از سوی دیگر، سیاستهای اقتصادی جدید، از جمله حذف ارز نیمایی، بهتدریج پیامدهای خود را در بازار خودرو نشان خواهند داد. کارشناسان معتقدند این تصمیم ممکن است به افزایش هزینههای تولید و در نتیجه افزایش قیمت خودروها در میانمدت منجر شود. با این حال، تأثیر دقیق این سیاستها هنوز به طور کامل مشخص نیست و بازار در حال تطبیق با شرایط جدید است.
این رکود تورمی باعث شده است که تقاضا برای خودروهای نو کاهش یابد و توجه خریداران به خودروهای کارکرده جلب شود. در عین حال، فروشندگان نیز برای جذب مشتریان ناچار به ارائه تخفیفهای بیشتر یا تسهیلات ویژه هستند، اما این اقدامات به تنهایی کافی نبوده و بسیاری از معاملات به تعویق افتادهاند.
در نهایت، آینده بازار خودرو به عوامل متعددی مانند سیاستهای کلان اقتصادی، تغییرات نرخ ارز، و توان خرید مصرفکنندگان بستگی دارد. برای خریداران و فروشندگان، پایش دقیق شرایط بازار و برنامهریزی مالی مناسب در این دوره حساس، اهمیت ویژهای دارد.
بازار خودرو در هفته سوم دی ۱۴۰۳ همچنان تحت تأثیر رکود تورمی و کاهش قدرت خرید مصرفکنندگان قرار دارد. با وجود افزایش قیمت دلار و تغییرات سیاستی مانند حذف ارز نیمایی، بازار واکنش خاصی به این عوامل نشان نداده و رکود در خرید و فروش خودرو ادامه دارد.
مسیح فرزانه، کارشناس بازار خودرو، اعلام کرد که بازار خودرو همچنان تحت تأثیر رکود فصلی و تورمی قرار دارد.
به گفته وی، تا زمانی که کسبوکارها رونق پیدا نکنند و برنامههای اقتصادی مؤثری ارائه نشود، نمیتوان انتظار بهبود در بازار خودرو را داشت.
او افزود: رکود تورمی بازار را در وضعیتی قرار داده که افزایش قیمتها در کارخانهها بهطور کامل به مصرفکنندگان منتقل نمیشود.
فرزانه با اشاره به کاهش تأثیر نرخ دلار بر قیمت خودروهای داخلی و وارداتی گفت: گرچه افزایش نرخ دلار همچنان بهعنوان یکی از عوامل تعیینکننده قیمت در بازار حضور دارد، اما اثرگذاری آن بهمراتب کمتر از گذشته است. در حال حاضر قیمت خودرو در بازار بهطور میانگین ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر از ارزش واقعی آن نسبت به نرخ دلار است.
او با بیان اینکه در این هفته خودروهای مونتاژی چینی بهطور مختصر افزایش قیمت داشتهاند، اظهار کرد: در خودروهای داخلی و وارداتی تغییر خاصی مشاهده نمیشود و در برخی موارد حتی تعدیل جزئی قیمت نیز رخ داده است. این موضوع نشان میدهد که رکود شدید مانع از انتقال تغییرات قیمتی به بازار شده است.
این کارشناس بازار خودرو همچنین به سیاستهای جدید مانند حذف ارز نیمایی و جایگزینی آن با ارز توافقی اشاره کرد و افزود: این تغییر ممکن است تأثیراتی بر قیمت خودروهای مونتاژی داشته باشد، اما بهتدریج و در طول زمان آشکار میشود.
فرزانه پیشبینی کرد که بازار خودرو تا پایان سال درگیر رکود میماند و احتمال رونق در ماههای پایانی سال مانند بهمن و اسفند پایین است.
او اضافه کرد: وضعیت فعلی بازار نشان از رکود تورمی عمیق دارد که رفع آن نیازمند تغییرات کلان اقتصادی و سیاستگذاریهای مؤثر است.
بازار خودرو در هفته سوم دیماه نیز بدون رونق خاصی به مسیر خود ادامه میدهد و کاهش حساسیت آن به نرخ دلار، نشانگر عمق رکود در این صنعت است. تحلیلها حاکی از آن است که تنها اصلاحات ساختاری و حمایت از مصرفکنندگان میتواند این شرایط را تغییر دهد.