امیرمسعود عابدین: مجموعاً ده خودروساز بزرگ در سال ۲۰۲۴، بیش از ۲۵ میلیون خودرو را فراخواندهاند؛ برخی از آنها ایراداتی ظاهراً جزئی مانند اطلاعات نادرست چاپ شده روی برچسبها و برخی دیگر مشکلات جدیتری مانند خرابیهای برقی، نشتی مایعات، خطر آتشسوزی یا باز شدن غیرمنتظره در صندوق عقب وانتها داشتند.
فراخوانی خودرو امری است که توسط خود خودروساز و به اجبار و تحت نظارت مؤسسات ایمنی مختلف انجام میشود. هنگامی که تعدادی مدل مشخص، در تعداد بالا به مشکل میخورند، خودروساز متوجه این مشکل شده و برای رفع آن فراخوانی صادر کرده و مالکین خودروها را به نمایندگیها فرامیخواند. این فرآیند علاوهبر اینکه رضایت مشتریان هر خودروساز را جلب میکند، باعث تداوم حفظ ایمنی و راحتی مالکان خودروها میشود و نشاندهنده مسئولیتپذیری خودروسازان پس از خرید مشتری است. فراخوانی خودرو همچنین به ارتقای کیفیت و کسب تجربه خودروساز میافزاید.
این فرآیند متاسفانه در خودروسازان ایرانی به صورت رسمی اجرا نمیشود؛ البته محصولات دو شرکت ایرانخودرو و سایپا آنقدر ایرادات و مشکلات دارند که بهتر است فراخوانی اعلام نشود.
به گزارش motor۱، در اینجا قصد داریم به ده خودروسازی که بیشترین فراخوانی را در سال ۲۰۲۴ داشتند، معرفی کنیم؛ این آمار توسط اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراهها (NHTSA) در آمریکا ارائه شده است. لازم به ذکر است که باید به تفاوت میزان خودروهای فراخوان شده و دفعات فراخوان و همچنین میزان فروش هر خودروساز جهت رسیدن به درک درست، دقت کرد.
۱۰. فولکسواگن با فراخوانی ۱,۰۸۸,۴۰۷ خودرو و تعداد ۱۸ فراخوان
با بهبود جزئی نسبت به سال ۲۰۲۳، گروه فولکسواگن آمریکا بزرگترین فراخوان خود را در ۲۰ ژوئن برای ۲۷۱,۳۳۰ خودرو صادر کرد. کیسه هوای سرنشین جلو در مدلهای اطلس و اطلس کراس اسپرت ۲۰۲۱-۲۰۲۴ که ممکن بود باز نشود، دلیل این فراخوانی بود.
۹. هیوندای با فراخوانی ۱,۱۰۹,۹۷۸ خودرو و تعداد ۲۵ فراخوان
هیوندای سال ۲۰۲۳ در بین این ده خودروساز نبود، اما در حالی که فراخوانها به طور کلی افزایش یافته است، تعداد کل خودروهای فراخوانده شده تنها نیمی از سال ۲۰۲۳ است. بخش عمده فراخوان این خودروساز در ۲۱ نوامبر اتفاق افتاد، زمانی که ۲۲۶,۱۱۸ دستگاه از مدلهای النترا و سانتافه به دلیل نقص دوربین دید عقب فراخوان شدند.
۸. کیا با فراخوانی ۱,۲۱۱,۷۷۸ خودرو و تعداد ۱۹ فراخوان
وضعیت کیا نیز نسبت به سال ۲۰۲۳ با دو فراخوان کمتر اندکی بهبود یافت. بزرگترین فراخوان کیا شامل ۴۶۲,۸۶۹ دستگاه مدل تلوراید از ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ در ۵ ژوئن انجام شد. این فراخوان به دلیل مشکل مربوط به دکمه صندلی که احتمالاً باعث گرم شدن بیش از حد موتور صندلی و آتشسوزی آن میشد، اعلام شد.
۷. تویوتا با فراخوانی ۱,۲۲۱,۶۶۶ خودرو و تعداد ۱۶ فراخوان
بیش از صد هزار دستگاه از مدلهای تاندرا و لکسوس LX برای تعویض موتورهای معیوب فراخوان شدند، در حالی که بیش از ۶۶۱,۰۰۰ دستگاه پیکاپ و شاسیبلند دیگر به دلیل احتمال خرابی محور و مشکلات انتقال قدرت فراخوان شدند. این دو فراخوانی جزو بزرگترین فراخوانهای این خودروساز به حساب میآید. در مجموع، تویوتا بیش از ۱ میلیون خودرو را امسال فراخوانده است.
۶. بیامو با فراخوانی ۱,۸۳۲,۹۶۸ خودرو و تعداد ۳۶ فراخوان
با افزایش فراخوانها و خودروهای تحت تأثیر در سال ۲۰۲۴، بیامو سال خوبی نداشت. در ۱۳ آگوست، این شرکت آلمانی ۷۲۰,۷۹۶ خودرو را به دلیل پمپ آبی که به دلیل اتصال کوتاه برق میتوانست آتشسوزی ایجاد کند، فراخواند.
۵. جنرال موتورز با فراخوانی ۱,۸۷۲,۵۲۱ خودرو و تعداد ۳۳ فراخوان
با در نظر گرفتن شورولت، بیوک، کادیلاک و جیامسی، جنرال موتورز بزرگترین گروه خودروسازی مستقر در ایالات متحده از نظر فروش است. فراخوانها نسبت به سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است، اما تعداد کل خودروهای تحت تأثیر تقریباً یکسان است. اکثریت قریب به اتفاق آنها دستخوش یک مشکل مشابه شدند. در صندوق عقب پیکاپهای شورولت سیلورادو و جیامسی سیرا به دلیل ایجاد یک مشکل، ممکن بود اتفاقی باز شود. اولین فراخوان برای این مشکل در ۱ فوریه صادر شد و ۵۷۰,۴۳۴ پیکاپ را تحت تأثیر قرار داد. ۱۳۱,۲۳۱ پیکاپ دیگر در یک فراخوان مرتبط در ۲۶ نوامبر اضافه شدند.
۴. هوندا با فراخوانی ۳,۷۹۴,۱۱۳ خودرو و تعداد ۱۸ فراخوان
سال گذشته، هوندا با ۶٫۳ میلیون خودرو فراخوانده شده، در صدر تمامی خودروسازان قرار داشت. این رقم در سال ۲۰۲۴ بسیار کاهش یافته است، اگرچه این برند ژاپنی همچنان فراخوانهای بزرگی داشته است. طبق فراخوانی در ۲۰ اکتبر، یک مشکل فرمان بر ۱٫۶ میلیون دستگاه سیویک، اینتگرا، CR-V و HR-V تأثیر گذاشت.
۳. فورد با فراخوانی ۴,۳۸۲,۶۹۵ خودرو و تعداد ۶۳ فراخوان
با ۶۳ فراخوان، فورد تقریباً دو برابر بیامو فراخوان داشته است. این تعداد ۹ مورد بیشتر نسبت به سال گذشته است. تعداد کل خودروهای تحت تأثیر به میزان قابل توجهی از ۶٫۳ میلیون به ۴٫۳ میلیون کاهش یافته است. تقریباً نیمی از این تعداد در ابتدای سال متعلق به ۱.۸۸ میلیون دستگاه اکسپلورر است. جیم فارلی، مدیرعامل فورد، متعهد شد که کیفیت شرکت را بهبود بخشد و در حالی که اعداد هنوز خوب نیستند، اما دادهها نشان میدهد که پیشرفتهایی در حال انجام است.
۲. استلانتیس با فراخوانی ۴,۸۰۴,۲۸۵ خودرو و تعداد ۷۲ فراخوان
استلانتیس سال بسیار وحشتناکی را پشت سر گذاشته است. نه تنها فراخوانها بسیار افزایش یافته است (۷۲ مورد در مقایسه با ۴۵ مورد در سال ۲۰۲۳) بلکه خودروهای تحت تأثیر تقریباً دو برابر شدهاند. در دفاع از استلانتیس، ۱۷ فراخوان برای کمتر از ۱۰۰ خودرو بود، از جمله تنها یک رم ۱۵۰۰ کلاسیک ۲۰۲۲ که به دلیل دوربین دید عقب معیوب فراخوانده شد. اما از سوی دیگر، شش فراخوان ۳٫۳ میلیون خودرو را شامل میشد. بزرگترین فراخوان در ۱۳ ژوئن برای دوربینهای دید عقب معیوب در ۱,۰۳۳,۴۳۳ دستگاه جیپ گرند چروکی، واگونییر، مینی ونهای کریسلر پاسیفیکا، شاسیبلندهای داج دورانگو و پیکاپهای رم انجام شد.
۱. تسلا با فراخوانی ۵,۱۳۵,۶۹۷ خودرو و تعداد ۱۵ فراخوان
تسلا بالاترین فراخوانی را در سال ۲۰۲۴ داشته است. اگرچه این خودروساز آمریکایی تنها ۱۵ فراخوان کلی توسط NHTSA دریافت کرده است، اما این فراخوانها بر بیش از ۵ میلیون خودرو (از مدل ۳ تا مدل X و سایبرتراک) تأثیر گذاشتهاند. بزرگترین فراخوان شامل ۲,۱۹۳,۸۶۹ خودرو به دلیل اندازه فونت نادرست روی چراغهای هشدار دهنده بود! در همین حال، سایبرتراک به دلیل مشکلاتی از جمله گیر کردن پدال گاز تا خرابی برف پاک کن، هفت بار فراخوانده شد.
۳۲۲