عزم دولت در رفع مشکلات آموزشی سیستان و بلوچستان

ایرنا سه شنبه 26 اسفند 1399 - 11:23
زاهدان- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش در سفر به سیستان و بلوچستان نوید عزم دولت تدبیر و امید از زودن محرومیت‌های آموزشی و شکوفایی هرچه بیشتر استعدادهای نهفته فرزندان این دیار را داد.
عزم دولت در رفع مشکلات آموزشی سیستان و بلوچستان

به گزارش ایرنا دانش و معرفت مهمترین مولفه توسعه و زیربنای تعالی در هر جامعه به شمار می‌رود بنابراین آموزش و پرورش به عنوان مهمترین رکن آموزش پایه‌ای رسالت خطیری در این ارتباط بر عهده دارد. 
برخورداری از آموزش و پرورش پویا هزینه‌های ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی جامعه را کاهش می‌دهد و همه در خدمت پیشرفت هر چه بیشتر آموزش و پرورش سرمایه گذاری می‌کنند.
محرومیت تاریخی در سیستان و بلوچستان سبب عقب ماندگی این استان شده به طوریکه این محرومیت‌ها در نظام آموزشی براحتی قابل لمس است.
کمبود حدود ۱۲ هزار معلم با توجه به گستردگی و پراکندگی نقاط جمعیتی، دارا بودن تعداد زیادی کودک بازمانده از تحصیل، کمبود چندین هزار کلاس درس جدید با توجه به نرخ بالای موالید، تکرار پایه دوره ابتدایی، کمبود وسایل توانبخشی برای دانش آموزان مدارس استثنایی و نیاز دانش آموزان به لوازم اولیه مدرسه نظیر کیف و کفش و برخی موادغذایی با توجه به سطح درآمد خانواده‌ها از جمله مهمترین مشکلات این حوزه در استان است.
با وجود این محرومیت و مشکلات، فرزندان سخت کوش این سرزمین پهناور در راه کسب علم و دانش از هیچ تلاشی فروگذار نبوده و در سرما و گرما و توفان‌های سهمگین برای حصول دانش و امید به آینده‌ای بهتر با شور و شوق در کلاس‌های درس حاضر می‌شوند.
هوش بالا از ویژگی دانش آموزان سیستان و بلوچستان است که در سال‌های اخیر با تلاش‌های انجام شده در رفع مشکلات بسیاری از نخبگان به جایگاه واقعی خود دست یافته‌اند.
محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش روز گذشته به همراه هیات همراه به منظور بررسی وضعیت آموزشی سیستان و بلوچستان به این استان سفر کرد. حضور در نشست شورای آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان، دیدار با مسوولان، معلمان و دانش آموزان منتخب استان و حضور در نشست مشترک شورای معاونان اداره‌کل و شورای معاونان شهرستان‌ها و مناطق از جمله برنامه‌های سفر وی به زاهدان بود.در این سفر همچنین عملیات اجرایی ساخت ۲۰۰ باب مدرسه در مناطق محروم سیستان و بلوچستان آغاز شد.

تلاش برای رسیدن به پیشرفت و توسعه یک دغدغه همگانی است

 وزیر آموزش و پرورش در شورای آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: تلاش برای رفع محرومیت و رسیدن به توسعه و پیشرفت یک دغدغه همگانی است و برخی استان‌های کشور به دلیل اینکه از محرومیت مزمن رنج می‌برند باید برای رسیدن به این هدف تلاش مضاعفی نیز داشته باشند.

حاجی میرزایی اظهارداشت: وظیفه دارم از همه عزیزانی که در کار توسعه تعلیم و تربیت این استان تلاش می کنند و همچنین خیران بزرگی که حمایت از این امر مهم را بر عهده گرفته اند مراتب قدرشناسی خود را اعلام کنم.
وی افزود: اساس نابرابری در قدرت، ثروت، منزلت و موقعیت از نابرابری در فرصت یادگیری ایجاد می‌شود و این نابرابری باید از بین جوامع از بین برود تا به سعادت و خوشبختی رسید.
وزیر آموزش و پرورش گفت: همه کشورها توسعه یافته و در حال توسعه در تکاپوی ایجاد موقعیت بهتر هستند؛ برای رسیدن به موقعیت‌های بهتر شاخص‌های متنوعی مانند تولید ناخالص، میزان اشتغال، وضعیت راه‌ها و بزرگراه‌هارو کشاورزی وجود دارد که شاخص‌های معتبری برای نشان دادن اقدامات انجام شده برای کاستن محرومیت‌ها و رسیدن به موقعیت بهتر است.
وی ادامه داد: ضمن اینکه کاملا قبول دارم این شاخص‌ها تجلیات توسعه بوده و نمونه‌هایی از رشدیافتگی در یک جامعه است، معتقدم اگر به دنبال یک پیشرفت واقعی و پایدار هستیم باید در لایه پایین تری به مسائل فکر کنیم.
حاجی میرزایی عنوان کرد: یکی از شاخص‌های حکمرانی درست دیدن تجلیات و مهمتر از این‌ها دیدن جنبه‌هایی است که کمتر به چشم می‌آید اما در عین حال تاثیرگذاری عمیق و اساسی دارد.
وی افزود: یک جامعه به میزان اینکه توجه بیشتری به لایه‌های پنهان دارد با استمرار توسعه و پیشرفت روبرو خواهد بود و هر چه از لایه‌های پنهان غافل شویم استمرار پیشرفت و توسعه کاهش خواهد یافت.
وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: برای رسیدن به همه شاخص‌های ذکر شده نیازمند نهادهای کارآمد هستیم؛ هم دانش بشری و هم دیدگاه‌های نظری و هم تجربیات انسانی حاکی از این است که کارآمدی نهادها وابسته به کارآمدی جریان یادگیری جامعه است.

آغاز عملیات اجرایی ساخت ۲۰۰ مدرسه در سیستان و بلوچستان

عملیات اجرایی ساخت ۲۰۰ باب مدرسه در مناطق سخت‌گذر سیستان و بلوچستان روز دوشنبه با حضور وزیر آموزش و پرورش در مراسمی در منطقه حاجی آباد زاهدان آغاز شد.

وزیر آموزش و پرورش در این مراسم اظهارداشت: از همه کسانی که در زمینه توسعه فضاهای آموزشی سیستان و بلوچستان تلاش می‌کنند قدردانی می‌شود.
محسن حاجی میرزایی ضمن تقدیر از نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور برای مشارکت در ساخت ۲۰۰ باب مدرسه در نقاط سخت‌گذر سیستان و بلوچستان افزود: هر چقدر فضاهای آموزشی در این استان را توسعه دهیم فرصت های آموزشی بیشتری را فراهم می‌کنیم و توسعه آموزش سنگ بنای همه تحولات بعدی در این منطقه خواهد بود.
وی با بیان اینکه امنیت و توسعه مستلزم پیشرفت و توسعه آموزش است، گفت: امیدواریم این اقدامات چهره استان سیستان و بلوچستان را تغییر دهد. 

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: هیچ کار عمرانی و شرافتی بالاتر از مدرسه سازی نیست چرا که مدرسه انسان می سازد و این مبدا تغییرات اساسی در جامعه است.

وی تاکید کرد: افرادی که برای آموزش در جامعه تلاش می کنند انقلابی ترین افراد هستند چرا که انقلاب حقیقی در جان و روح انسانها رخ می‌دهد.

حاجی میرزایی اظهارداشت: دولت تدبیر و امید با توجه ویژه به مدرسه سازی در سیستان و بلوچستان در سال‌های اخیر به دنبال توسعه همه جانبه این استان است و در این مسیر از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.
رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور نیز در این مراسم گفت: طبق تفاهم مبادله شده بین این سازمان و نیروی زمینی سپاه پاسداران ۲۰۰ مدرسه با اعتبار ۹۹میلیارد تومان در ۲۰۰ نقطه سخت گذر سیستان و بلوچستان ساخته خواهد شد.
مهر الله رخشانی مهر با بیان اینکه اعتبار مورد نیاز این طرح تامین شده است، افزود: تا کنون ۶۳ میلیارد به نیروی زمینی سپاه پاسداران پرداخت و مصالح مورد نیاز نیز خریداری شده و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

استاندار سیستان و بلوچستان در نشست هماهنگی ساخت ۲۰۰ مدرسه با مشارکت نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور که با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شدگفت: دولت تدبیر و امید برای رسیدن هر چه سریعتر این استان به شاخص‌های آموزشی از سال ۹۶ تاکنون اعتبارات این حوزه را ۱۰ برابر افزایش داده است.

 احمدعلی موهبتی اظهارداشت: با وجود ساخت ۱۰ درصد مدارس کشور در سیستان و بلوچستان به دلیل رشد موالید و مهاجرت پذیر شدن همچنان شاهد فاصله معنا دار شاخص‌های آموزشی این استان با متوسط کشوری هستیم.

وی بر ساخت مدارس روستا مرکزی و شبانه روزی در سیستان و بلوچستان برای ارتقای شاخص‌های آموزشی تاکید کرد.

استاندار سیستان و بلوچستان با قدردانی از سپاه پاسداران گفت: نیروهای سپاه در این استان علاوه بر تامین امنیت اقدامات ارزشمندی را در توسعه فضاهای آموزشی انجام دادهاند که کلنگزنی ۲۰۰ مدرسه جدید از مهمترین آن به شمار می رود.

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: امسال با اختصاص۷۶۰میلیارد تومان اعتبار یکهزار و ۶۰ مدرسه در سراسر سیستان و بلوچستان به بهره برداری رسید.

 مهر الله رخشانی مهر اظهارداشت:هم‌اینک روزانه سه کلاس درس در سیستان و بلوچستان تحویل آموزش پرورش می‌شود که با توجه به نرخ بالای جمعیت تغییری در سرانه فضای آموزشی این استان ایجاد نمی‌شود این در حالیست که در کرمانشاه از زمان زلزله تاکنون با تحویل یکهزار کلاس درس ۶ دهم متر مربع به فضای آموزشی آن افزوده شده است.

وی تاکید کرد: برای بهبود فضاهای آموزشی در سیستان و بلوچستان همچنان نیازمند تخصیص اعتبارات بیشتر در کنار همت والای خیران و گروه‌های جهادی نظیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستیم.

آموزش در دوران کرونا فرصتی تاریخی برای عبور از بن‌بست‌های گذشته

وزیر آموزش و پرورش در نشست صمیمی با معلمان منتخب سیستان و بلوچستان گفت: شیوع ویروس کرونا در جهان و ایجاد تغییر در روند آموزش یک فرصت حیاتی و تاریخی برای جهش و عبور از همه راه‌های بسته‌ای است که در گذشته نمی‌توانستیم از آن عبور کنیم.

حاجی میرزایی افزود :به گمان من این استان می‌داند که چه چیزهایی ندارند، از کمبود فضای آموزشی، تجهیزات کم و محرومیت‌های گسترده همه از نداشته‌های آن است اما معتقدم این استان باید بداند که چه چیزهایی دارد.

وی خطاب به معلمان گفت: سیستان و بلوچستان شما را دارد و با شما می‌توان راه‌های سخت را پیمود و کارهای بزرگ کرد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اندیشه‌های عمیق، انگیزه‌های قوی و خلاقیت‌های نو معلمان همه سرمایه ارزشمند در سیستان و بلوچستان است.

وی تصریح کرد: گاهی آنقدر نداشته‌ها ذهن ما را در سیطره خود قرار می‌دهند که از داشته‌ها غافل می‌شویم.

حاجی میرزایی با بیان اینکه با داشته‌ها می‌توان نداشته‌ها را تامین کرد، افزود: باید درک دقیق، روشن و جامعی از داشته‌های خود داشته باشیم.

وی به شیوع ویروس کرونا و تغییرات ایجاد شده در روند آموزش اشاره کرد و ادامه داد: جامعه فرهنگی در این اتفاق غیرمنتظره نشان داد که زنده،پویا و شاداب است و در برابر تغییرات راه جدیدی پیدا می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: تولید ده‌ها هزار محتوا توسط معلمانی که هیچ امکانات و هیچ تجربه ای در این زمینه نداشتند نشان از دلسوزی و مسوولیت پذیری و سخت‌کوشی آنها دارد که سرمایه های بسیار بزرگی برای کشور محسوب می شوند.

وی ادامه داد: در نظام تعلیم و تربیت اهداف روشنی داریم و برای تحقق آن اهداف ساختارها و فرایندهایی خاصی تعریف کرده بودیم اما به یکباره کرونا آمد و بساط گذشته را به هم ریخت، فرایندها را ناکارآمد و روش های گذشته را تعطیل و مناسبات ما را محدود کرد اما میدان فراخی در برابر ما گشود.

حاجی میرزایی گفت: دوران کرونا ساختارهای غیر قابل تغییری که ذهن و فکر ما را احاطه کرده بود خراب کرد و فرو ریخت.

وی افزود: در این دوران مدرسه و معلم جایگزین تمام فرآیندهای نظام آموزش و پرورش شد به همین دلیل این فرصت را باید مغتنم شمرد چرا که یک فرصت حیاتی و تاریخی برای جهش و عبور از همه راه های بسته است که تاکنون نتوانسته ایم از آن عبور کنیم اما هم اکنون مجالی فراهم شده که یکبار دیگر به فرایند تعلیم و تربیت نگاهی تازه بیندازیم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: مهارت های معلمان در این ۱۰ ماه گذشته به اندازه ۳۰ سال افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در گذشته اگر می خواستیم کار معلمان و فرایند آموزش و پرورش را با فناوری هماهنگ کنیم مستلزم برگزاری دوره‌های آموزشی فراوانی بود اما دوران کرونا در ۱۰ ماه گذشته معلمان را به تولید کنندگان محتوا در بستر فضای الکترونیک تبدیل کرد.

حاجی میرزایی با بیان اینکه شما معلمان این موقعیت را می فهمید و از آن استفاده می کنید، گفت: سیستان و بلوچستان علی رغم اینکه منابع مالی بیشتری هم از طرف خیران و هم از طرف دولت به آن تزریق شده اما هنوز نمی‌تواند به تناسب موالید و افزایش جمعیت دانش‌آموزی نیاز خود به فضای آموزشی را پاسخ دهد.

شاد به بزرگترین اپلیکشین فعال کشور تبدیل شده است

وزیر آموزش و پرورش در دیدار با نمایندگان تشکل‌های دانش‌آموزی و دانش آموزان فعال سیستان و بلوچستان در مدرسه مجازی (زیست بوم جدید)گفت: شبکه دانش‌ آموزی شاد در عمر کوتاه خود با پیشرفت روزافزون اکنون بزرگترین اپلیکشین فعال در کشور تبدیل شده است.

حاجی میرزایی با بیان اینکه هر پدیده جدیدی منجر به ایجاد بی‌نظمی، آشفتگی و تغییر در رفتارها و رویه‌های همیشگی می‌شود افزود: همه ما در معرض این پدیده جدید قرار گرفتیم و جنبه‌های جدیدی را در زندگی، کار و آموزش تجربه کردیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هیچکس خود را برای مواجهه با این شرایط آماده نکرده بود، گفت: جامعه فرهنگی کشور در این شرایط کمر راست کرد و بلند شد و اجازه نداد آموزش تعطیل شود.

وی اظهارداشت: بدون شک آموزش غیرحضوری کیفیت آموزش حضوری را ندارد و آرامش آموزش حضوری در غیرحضوری حاصل نمی‌شود.

حاجی میرزایی گفت: براساس مطالعات انجام شده اگر همه افراد به آموزش غیرحضوری دسترسی داشته باشند و یاد داشته باشند در این فضاها آموزش ببینند، باز هم آموزش غیر حضوری با کاهش ۵۰ درصدی از نظر کیفیت همراه خواهد شد.

وی ادامه داد: آموزش پاسخ به نیازی است که نمی‌توانیم آن را تعطیل کنیم، وقتی از این زاویه نگاه کنیم فرصت‌های ارزشمندی برای تمرین مهارت‌های جدید در آن وجود دارد. وزیر آموزش و پرورش با اشاره به دغدغه دانش‌آموزان و خانواده‌ها در استفاده از اینترنت گفت: تلاش کردیم دانش‌آموزان را از اینترنت خطرناک به سمت اینترنت پاک سوق دهیم.

جذب ۱۹ هزار معلم در سیستان و بلوچستان طی سه سال

وزیر آموزش و پرورش در دیدار با نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان گفت: بیشترین نیروی انسانی جذب شده در کشور در سه سال اخیر که بیش از ۱۹ هزار نفر بوده مربوط به این استان است و در این راستا می کوشیم تا فاصله شاخص های آموزشی و تربیتی این استان با میانگین کشوری را کاهش دهیم.

محسن حاجی‌میرزایی اظهارداشت: با تلاش همگانی و عزم جهادگونه همه همکاران عزیزمان در اقصی نقاط ایران اسلامی آموزش و فرایندهای نظام آموزشی استمرار دارد.

وی بیان کرد: هم‌اینک آموزش و پرورش در برابر بزرگترین چالش قرن قرار دارد و شرایط کرونا همه معادلات نظام آموزشی را تحت الشعاع قرار داده است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: جمعیت عظیم دانش‌آموزان و فرهنگیان که همیشه آموزش حضوری را در اختیار داشتند دچار تغییر و تحولاتی شدند و در حقیقت بستری جدید فراهم شد.

وی ادامه داد: خوشبختانه تاب‌آوری همه مجموعه ها بویژه نظام تعلیم و تربیت در این عرصه خود را به خوبی نشان داد و در این مسیر بهره‌گیری از ظرفیت رسانه ملی، مدرسه تلویزیونی، شبکه شاد و فضای مجازی به کمک آموزش و پرورش آمد.

حاجی میرزایی افزود: به هر شیوه تلاش کردیم تا آموزش تعطیل نشود و درک عمیقی از وضعیت موجود در بین همه مجموعه ایجاد و همه بتوانند با شرایط پیش آمده خود را وفق دهند.

وی خاطرنشان کرد: شبکه شاد به عنوان یک بستر درون سازمانی به سرعت و با تلاش همگانی جای خود را در بین معلمان، خانواده‌ها و دانش‌آموزان پیدا کرد؛ اگرچه به عنوان یک فرصت از آن یاد می شود اما یقین جای آموزش و حضوری رو نخواهد گرفت.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: بارگزاری محتواهای آموزشی در بستر شبکه شاد و فرصت بهره مندی معلمان و دانش‌آموزان از این مهم به خوبی فراهم شده و در حال انجام است که به طور معمول روزانه بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار پیام آموزشی در شبکه بین اعضا جابجا می‌شود.

محسن حاجی میرزایی اظهارداشت: شرایط پیش آمده در نظام آموزشی ایران در فضای مجازی با متوسط جهانی تقریبا یکسان و نزدیک به هم است.

وی بیان کرد: اصل را بر آموزش حضوری گذاشته و خواهیم گذاشت و هیچ آموزشی جایگزین آموزش‌های حضوری نخواهد شد اما ناچارا به دنبال ترسیم نقشه جدید و با شرایط حاکم بر جامعه بودیم که به خوبی این طراحی انجام و در اختیار افراد قرار گرفت.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید گفت: یکی از دغدغه‌ها، حوزه پرورشی و تربیتی بود که در حال حاضر حدود ۳۰۰ هزار کانال در این حوزه فعال است و در عرصه های گوناگون و متنوعی با اقبال خوب خانواده‌ها، دانش آموزان و معلمان در حال انجام فعالیت هستند.

وی افزود: در حوزه ارتقای سواد رسانه ای اقدامات ارزنده ای در بخش‌های مختلف آموزش و پرورش صورت گرفته و به دنبال تامین ابزار الکترونیکی هوشمند برای دانش آموزان در شرایط فعلی هستیم و تلاش کرده ایم تا از ظرفیت‌های دولتی، مردمی، مشارکتی و خیرین در این مسیر بهره گیری کنیم.

حاجی میرزایی گفت: برای دانش آموزانی که به فضای مجازی دسترسی ندارند به شیوه‌ها و روش‌های دیگر کار انجام گرفته از جمله تهیه درس‌نامه ها و خودآموز و تلاش شده تا آموزش استمرار و جریان داشته باشد.

وی گفت: در حوزه جذب نیروی انسانی در سالجاری حدود ۱۰۰ هزار نیرو جذب شده و می شوند و در بخش بهبود وضعیت معلمان نیز لایحه رتبه بندی به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است.

افتتاح هنرستان فنی‌وحرفه‌ای و ۸۶ پروژه در سیستان و بلوچستان 

هنرستان ۱۴ کلاسه فنی‌وحرفه‌ای ابوذر زاهدان با اعتبار ۱۱۰ میلیارد ریال و ۸۶ پروژه دیگر در قالب ۳۳۶ کلاس درس با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان به طور همزمان با حضور محسن حاجی میرزایی افتتاح و بهره‌برداری شد.

محسن حاجی میرزایی شامگاه دوشنبه در آیین افتتاح همزمان هنرستان فنی‌وحرفه‌ای ابوذر و ۸۶ پروژه آموزشی سیستان و بلوچستان اظهارداشت: در میان همه نیازهای بشر نیاز به آموختن از اهمیت و ارزش خاصی برخوردار است.
وی با بیان اینکه انسان‌ها ضعیف متولد اما همین موجود ناتوان به جانشین خداوند روی زمین تبدیل می‌شود افزود: انتقال از این ضعف به قدرت محصول آموختن است و انسان بر اثر یادگیری در طول سال‌های عمر خود به مراتب تواناتر می‌شود.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه فقط یک ساختمان نیست بلکه جایگاهی برای پرورش انسان‌هاست بنابراین مدرسه و مدرسه‌سازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند تصریح کرد: آموختن حق همگان است و تمام تلاش خود را بکار می گیریم تا این حق به میزان مناسبی در اختیار همه آحاد جامعه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه طرح آجر به آجر با هدف مشارکت همه مردم در کار  مدرسه‌سازی در حال اجراست تا هر کسی با سرمایه اندک در فرایند انسان‌سازی دخیل شود تاکید کرد: مدرسه‌سازی رسالت بزرگی بوده که خدمات آموزشی را به مردم این سرزمین ارائه می‌کند.
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه به دنبال آن هستیم تا هیچ دانش‌آموزی محروم از دسترسی به فرصت یادگیری نباشد گفت: افزایش ۶ برابری اعتبارات نوسازی مدارس از ۹۶ تا ۹۹ در این استان نشان می‌دهد دولت اولویت خود را تشخیص داده است.
وی اظهارداشت:در سال ۹۶ حمایت دولت از خیران ۸۰۰ میلیارد تومان بود در حالی که این رقم در سال ۹۹ به ۲ هزارو ۳۰۰میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

هنرستان فنی‌وحرفه‌ای ابوذر دارای یک سالن ورزشی و کارگاه‌های تخصصی دروس فنی‌وحرفه‌ای  بوده که از سال ۸۸ به طور کامل تخریب و هم‌اینک در سه هزار و ۳۰۰ مترمربع زیربنا به بهره‌برداری رسید.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.