صفر تا صد اصلاح عنوان شغلی کارگران | کارفرمایان را به گوشه رینگ ببرید

گسترش نیوز پنج شنبه 13 دی 1403 - 09:32
یکی از مشکلات رایج در روابط کارگران و کارفرمایان، دعواهای مربوط به اصلاح عنوان شغلی در لیست بیمه است. این موضوع به ویژه زمانی اهمیت پیدا می‌کند که عنوان شغلی ثبت‌شده در لیست بیمه با واقعیت شغلی کارگر همخوانی نداشته باشد، که می‌تواند تبعات قانونی و مالی برای کارگر به دنبال داشته باشد.

قانون کار به‌ منظور حمایت از حقوق کارگران، مجموعه‌ای از قوانین و مقررات خاص را وضع کرده است که به موضوعاتی نظیر قرارداد کار بین کارگر و کارفرما، مراجع صالح برای رسیدگی به اختلافات مرتبط با این قرارداد و سایر مسائل کاری می‌پردازند. این قوانین تلاش دارند تا تعادل و انصاف را در روابط کاری برقرار کنند و اطمینان حاصل کنند که حقوق کارگران به درستی رعایت می‌ شود.

یکی از مشکلات رایج در روابط کارگران و کارفرمایان، دعواهای مربوط به اصلاح عنوان شغلی در لیست بیمه است. این موضوع به ویژه زمانی اهمیت پیدا می‌کند که عنوان شغلی ثبت‌ شده در لیست بیمه با واقعیت شغلی کارگر همخوانی نداشته باشد، که می‌تواند تبعات قانونی و مالی برای کارگر به دنبال داشته باشد.

پیروزی کارگر در این دعوا نیازمند آگاهی از روش‌ های قانونی برای طرح دعوی و اثبات عنوان شغلی صحیح است. کارگران باید بدانند که برای اصلاح عنوان شغلی خود، باید مدارک و مستندات معتبر را جمع‌آوری کرده و مراحل قانونی مربوطه را به دقت دنبال کنند. این مراحل شامل ثبت شکایت در مراجع حل اختلاف اداره کار و ارائه مستندات لازم برای اثبات ادعای خود است.

در این گزارش، به بررسی موضوع اصلاح عنوان شغلی در لیست بیمه پرداخته خواهد شد.با ما همراه باشید.

کاهش-حقوق-کارگران

اصلاح عنوان شغلی یعنی چی؟

بر اساس ماده ۱۰ قانون حقوق و دستمزد، یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در قرارداد کار ذکر شود، نوع کار یا حرفه‌ای است که کارگر به آن مشغول خواهد بود. به عبارت دیگر، سمت و عنوان شغلی کارگر باید به‌ طور دقیق و صحیح در قرارداد درج گردد و عنوان شغلی در لیست بیمه نیز باید به‌طور کامل با نوع کاری که کارگر انجام می‌دهد، مطابقت داشته باشد.

مهم‌ترین تأثیر عنوان شغلی در لیست بیمه این است که اگر شغل فرد جزو مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب شود، او می‌تواند زودتر از سایر مشاغل بازنشسته شود. اما متأسفانه، برخی کارفرمایان به دلایل مختلف از درج صحیح عنوان شغلی کارگر در لیست بیمه خودداری می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود که کارگران ناچار به پیگیری قانونی برای اصلاح عنوان شغلی خود شوند.

بیمه-کارگران

اصلاح عنوان شغلی و رسیدگی به آن

 

ماده ۱۰ قانون کار، کارفرما را ملزم می‌کند که نوع کار یا حرفه‌ای که کارگر در آن مشغول است را از همان آغاز در قرارداد کار به‌ طور صحیح و دقیق درج کند. همچنین، ماده ۱۴۸ این قانون کارفرما را موظف به بیمه کردن کارگران واحد خود می‌داند. در نهایت، ماده ۱۵۷ این قانون رسیدگی به هرگونه اختلاف فردی بین کارفرما و کارگر یا کارآموز که ناشی از اجرای قانون کار باشد را در صلاحیت هیأت‌های تشخیص و حل اختلاف اداره کار قرار می‌دهد.

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در آخرین رأی صادره خود درباره اصلاح عنوان شغلی در لیست بیمه، رسیدگی به درخواست اصلاح عنوان شغلی برای درج در سوابق بیمه‌ای را در صلاحیت هیأت‌های تشخیص و حل اختلاف اداره کار قرار داده و آن را به سازمان تأمین اجتماعی مرتبط نمی‌داند. به عبارت دیگر، سازمان تأمین اجتماعی بدون رأی صادره از هیأت‌های تشخیص و حل اختلاف اداره کار نمی‌تواند اقدام به تصحیح عنوان شغلی در لیست بیمه فرد نماید.

با توجه به این موارد، برای اصلاح عنوان شغلی ابتدا باید دعوایی در هیأت‌های تشخیص و حل اختلاف اداره کار مطرح شود. در صورت قطعیت رأی این مراجع و وجود اعتراض، شخص باید در مهلت مقرر اعتراض خود را نسبت به آرای قطعی مراجع مذکور در دیوان عدالت اداری ثبت کند. سپس، نتیجه نهایی و رأی نهایی باید به سازمان تأمین اجتماعی ارائه شود تا نسبت به اجرای آن اقدام گردد.

تصحیح عنوان شغلی در لیست بیمه

نحوه تصحیح عنوان شغلی در لیست بیمه به این صورت است که کارگری که خواهان اصلاح عنوان شغلی خود است، باید شکایتی علیه کارفرما در مراجع حل اختلاف اداره کار مطرح کند و مدارک مربوط به عنوان شغلی صحیح خود را ارائه دهد تا رأی به نفع او صادر شود. سپس، کارگر باید رأی صادره را به سازمان تأمین اجتماعی ارائه کند تا اصلاح عنوان شغلی وی در لیست بیمه انجام شود.

سایت-روابط-کار

۱. برای شکایت علیه کارفرما، کارگر باید شخصاً یا از طریق مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت، در سامانه جامع روابط کار به آدرس prkar.mcls.gov.ir ثبت‌نام و احراز هویت کند تا نام کاربری و رمز ورود به او پیامک شود. سپس باید به آدرس prkar.mcls.gov.ir مراجعه کرده و با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور خود، بر روی گزینه ورود کلیک کند.

۲. در این مرحله، شخص باید بر روی گزینه "پنجره واحد خدمات" کلیک کند.

۳. در این مرحله، فرد باید بر روی گزینه "ثبت دادخواست بدوی" کلیک کند.

۴. در ادامه، کارگر باید اطلاعات مورد نیاز را وارد کرده، مدارک مرتبط با ادعای خود را بارگذاری کند و مراحل لازم را طی نماید تا دادخواست او برای اصلاح عنوان شغلی در لیست بیمه در سامانه جامع روابط کار ثبت شده و زمان رسیدگی به آن تعیین شود.

کدخبر: 344274

منبع خبر "گسترش نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.