به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، معاون برنامه ریزی، مدیریت و توسعه منابع سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به اقدامات این سازمان در حوزه خدمات الکترونیکی از کاهش مراجعه حضوری متقاضیان به ادارات ثبت احوال خبر داد.
سازمان ثبت احوال طی سالهای اخیر ایجاد نظام هویتی هوشمند و تمام الکترونیک را در دستور کار خود قرار داد. در این راستا سامانههای «سهیم» و «هدا» برای ارائه خدمات غیرحضوری راهاندازی شد تا سرعت پاسخگویی به متقاضیان بالاتر برود.
سید علی نصراله معاون برنامه ریزی، مدیریت و توسعه منابع سازمان ثبت احوال کشور در گفتوگو با ایسنا در این خصوص عنوان کرد: پس از آسیب شناسیهای لازم و اتخاذ برنامهها و تصمیمات کاربردی، با استفاده از فناوریهای نوین و ارتقای ارائه خدمات به صورت الکترونیک و تقویت حوزه فناوری اطلاعات سازمان ثبت احوال کشور، به سوی سازمانی پویا و پیشرو در ارائه خدمات الکترونیک حرکت کردیم.
وی همچنین گفت: سازمان ثبت احوال با هماهنگی وزارت بهداشت امسال فرآیند الکترونیکی شدن گواهیهای ولادت را آغاز و به جریان انداخته است.
به گفته معاون برنامه ریزی، مدیریت و توسعه منابع سازمان ثبت احوال کشور، در سالهای اخیر بنا به تکالیف سازمانی تلاش شد تا خدمات سازمان ثبت احوال حتی المقدور به صورت غیر حضوری و در بستر دولت الکترونیک ارائه شود و در این راستا سامانه سهیم به عنوان پنجره واحد ارائه خدمات هویتی طراحی و راه اندازی شد.
وی ادامه داد: همچنین در راستای احراز هویت الکترونیک افراد و صحت سنجی اطلاعات هویتی متقاضیان در دستگاههای اجرایی و همچنین ارائه خدمات ثبت احوال، سامانه هدا (هویت دیجیتال ایرانیان) به عنوان درگاه ملی احراز هویت الکترونیک راه اندازی شد تا پیش از ارائه خدمات در هر دستگاهی، اصالت هویت و مشخصات فرد سنجیده شود.
معاون سازمان ثبت احوال همچنین اضافه کرد: یکی از خدمات قابل ارائه از طریق سامانه سهیم، ثبت نام کارت هوشمند ملی با هدف ارائه خدماتی نظیر پیش ثبت نام کارت، پیگیری و همچنین تغییر محل تحویل است که باعث کاهش مراجعه حضوری متقاضیان به ادارات ثبت احوال جهت اخذ خدمات بوده است.