمرک آستارا، طی چند ساعت ترخیص میشویم و میتوانیم محموله خود را بهموقع به صاحبان کالاها برسانیم.طی چند ماه گذشته رانندگان ترانزیتی این راه بینالمللی، با چالشهای زیادی در تاخیر و زمان حرکت مواجه بودند.