بهره برداری از بزرگترین جزیره ایستگاهی متروی کشور در مشهد

صدا و سیما جمعه 14 دی 1403 - 22:56
محمدرضا قلندر شریف گفت:این جزیره ایستگاهی از پیوستن چهار خط متروی مشهد ایجاد شده و با بهره برداری از آن تردد زائران به حرم رضوی تسهیل می شود.

خط دو قطار شهری مشهد تا پایان سال به بهره برداری میرسد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمدرضا قلندر شریف، شهردار مشهد در برنامه صف اول که با موضوع اقدامات و برنامه‌های شهرداری کلان شهر مشهد اختصاص داشت، توضیحاتی در خصوص عملکرد شهرداری مشهد ارائه داد.

سؤال: مشهدالرضا یک پایتخت معنوی برای ایران عزیز ما است و سالانه بعنوان یک کلان شهر فراملی میزبان بسیاری از دوستداران و محبان حضرت رضا (ع) است. یکی از موضوعات مهمی که می‌خواهیم امشب به آن بپردازیم، حوزه حمل و نقل و ترافیک و آنچه که بعنوان خدمات در حوزه شهری شما می‌توانید داشته است، در حوزه حمل و نقل عمومی چه امکانات و رفاهیاتی را در طول این مدتی که بعنوان شهردار این شهر هستید، انجام داده‌اید و چه برنامه‌ای در پیشرو دارید؟

قلندر شریف: مدیریت شهری، موضوع خیلی مهم و باارزش و چالشی و خیلی گران است. موضوع بسیار مهمی است، مخصوصاً برای کلان شهر‌ها بحث حمل و نقل عمومی و تأثیر مستقیم و غیرمستقیم در حوزه‌های مختلف دارد. در بحث محیط زیست، آلودگی هوا، ترافیک و حتی معیشت مردم در حوزه کاهش هزینه ها، حوزه حمل و نقل عمومی بسیار تأثیرگذار است. حوزه حمل و نقلی که ارزان، در دسترس و سریع باشد. ما در شهر مشهد، بحث اتوبوسرانی که به جای خودش، ما از لحاظ سرانه اتوبوسرانی در کشور ما اول هستیم. ما با جمعیت ۳ و نیم میلیون نفری مشهد، هزار و ۷۰۰ دستگاه اتوبوس داریم و اقدام ویژه دیگری که در این دوره مدیریت شهری کرده‌ایم، غیر از اتوبوس‌هایی که بیش از ۱۵۰ دستگاه تا الان در این دوره ششم وارد خطوط شهری مشهد شده است و همچنین ۱۳۰ دستگاه ون، که مراحل آخر واگذاری به عزیزان را دارد، ما بیش از ۴۰۰ دستگاه اتوبوس را قرارداد بسته‌ایم که در مراحل ورود است. یعنی ما به مرور این ۴۰۰ اتوبوس تا آخر این دوره مدیریت شهری، آخرین دوره ششم، وارد شهر مشهد می‌شود و یک تحول بسیار خوبی را خواهیم داشت. عمر ناوگان مشهد هم در کشور کمترین است و ۱۰ سال است، این در حوزه اتوبوسرانی که اقدامات بسیار خوبی است.

سؤال: پس شما خیلی اتوبوس‌های فرسوده ندارید؟

قلندر شریف: میانگین سن اتوبوس‌های ما ۱۰ سال است، ضمن اینکه ما مستمراً اتوبوس‌هایی را که مستهلک می‌شود را بازسازی می‌کنیم و نمی‌گذاریم که از رده خارج شود. یکی از کار‌های خاصی که انجام می‌دهیم، بازسازی اتوبوس‌هایی که کمی مستهلک می‌شود را بازسازی می‌کنیم تا دوباره به خط سرویس دهی می‌آید و مجدداً چیزی حدود بیش از ۵ سال سرویس می‌دهد. یکی از موضوعات بسیار مهم که پاک‌ترین حوزه حمل و نقل عمومی است، بحث قطار شهری و مترو است. مشهد در طرح جامع حمل و نقل ۴ خط مترویی دارد و ۲ تا از خطوط از قبل راه اندازی شده است، خط یک کامل است، خط دو را داریم کامل می‌کنیم، از سال گذشته کار‌های ویژه‌ای انجام داده‌ایم، ایستگاه الندشک را به بهره برداری رسانده‌ایم، حوزه پدافند غیرعامل و پله‌های اضطراری و همچنین شفت‌های هوا رسان را هم راه اندازی کرده‌ایم که در حوزه پدافند غیرعامل جای می‌گیرد و ایستگاه آخری که در مسیر خط دو است و انتهای مسیر است، ایستگاه سلامت که در شهرک سلامت است و محل پراستفاده‌ای است برای مردم و چند تا بیمارستان هم آنجا است، تا آخر سال به بهره برداری می‌رسد و پرونده خط دو در حوزه مسیر‌ها و ایستگاه‌ها به پایان می‌رسد. یعنی ما پرونده خط دو را هم داریم تا پایان سال می‌بندیم. یکی از مهمترین خطوط متروی مشهد، خط چهار است، چرا خط چهار مهم است؛ اولاً خیلی مسیر طولانی را دارد و دو منطقه کم برخوردار مشهد را در ابتدا و انتها سرویس دهی می‌کند. محدوده محل مهرمادر در خواجه ربیع مشهد و شهرک شهید باهنر و شهید رجایی را در انتهای خط چهار ما است که درحال حفاری است و ایشاالله تا پایان دوره، زیرساخت اصلی حفاری آن تمام می‌شود.

سؤال: با چه تعداد ایستگاه؟

قلندر شریف: ما ایستگاه‌هایی که قبلاً داریم، خط یک ۲۴ ایستگاه دارد، خط دو ۱۲ ایستگاه و اینها درحال سرویس دهی هستند. خط چهار هم ۱۸ ایستگاه در آینده خواهد داشت. خط چهار یک حسن دیگر هم دارد که در آینده، مسیر حرم را هم سرویس دهی می‌کند. مهمترین خط ما خط سه است که از محدوده الهیه مشهد تا شهرک ابوذر در محدوده جنوب شرقی مشهد را به سمت غرب مشهد وصل می‌کند و شمال غرب مشهد وصل می‌کند که این مهمترین خط ما است، خیلی طولانی است، حدود ۲۷ کیلومتر است و با ایستگاه‌هایی که در نهایت بخواهند راه اندازی شوند، ۲۷ ایستگاه خواهد داشت. اهمیت خط سه این است که خطوط یک و دو و خودش، سرویس دهی را به حرم مطهر اتصال می‌دهد. یعنی ما الان خطوط یک و دو که در جریان است، ما به حرم مطهر سرویس دهی قطار شهری را نداریم. خط دو در ایستگاه میدان شهداء که یک جزیره‌ای ایستگاهی و بزرگ‌ترین ایستگاهی کشور خواهد بود که خط دو، سه و چهار در آینده اینجا می‌آید، از میدان شهداء تا باب الجواد، حرم مطهر و پایانه مسافربری. ما فاز یک را تا پایان سال بهره برداری می‌کنیم در حدود ۶ کیلومتر، این علاوه بر اینکه خودش سرویس دهی می‌کند، زائران و مجاوران را به حرم مطهر، خطوط دو را مستقیماً در میدان شهداء به حرم مطهر وصل می‌کند، خط یک هم که از قبل است در میدان بسیج اتصال پیدا می‌کند، تقاطع دارد و آنها هم باید مسافر خط یک را هم می‌تواند سرویس دهی کند. نکته مهم اینکه خط یک فرودگاه را سرویس دهی می‌کند، خط دو راه آهن را سرویس دهی می‌کند و خط سه هم پایانه مسافربری را سرویس دهی می‌کند. یعنی تمام زائرانی که از طریق پایانه مسافربری، اتوبوسرانی بین شهری، راه آهن و فرودگاه می‌آیند را ما با ارزان‌ترین و سریع‌ترین امکان حمل و نقلی به حرم مطهر منتقل می‌کنیم و یک نکته مهم اینکه حمل و نقل عمومی مشهد در حوزه قطار شهری و اتوبوسرانی، ارزانترین حمل و نقل کشور است. تقریباً رایگان است، هر سفر هزار و ۵۰۰ تومان است. تقریباً در حوزه اتوبوسرانی چیزی حدود ۱۰ تا ۱۱ درصد از هزینه تمام شده را می‌گیریم و در حوزه قطار شهری، چیزی حدود ۸ درصد. آن یارانه‌ای هم که باید دولت کمک کند، اینجا کمکی به ما نمی‌شود و تقریباً هیچ است و تمام آن از درآمد‌های عمومی شهرداری مشهد و منابع داخلی است. پس اهمیت خط سه را عرض کردم، تا پایان سال این را به بهره برداری می‌رسانیم.

سؤال: اینجا به مردم عزیز، به زائران و مجاوران حرم مطهر این قول را می‌دهید که نوروز امسال از قطار شهری استفاده کنند؟

قلندر شریف: در ۶ کیلومتر فاز سه قطار شهری. ما سال گذشته قول داده‌ایم که تا پایان سال تست گرم خط سه را انجام می‌دهیم و در فروردین تست گرم انجام شد، با حضور مقام‌های ملی و استانی و شهری، تست گرم خط سه انجام شده است. ما در مرحله اتمام نازک کاری و نصب پله برقی‌ها و تجهیزات و تأسیسات هستیم. البته مقداری هم به دلیل بحث‌های مالی و موضوعات مختلف، ازجمله تأخیر در حل و فصل موضوع اوراق مشارکت، این موضوع یک مقداری با تأخیر صورت گرفت که امیدواریم این قطار شهری تا پایان سال در خدمت زائرین و مجاورین باشد و ما زیرساخت اصلی که حفر تونل در خط سه است، مراحل پایانی را داریم. تقر یباً ۲۰ کیلومتر آن حفاری شده است.

سؤال: فاز‌های بعدی این؟

قلندر شریف: بله. ۲۰ کیلومتر کلاً حفاری شده است.

سؤال: الان فرمودید ۶ کیلومتر تا پایان سال؟

قلندر شریف: ۶ کیلومتر افتتاح می‌کنیم، من می‌گویم زیرساخت آن تونل است، آن ۱۴ کیلومتر هم انجام شده است، مابقی خط هم که در محدوده غرب مشهد است که اصطلاحاً در مشهد محله قاسم آباد است. دستگاه حفار وارد قاسم آباد شده است و دارد حفاری می‌کند انشاالله تا پایان این دوره ما تونل قطار شهری را در خط سه کاملاً حفاری کرده‌ایم، فاز یک خط سه به بهره برداری رسیده است و به هر حال زیرساخت اساسی برای افزایش ایستگاه‌ها در حوزه‌های مختلف و در بخش‌های مختلف شهر وجود دارد. ضمن اینکه خط چهار که آن یک خط بسیار مهم است، چون دو تا از محدوده‌های کم برخوردار شهر را به هم وصل می‌کند و این دو محدوده کم برخوردار در ابتدا و انتهای آن است. ضمن اینکه آن مسیر هم در آینده حرم مطهر را سرویس دهی می‌کند، در مرحله حفاری است و تقریباً نزدیک به میدان شهداء است و نزدیک به ۵ کیلومتر از طول مسیر هم حفاری شده است.

سؤال: برای آینده پیش بینی شما، مشهد در چشم انداز آینده قرار است یک شهر بزرگ فرودگاهی داشته باشد؟

قلندر شریف: بله.

سؤال: آیا برای قطار شهری این پیش بینی را کرده‌اید که به همچنین فضا‌هایی هم بعداً خدمت رسانی کنید که بعداً دوباره کاری نشود؟

قلندر شریف: آن چیزی که صحبت شد در دو سه سال گذشته در رابطه با بحث شهر فرودگاهی، شهر فرودگاهی، چون می‌خواهد در محدوده شرق مشهد اتفاق بیفتد، همین خط سه و همچنین خط یک می‌تواند آن مسیر را در ادامه به شهر فرودگاهی سرویس دهی کند. ضمن اینکه خط سه پایانه غرب مشهد هم که در آینده هم ریلی خواهد بود که باید دولت انجام بدهد، هم بحث اتوبوسرانی است که پایانه اتوبوسرانی احداث خواهد شد و هم خود ایستگاه‌های مختلف مترو، تاکسی و اتوبوس هم آنجا است، خط متروی ما آنجا از قطار شهری گلبهار هم آنجا می‌آید و این خطوط به همدیگر متصل می‌شود به قطار شهری مشهد و قطار شهری این مشکلات را حل می‌کند و پیش بینی این موضوع شده است، ولی هنوز در حوزه شهرک فرودگاهی اقدام خاصی صورت نگرفته است و در مرحله مطالعات است.

سؤال: اشاره کردید به اتصال دو منطقه کم برخوردار در دو نقطه مشهد، من این سؤال را می‌خواهم پیرامون بحث حاشیه نشینی از شما بپرسم، بحث بازآفرینی شهری داریم، بهسازی و نوسازی بافت فرسوده را داریم که بیشتر این نوسازی و بهسازی‌ها و بازآفرینی شهری برمی گردد به نقاط حاشیه نشین شهر مشهد مقدس که بار‌ها هم تأکید شده است، ما در برنامه ششم هم تأکید برای احیای این بافت را داشته‌ایم. الان هم در برنامه هفتم، فکر می‌کنم ذیل ماده ۵۹ باید باشد که تأکید شده است به توجه شهرداری‌ها و مدیریت شهری به بافت فرسوده و بازآفرینی شهری. در مجموع این حاشیه نشینی‌ها و بافت فرسوده و بازآفرینی شهری چه برنامه‌ای در پیشرو دارید؟

قلندر شریف: موضوع بسیار مهم است، مخصوصاً در مشهد. حدود ۳۵ هزار هکتار وسعت شهر مشهد است، از این ۳۵ هزار هکتار تقریباً یک چهارم آن بافت حاشیه نشینی مشهد است که تقریباً یک سوم جمعیت مشهد را در خودش جای داده است. یعنی چیزی حدود یک میلیون و ۱۰۰ تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر حاشیه نشین. ما یک نکته دیگری هم در مشهد داریم، شاید شهر‌های دیگر به این وسعت نباشد، بحث مهاجرین خارجی است که در مشهد حضور دارند و اکثر اینها هم در حاشیه شهر هستند. جمعیت هم زیاد است، یعنی چیزی حدود ۵۰۰ یا ۶۰۰ هزار نفر است ولی شاید قریب به یک میلیون نفر هم باشند. ما داریم اینها را داریم بدون هیچ هزینه‌ای که به ما پرداخت شود، از دولت یا سازمان‌های بین المللی، شهرداری مشهد دارد سرویس دهی می‌کند در حوزه‌های خدمات مرتبط با مدیریت شهری. کاری که در دوره ششم کرده‌ایم، شیب بودجه را تقریباً ۵۰ درصد بودجه شهر مشهد را به سمت حاشیه شهر برده‌ایم. کار خیلی خوبی انجام گرفته است، از گذشته هم صورت گرفته است، چرا، مدیریت بحث حاشیه شهر مشهد و بهسازی حاشیه شهر، ما یک شورایی داریم به ریاست نماینده رهبری که وظیفه آن، آن ستاد حاشیه فرنگی حاشیه شهر است. در آنجا تمام مدیران استانی و شهری هستند و تحت مدیریت آیت الله علم الهدی، هر دو هفته یکبار جلسه گذاشته می‌شود، پیگیری می‌شود، آن یک بحثی است که واقعاً دارد انجام می‌شود و ما هم در ذیل آن داریم کار می‌کنیم. ولی در حوزه مدیریت شهری، ۵۰ درصد از بودجه شهر در دوره ششم، به سمت حاشیه شهر برده‌ایم، ضمن اینکه از نقاط دیگر شهر هم غافل نشده‌ایم. ولی اینقدر در حاشیه شهر کار است که اگر واقعاً به صورت قوی دوستان عزیز ما در دولت ورود پیدا نکنند، خیلی از مشکلات زیرساختی وجود خواهد داشت. ولی الان حاشیه شهر مشهد را شما نمی‌توانید با ده پانزده سال قبل مقایسه کنید، خیلی متحول شده است. عزیزانی که مخصوصاً مدیران ارشدی که در گذشته به مشهد تردد داشته‌اند و جدیداً تردد می‌کنند، بعد از یک مدتی، غافلگیر می‌شوند، واقعاً این همان محدوده‌ها است. در محدوده شهری شهید رجایی و شهید باهنر، محدوده‌های اسماعیل آباد، جا‌های مختلف، بلوار توس، محدوده‌های شهید آوینی و حاشیه شهر مشهد که بیشتر به سمت شرق و شمال شرق امتداد دارد و خیلی هم وسیع است، خیلی خدمات ارزنده‌ای شده است. یکی از موضوعات مهمی که باید در مشهد صورت بگیرد و به آن توجه شود، بحث واقعاً یکی از موضوعات چالشی است، خروج حرم مطهر رضوی از مرکزیت جغرافیایی است. ما از سمت غرب چیزی حدود ۲۰ یا ۲۲ کیلومتر با حرم مطهر فاصله داریم، با مرز محدوده مشهد، از سمت شرق سه چهار کیلومتر فاصله داریم آن هم بلافاصله بعد از سه چهار کیلومتر وارد محدوده‌های کم برخوردار و حاشیه‌ای مثل شهید رجایی و محله مهرآباد و شهید آوینی و بحث‌های مختلف می‌شویم، یعنی محدوده شرق و شمال شرق، که باید برای این فکری شود.

سؤال: این طرح‌های جامع و طرح تفصیلی دیده شده است؟

قلندر شریف: ما در حوزه مدیریت شهری و حتی دیدگاه‌های کلان استان و کشور هم در همین سمت است که ما و همچنین عزیزان ما در آستان قدس و مدیران ارشد استان، باید شهر به سمت شرق توسعه پیدا کند، چون ظرفیت توسعه را دارد، سمت غرب دیگر ظرفیت ندارد. ضمن اینکه این موضوع را باید حل کنیم، با این کار سطح معیشتی و رفاهی و فرهنگی محدوده حاشیه شهر را ارتقاء بدهیم و همچنین شهر را به آن سمت توسعه بدهیم که مرکزیت حرم مطهر رضوی حفظ شود.

سؤال: مطالعاتی راجع به این پیاده شده است؟

قلندر شریف: همین بحث موضوعاتی مثل شهرک فرودگاهی که به سمت شرق رفت، یکی از اهداف آن همین است.

سؤال: نهضت ملی مسکن می‌توانست به آن سمت برود؟

قلندر شریف: آنجا هم حرکت کرده‌ایم به آن سمت اجرا شده است. خیلی از شهرک‌های اقماری در حوزه مسکن ملی در همین محدوده‌ها ایجاد شده است.

سؤال: شما در پیش بینی خدمت رسانی در آینده مثلاً همان قطار شهری، حالا خطوط ون و مینی بوس و اینها را بعداً می‌شود ایجاد کرد. برای قطار شهری پیش بینی کرده‌اید؟

قلندر شریف: عرض کنم که قطار شهری که تأکید می‌کند با منابع داخلی شهرداری است و دولت کمک نمی‌کند، غیر از بخش کمی از اوراق مشارکت ۵۰ درصدی و ۱۰۰ درصد نه، ما داریم از منابع داخلی شهر، راه اندازی می‌کنیم، ابتدای خط دو، انتهای بلوار طبرسی که شمال شرق مشهد می‌شود، انتهای خط سه که عرض کنم که الان داریم اجرا می‌کنیم، باز هم محدوده جنوب شرق و شهرک ابوذر است و خط چهار هم انتهای آن سمت شرق مشهد و شهرک شهید باهنر است. یعنی توجه ویژه در حوزه مترویی هم به این موضوع شده است. یعنی ابتدا یا انتهای یکی از خطوط مترویی در محدوده شرق و شمال شرق و جنوب شرق است که همین محدوده‌های کم برخوردار را ارتقاء می‌دهد، تأمین می‌کند و در حوزه ارتقای اقتصادی محدوده هم دارد کار می‌شود. در آینده میدان بار مرکزی داریم که احداث می‌کنیم، میدان خیلی بزرگ، دنبال این هستیم با بخش خصوصی های مصالح ساختمانی شرق کشور را آنجا ایجاد کنیم و از طریق توسعه اقتصادی که ما هم کمک کنیم در مدیریت شهری و همه دستگاه‌های دولتی، مردم به آن سمت از لحاظ سکونتی کشش پیدا کند و منطقه خوب هم شود. ما به دنبال این نیستیم که حاشیه‌ای در حاشیه بزنیم، می‌خواهیم مشکلات حاشیه شهر را حل کنیم. یکی از کار‌های ویژه‌ای که ما داریم انجام می‌دهیم، در حوزه زیرساختی، حمل و نقلی و ترافیکی و اجرای پروژه ها، بلوارها، تقاطع‌های غیرهمسطح و زیباسازی ورودی‌های مشهد از سمت شرق و این محدوده‌ها و همچنین ایجاد پارک که داریم انجام می‌دهیم. یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های مشهد، بوستان کرامت را الان به وسعت ۷۷ هکتار، پارک ملت که یکی از پارک‌های قدیمی و بزرگ مشهد است، ۷۲ هکتار است. ما در محدوده شهرک شهید رجایی بلوار حر داریم ۷۷ هکتار پارک بسیار مدرن و مجهزی را با ۸ باغ ایجاد می‌کنیم، با امکانات کامل که یک تنه به تنه پارک ملت و پارک‌های بزرگ مشهد می‌زند. هدف هم این است، ارتقای سطح رفاه مردم، آسایش مردم و وضوح حوزه‌های مختلف فرهنگی و اشتغال زایی را در حوزه بازآفرینی داریم کار می‌کنیم. تعریض معابر، عقب نشینی کوچه‌های تنگ و غیر قابل دسترس و بهسازی خیابان‌ها و ارتقای این مسائل همه را داریم کار می‌کنیم ولی اینها همه توسط شهرداری دارد انجام می‌شود، باید دولت ورود کند. ما در حوزه تخفیف پروانه‌ها علاوه بر آن چیزی که دولت می‌گوید ۵۰ درصد تخفیف بدهید، ما تخفیف ویژه در خیلی از بافت‌های فرسوده حاشیه شهر بیشتر گذاشته‌ایم. طرح تفصیلی را پیگیری کرده‌ایم، اصلاً طرح تفصیلی نداشت، ما در حاشیه شهر نمی‌توانستیم پروانه صادر کنیم. طرح پروانه اصلاح شد، طرح تفصیلی آمد ولی باید دولت کمک کند. یک نکته دیگر هم اینکه یکی از موضوعاتی که دولت باید ورود کند و حل کند و همه دستگاه‌ها ازجمله قوه قضائیه، قوه مقننه، قوه مجریه، بحث املاک قولنامه‌ای است که این را زیاد توضیح نمی‌دهم که موضوع بسیار مفصلی است.

سؤال: از حاشیه بیاییم یک مقدار در بطن شهر قررا بگیریم. بافت فرسوده را داخل شهر دارید و هم با پدیده ساخت و ساز‌های غیرمجاز هم مواجه هستید. برای جلوگیری از این ساخت و ساز‌های غیرمجاز و غیرعرف چه برنامه‌ای در پیشرو دارید؟

قلندر شریف: یک مشکلی در حوزه منابع در شهر ایجاد شد در کلانشهر‌ها و با قانون درآمد‌های پایدار قرار بود بیاید کمک کند بعد از این که بودجه کلانشهر‌ها در دهه شصت قطع شد توسط دولت و قرار شد که قانونی برای شهرداری درآمد‌های پایدارشان بیاد شاید بیش از سی سال قانونی آمد که قرار بود قاتق نان شهرداری باشد که بعضی‌ها شده است قاتل نان شهرداری و دست شهرداری در حوزه درآمدزایی بسته‌اند.ولی این یک نکته مهم است مشهد باز طرح تفصیلی اش طی همین سال‌های اخیر سال ۱۴۰۰ به روز شد و ۱۴۰۴۱ ابلاغ شد و خیلی کار‌ها سخت‌تر کرد. در حوزه طرح‌های تفصیلی پیگیر هستیم که گشایش‌های بیشتری صورت گیرد و ساخت و ساز در مشهد قیمت زمین از قیمت واحد آپارتمان گران‌تر است و ساخت و ساز هزینه اش افزایش پیدا کرده است و ساخت واحد چه در حوزه تامین زمین و چه ساخت، طرح تفصیلی محدودیت هاش بیش از حد کرده است و قانون درآمد‌های پایدار دست شهرداری را بسته است که مردم به سوی تخلف می‌روند و کمیسیون ماده ده رای بدهد و برای جلوگیری از تخلفات.

سوال: این جا هم قاتل شهرداری هاست ماده ۱۱۸؟

قلندر شریف: تیپ‌های مستقر داریم، پلمپ می‌کنیم و به سمتی می‌رویم که ساخت وساز علاوه بر این که باید ضوابط رعایت شود ولی اقتصادی برای مردم بکنیم.

سوال: دچار تعارض می‌شود دیگر شما از آن طرف دنبال درآمد پایدار باید باشید و هزینه شهرداری را تامین کنید و از طرفی قاتق نان خودتان از آن بگذرید که هزینه‌ها بالا نرود، چه راهکاری دیگری وجود دارد که این موضوع رامرتفع کرد وحل کرد و عبور کرد؟

قلندر شریف: مردم چند دسته سازنده داریم، یکی مردم برای رفع نیازش می‌سازد و یکی هم سازنده‌هایی هستند شغل شان انبوه ساز است و مشهد به دنبال طرح نهایی بلندمرتبه سازی مشهد هستیم که در حوزه سازنده‌ها و انبوه سازان.

سوال: پیش بینی شده است که کدام نقطه‌ها باشد؟

قلندر شریف: طرحش تهیه شده است و قانونا در قالب تی او دی‌ها و در مسیر قطار شهری خودش قانون است و باید قطار شهری برای چیست و تی او دی‌ها در محدود ۵۰۰ محدوده شهرداری باید بلندمرتبه سازی شود تجاری و اداری که با کمترین فاصله باقطار شهری فاصله داشته باشند و معیشت و هزینه‌ها هست و هم موضوع در ارتباط با گسل‌های مشهد و محل‌ها مشخص است و مطالعات است. بحث‌های کمک زیادی می‌کند در حوزه بحث بلندمرتبه سازی، تامین مسکن موردنیاز مردم و هم انبوه سازان استقبال خواهند کرد و در حوزه درآمدی در حوزه شهری گشایش خواهد بود. در صورت تخلفات ساختمانی یک سری الزامات داریم که باید جلوگیری کنیم و هر وقت در خلاف جهت مردم در این حوزه‌ها حرکت کنیم، مردم جهت خودش را می‌رود و راه خودش را پیدا می‌کند و باید مطالبات مردم را مدنظر داشته باشیم.

سوال: این که مردم کارخودشان رامی کنند  می‌روند با هر شکل و شمایل و ابعاد و اندازه وطرح و نقشه و نگاری زیبنده پایتخت معنوی ایران عزیز مانیست بلندمرتبه سازی می‌کنند و شهرداری عبور می‌کند.

قلندر شریف: ما که یک چیزی حدود مستمرا پرونده‌ها را تشکیل می‌دهیم و شهرداری ضابط قضایی نیست.

سوال: این عادت شده است برای متخلفین و سازندگان اگر ۴ پرونده و ۱۰۰ پرونده را شهرداری تایید نکند که برو نما تو را خراب کن و طبقات اضافه را تخلف کن.

قلندر شریف: آرای قبل باید اجرا شود وقتی سی یا چهل رای قبل دارید باید اجرا شود و در قانون سال قبل تبصره شش وجود داشت و تبدیل آرای قبل به جدید که خود مجلس تصویب کرد ولی نتیجه مطلوب نداشت، در قانون بودجه سال آینده این موضوع مجدد دیده شده است.

سوال: در بحث گردشگری مقداری به اقدامات پیش روی تان اشاره کردید ولی میزان ماندگاری و افزایش میزان ماندگاری زائرانی که به آن جا تشریف می‌آورند و یا به خدمت رسانی به مجاورانی که شانیت شان است که بهترین خدمات را دریافت کنند نیاز است به حوزه گردشگری.شما در شهرداری مشهد چه برنامه‌هایی پیش رو دارید؟

قلندر شریف: مشهد با همه شهر‌ها فرق می‌کند، مثلا اصالت مشهد در حوزه گردشگری به لفط گردشگری زیاد معنی پیدا نمی‌کند، گردشگری و زیارت است، گردشگری زیارت که در قالب زیارت است و گردشگری سلامت را هم در مشهد داریم. خیلی از استان‌های سطح کشور و حتی از کشور‌های همسایه و کشور‌های حاشیه خلیج فارس مراجعه می‌کنند به مشهد به دلیل امکانات ویژه‌ای که در حوزه سلامت، بیمارستان و پزشکان بسیار حاذقی که وجود دارد در حوزه گردشگری کار‌هایی که خودمان انجام می‌دهیم، تامین زیرساخت‌های اساسی است برای این موضوع و وظیفه‌ای در این موضوع نداریم. یعنی شهرداری امکانات زیرساختی شهر را باید توسعه دهد و حمل و نقل را تامین کند، پارکینگ موردنیاز را تامین کند و فضا‌های تفریحی که متناسب با شهر مشهد مخصوصا پارک‌های متنوع و زیاد است را تامین کند و موضوعات دیگر توسط دستگاه دیگر انجام شود، شما بیشتر از کل هتل‌های کشور در مشهد هتل است. یک زیرساخت اساسی است برای زائر و گردشگر زیارت و گردشگر سلامت و یکی از موضوعات مهم زیرساخت‌های اساسی در مشهد است، منظورتان از لحاظ گردشگری چیست.

سوال: مثلا شما برای تشویق کمک برای همان زیرساخت‌های تان سرمایه گذار را حتی خارجی و حتی داخلی را می‌توانید تشویق کنید بگویید ما همچین تسهیلاتی را برای تو قائل می‌شویم که بیایید در شهر مشهد آن فاصله ۴ کیلومتری رادارید و مرکزیت حرم را در نظر بگیرد که اگر در آن جا سرمایه گذاری کنید پاساژ بسازید، مرکز آموزشی تفریحی بسازید این تسهیلات را شهرداری مشهد به شما می‌دهد.

قلندر شریف: این کار‌ها را انجام می‌دهیم و در خود مشهد هم سرمایه گذار مشهد و استان‌های دیگر و خارجی داریم در بخش‌های حوزه‌های اقتصادی و تجاری و اقامتی و هتل و در حوزه مسکونی.این انجام می‌شود و این موضوعی که شما می‌فرمایید در قالب بحث بلندمرتبه سازی و بحث‌های مختلفی که عرض شدکه در آن هاست که این مشوق‌ها دیده شده است و در کمیسیون ماده ۵  و شورای عالی شهرسازی یک سری چکش کاری می‌شود و به نهایی که برسد این تشویق هاست و در حوزه‌های بحث‌های اقتصادی نه تنها ما نه خود استان شهرک‌ها توسط دولت صرفا اجرا شود باید بخش خصوصی بیاید و این مطالعاتش انجام شود این اقدامات خواهد شد. مشهد با همین با این موضوع محوریت حرم مطهر رضوی شکل گرفته است و مشهد شهری است که بر کرانه خورشید ولایت شکل گرفته است و فرهنگش رضوی است و اقدامات و موضوعاتش هدف دار است و با موضوعات مرتبط با زیارت و توجه ویژه‌ای به این موضوعات در شهر مشهد می‌شود و حرکت هم حرکت بسیار منسجمی است و بحث تنها شهرداری نیست، باید همه دستگاه‌ها ورود پیدا کنند و زیرساخت‌های اساسی که همه بزرگان استان دنبالش هستند، ارزان و سادگی زیارت است. بحث آزادراه حرم تا حرم است تکمیلش و بحث قطار سریع السیر است و قطار برقی است و احداث پارکینگ‌های مورد نیاز که باید دولت کمک کند و بحث توسعه زیرساخت‌ها و مشهد نیاز دارد نگاه ملی در حوزه زیرساختی و در حوزه زیرساخت‌ها را در حوزه خودش داشته باشد. شهرداری مشهد به تنهایی نمی‌تواند. سالی سی میلیون زائر داخلی و بیش از سه میلیون زائرخارجی و با درآمد‌های محلی هزینه‌های ملی و بین المللی است و جمع کثیری هم میهمان خارجی و مهاجرین خارجی داریم که این‌ها را همه هزینه می‌کنیم. باید عزیزان در مجلس و دولت پای کار آمده و ما را کمک کنند، مقام معظم رهبری بار‌ها تاکید کردند که خدمت به مشهد صرفا به مردم مشهد نیست، خدمت به همه مردم ایران است که سی میلیون مردم سالی یک بار یا دوبار به مشهد می‌آیند، تعدادی ازمدیران چه بحث‌های کاری و چه برای خدمت به مشهد می‌آیند و روحیه می‌گیرند. این عزیزان چه در حوزه مجلس و تامین بودجه و ردیف بودجه مخصوص برای شهر مشهد یکی ازضروریات است و صرفا مشهد نباید ۵ تا نماینده داشته باشد، مشهد باید ۲۰۰ نماینده در مشهد داشته باشد و همه دولت باید پای کار مشهد بیایند و در مشهد همه همت می‌کنیم، تلاش می‌کنیم و انجام وظیفه می‌کنیم و خیلی مخلصانه و خاک پای همه زائرین هستیم که خدمت کنیم و همه باید پای کار بیایند که این کار به نحو مطلوب تری محقق شود.

سوال: بحث توسعه فضای سبز درمشهد مقدس، طبق آمار مشهد از سرانه خوبی برخوردار است به لحاظ متراژ فضای سبز ولی گاهی این آلودگی کلانشهر مشهد شاهدیم که شما برای توسعه فضای سبز و کاهش آلودگی چه برنامه ریزی انجام دادید؟

قلندر شریف: بحث آلودگی هوا آماری سرانگشتی بدهم، از ابتدای سال تا الان فقط ۲۵ روز هوای پاک داشتیم در مشهد، صرفا شهرداری به تنهایی نه مقصرین آلودگی هوا خودتان می‌دانید، چون این جا اسم نمی‌برم دلایلش چیست ولی ما داریم تمام تلاش مان را می‌کنیم و بتوانیم اقداماتی انجام دهیم با اجرای توسعه‌های حمل و نقل شهری چه قطار شهری و اتوبوسرانی و بحث نوسازی ناوگان تاکسیرانی و ون‌های شهر مشهد که خوب حمل و نقل عمومی را ترویج دهیم.

سوال: عمر مفید تاکسی‌ها را می‌شود عددی دارید؟

قلندر شریف: تاکسی‌های مشهد چیزی حدود ۱۲ هزارتا داریم و ۱۸ هزار راننده شریف داریم که خدمت می‌کنند، متفاوت است ما تاکسی‌ها نو و ده ساله و دوازده ساله داریم.

سوال: ما تاکسی‌هایی در مشهد می‌بینیم که خیلی قدیمی است.

قلندر شریف: میانگین است اتوبوس‌ها ده سال است.

سوال: داستانی در مشهد حجم عظیمی از آلاینده و آلودگی هوا چقدر از روز‌های سال را آلوده هستند برای این تردد خودروهاست و عوامل متحرک باعث آلودگی هوای مشهد می‌شود.یک بخشی خودرو‌های فرسوده و آلاینده‌های متحرک چه برنامه‌ای برای این‌ها دارید؟

قلندر شریف: یکی بحث خودروهاست و بخشی مرتبط با صنایع بدون تعارف است و بخشی مرتبط بانیروگاه هاست، که ایجاد آلایندگی می‌کنند.

سوال: از حضرتعالی می‌خواهم توضیح مدیریت شهری بیاییم، به عمر مفید اتوبوس‌ها اشاره کردید و جای خوشبختی دارید، اتوبوس‌هایی که میانگین سنی زیر ده سال می‌توانند بیاورند و از رده خارج شوند که ۴۰۰ دستگاه را دارید به خدمت می‌گیرید، برای تاکسیرانی و تاکسی‌های فرسوده و جایگزینی این‌ها مدت‌های مدیدی است؟

قلندر شریف: ما وام قرض الحسنه می‌دهیم ۳۰۰ میلیون تومان، با توجه به گرانی تاکسی‌ها باید دولت ورود پیدا کند و بحث تاکسی‌های برقی با یارانه باید ورود پیدا کند دولت، تاکسی هم درخواست یارانه بدهند و هم وارد کنند به مشهد خودمان پیگیری می‌کنیم. در حوزه فضای سبز ما تقریبا شش هزار و هفتصد هکتار در مشهد فضای سبز شهری و کمربند سبز دور شهر مشهد هست که توسط شهرداری انجام شده است، میانگین بیش از ۱۹ متر مربع داریم با سرجمع خود فضای سبز و میانگین خوبی است، بهترین پارک هارا داریم و ۷۱۵ بوستان شهری داریم  در شهر مشهد که بیش از ۳۵ این‌ها بوستان‌های بزرگ شهری هستند و پارک‌های بزرگ خوبی ایجاد می‌کنیم با خروج پادگان از مشهد.

سوال: آن لشکر ۷۷؟

قلندر شریف: بله لشکر ۷۷ خارج شد با همت که از تولیت معزز آستان قدس و فرمانده ارتش جمهوری اسلامی ایران که امیر حیدری و همچنین عزیزان مان در سپاه و باکمک همه مدیران استانی شهری و پیگیری‌های مدیریت شهری و تشکر ویژه‌ای محسنی اژه‌ای ریاست قوه قضاییه که کمک شان تاثیرگذار بود که بیست سال بود که پادگان از شهر مشهد خارج شود، ۱۲۹ هکتار پادگان که حالت جنگلی به پارک شهری شد و به زودی بخشی به بهره برداری می‌رسد، پارک ۷۷ هکتاری محدوده شهر مشهد کم برخوردار شهید رجایی در حال انجام است که بیست هکتار در حال افتتاح است و پارک برکت سال گذشته ۲۳ هکتار افتتاح کردیم و درحوزه پارک‌ها و بوستان‌ها انجام می‌دهیم، ایجاد بوستان‌های بانوان است که کار ویژه و خاص است و پارک‌های خاصی انجام می‌دهیم و دراین دوره از لحاظ وسعت به بهره برداری می‌رسد. دراین دوره سال گذشته یکی از بهترین، زیباترین بوستان‌های بانوان در وکیل آباد به وسعت هفت هکتار اگر با خانواده مراجعه کنید آن جا مراجعه کنید که هم معماری سبک خاصی است که اسم همه شهربانو گذاشتیم، بوستان شهربانوی وکیل آباد و بوستان شهربانوی کوه سنگی افتتاح شده است.

سوال: فقط فضای سبز است یا امکانات تفریحی دیگری دارد؟

قلندر شریف: همه سالن‌های ورزشی و تفریحی ایجاد می‌کنیم و در این بوستان‌هایی که ایجاد می‌کنیم زمین‌های ورزشی روباز دارد، چون محدوده محفوظ و محجبه است و حجابش درست است و این‌ها زمین‌های ورزشی و امکانات تفریحی دارد،   بوستان بسیج، آفتاب، شهربانوی آفتاب، شهربانوی بسیج، شهربانوی کرامت، شهربانوی در حوزه ۵ پارک است که مجموعا بوستان‌هایی است که مساحت این ۵ تا نزدیک ۲۵ هکتارست که بخشی تا پایان دوره به بهره برداری می‌رسد و با پارک‌هایی که قبلا داشتیم چیزی حدود نزدیک شاید ۹۰ هکتار بوستان اختصاصی برای بانوان داریم، بوستان‌های شهربانو داریم و یک کار خاص و ویژه است که مشکلاتی که برای بانوان است و حتی در پارک‌های وسیع پیست دوچرخه سواری را برای بانوان ایجاد می‌کنیم، دوچرخه‌های عمومی بایدو داریم که مشهد پیشرو است که بحث دوچرخه‌های عمومی است که مردم می‌توانند استفاده می‌کنند و از طریق اپلیکیشن قفلش باز و استفاده می‌کنند و در سطح شهر ایستگاه‌های مختلف داریم و در تمام بوستان‌های بانوان درچرخه‌های بایدو به راحتی در محدوده محفوظ استفاده کنند.

سوال: یکی از اقداماتی که فلسفه وجودی شورا‌های اسلامی شهر بود مشارکت  مردم از شهروندان در مدیریت شهر، به واسطه انتخاب شهرداران توسط شورا‌های شهر این مسئولیت به دوش شما بزرگواران افتاده است و چه برنامه ریزی دارید که از مشارکت و همکاری شهروندان فهیم مشهد الرضا استفاده کنید در تصمیم گیری‌ها و برنامه ریزی‌ها، آیا سازوکاری دارید که نیازسنجی کنید ببینید مردم مشهد چه اولویت‌هایی دارند و به آن سمت بروید و برنامه ریزی کنید و اقدام کنید؟

قلندر شریف:  ما شورا‌های اجتماعی محلات داریم که ۱۷۲ محله داریم که مشهد ۱۳ منطقه شهری دارد و ۲۱ سازمان داریم در شرکت و سازمانی که خدمت به مردم می‌کند، شورا‌های اجتماعی در ۱۷۲ محله مشهد ایجاد کردیم، خود مردم دوره ثبت نام این افراد است.

سوال: چه بازه زمانی منتخب می‌شوند؟

قلندر شریف: ۴ ساله که داوطلب شده و شرکت می‌کنند و مردم محل خودشان این‌ها را انتخاب می‌کنند مردم محل شورای اجتماعی رابط ما با مردم می‌شود  یکی از کار‌های ویژه‌ای که در دوره ششم اتفاق افتاد، ما پروژه‌های زودبازده را ایجاد کردیم که زودبازده در سال ۱۴۰۱ ایجاد شد. زودبازده یک، دو و سه که پروژه‌هایی است که توسط اهالی محل انتخاب می‌شود و به شهرداری پیشنهاد می‌شود با نیاز خودشان، مبالغ این پروژه‌ها زیاد نیست، هر محله‌ای ۱۵ میلیارد داشته باشند و پروژه دو میلیاردی و به مرحله‌ای رسیدیم که مردم خیلی از نیاز‌های اولیه‌ای که دارند مخصوصا در حاشیه شهر احداث شده است و چیز‌هایی که نیاز دارند در شهردای محلات و در کمیته‌های شورا‌ها تصویب می‌شود و نهایتا در معاونت‌های مختلف و در بودجه دیده شده و چیزی حدود تا الان بیش ازهزار پروژه اجرا شده است.

سال اول ۱۴۰۱ هشتصد میلیارد، سال گذشته هزار و ۲۰۰ میلیارد و امسال هم به همین نسبت اعتبارات بیش از هزار میلیاردی با نظر خود مردم و مشارکت مردم و حس مشارکت و اجتماعی مردم در حوزه کار‌های محله خودشان این کمک می‌کند و رابط بین مردم و ماست و در شورا‌های محلات و پروژه‌های زودبازده.

سوال: برای توسعه مراکز آموزشی و تفریحی و ورزشی چه برنامه‌هایی دارید؟

قلندر شریف: در مشهد، خیلی دستگاه هاست که کمرنگ هستند یا بودجه ندارند ولی خیلی از وظایف دیگر را ما داریم انجام می‌دهیم، مخصوصا در حوزه ورزشی و تفریحی، تعداد زیادی زمین‌های ورزشی و مجموعه‌های آبی در این دوره به سرانجام رساندیم، بیش از ۷۰ مجموعه ورزشی، زمین ورزشی  نزدیک ۵۰ تای دیگر در دست اقدام داریم، کمپ ورزشی استاندارد برای کل ورزش‌های مختلفی را با استاندارد‌های فدراسیون‌ها و بین المللی در مشهد کمپ ورزشی ایجاد می‌کنیم که تمرین تیم‌های بین المللی که کمپ ورزشی بسیار مدرن که حتی هتل با مشارکت بخش خصوصی هتل را هم بزنیم، مجموعه ورزشی ساحلی استاندارد را در مشهد ایجاد کردیم ماه گذشته افتتاح کردیم، یک هفته از مسابقات لیگ آمد آن جا که رئیس فدراسیون والیبال غافلگیر شد، همه ورزش‌های ساحلی را داریم، نه والیبال، فوتبال، هندبال و همه ورزش‌های ساحلی یک مجموعه درست کردیم و زمین‌های ورزشی فوتبال استاندارد  و چمن مصنوعی و طبیعی و سالن‌های ورزشی مخصوص بانوان که ویژه است که انجام می‌دهیم و ایجاد شور و نشاط.

جشنواره‌های ورزشی ویژه داریم که در کشور بی نظیر است در ایام ماه رمضان و عید نوروز بیش از سی رشته ورزشی در تمام محلات مشهد بدون هیچ گونه مشکلی بیش از ده تا دوازده نفرجوانان دررده‌های سنی مختلف و میان سالان و توانیابان وجانبازان عزیز و رشته‌های بی نظیر برگزار کردیم.

از میلاد فرخنده فاطمه زهرا (س) شروع و تا ایام فجر ادامه دارد بیش از هشت هزار بانوی مشهدی  در رده‌های مختلف در ۳۴ رشته رقابت می‌کنند در سراسر شهر مشهد که در کجا سراغ دارید که چنین اتفاقی بیافتد.

در حوزه ازدواج  و طلاق وظیفه‌ای نداریم ولی باشگاهی به نام باشگاه باهم، باشگاه همسران مشهدی، باشگاه همسران مشهد، تمام مزدوجین هر سال را ثبت نام می‌کنیم، هر کس بیاید ثبت نام می‌کنیم و محدودیت تعداد نداریم، خارج از عرفی کلاس‌های خسته کننده، اردو، سینما، بحث‌های مختلف آموزش و روانشناسی، کاری کردیم که از سال گذشته روند طلاق کاهشی و روند ازدواج افزایشی، آخرین آمار ثبت احوال امسال در مشهد طلاق ۵ درصد کاهش پیدا کرده است و ازدواج ۴ و دو دهم افزایش پیدا کرده است.

در سال گذشته طلاق یک سره افزایش پیدا می‌کرد و ازدواج کاهش داشت، امسال با این کار‌ها در باشگاه با هم ازدواج ۴ و دو دهم افزایش پیدا کرده است و طلاق ۵ درصد کاهش که کار کمی است در حوزه اجتماعی و در حوزه فرهنگی مشهد توسط شهرداری اقدامات بی نظیر است.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.