به گزارش رکنا؛ در این نشست که وزرای آموزش و پرورش، تعاون، کار و رفاه اجتماعی ،معاون رئیس جمهور در امور توسعه روستایی و مناطق محروم کشور ، رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور، رئیس دفتر رئیس جمهور و نماینده جامعه خیرین مدرسه ساز کشور حضور داشتند، مسعود پزشکیان در این جلسه از زحمات و خدمات جامعه خیرین مدرسه ساز تقدیر و تشکر و سلام خود را خدمت خیرین ابلاغ کرد.
رئیس جمهور از ابتکارات و اقدامات جامعه خیرین مدرسه ساز کشور استقبال کرد و در خصوص مدارس نیمه تمام به وزیرآموزش و پرورش دستور داد نشستی را با سازمان برنامه و بودجه در این خصوص برگزار نمایند.
دکتر پزشکیان درباره نهضت مدرسهسازی، اظهار داشت : هماکنون گروههایی از خیرین هستند که اعلام آمادگی کردند که هزاران مدرسه بسازند. لازم است این نیتها و انگیزههای خیر مدیریت شود تا نهضت مدرسهسازی به گونهای انجام شود که در هیچ نقطهای تداخل کاری ایجاد نشده و کمبود مدارس نیز کاملاً در کشور برطرف شود.
وی درباره کمبود تجهیزات در مدارس، تصریح کرد: لازم است مسئولان ذیربط لیستی از تجهیزات لازم و مقدار آنها تهیه کنند تا بتوانیم با کمک خیرین و نهادهای محلی آنها را تهیه کنیم. حتی میتوان از ظرفیتهای ادارات دولتی و تجهیزات اضافی آنها نیز برای کمک به مدارس استفاده کرد. تجهیزات نوین میتواند باعث شکوفایی خلاقیتهای دانشآموزان شود و حتی میتوان هر ادارهای را مأمور تجهیز یک مدرسه کرد.
رئیس جمهور خواستار استفاده از ظرفیت مقامات محلی در اجرای پروژهها شد و گفت: نمایندگان مجلس تمایل زیادی دارند که در پروژهها مشارکت کنند و میتوان از ظرفیت آنها و همچنین استانداریها و فرمانداریها در نهضت مدرسهسازی استفاده کرد.
دکتر پزشکیان بر تغییرات آموزشی و استانداردسازی تحولات آموزشی تأکید کرد و گفت: میتوان از روشهای نوین برای ارتقای آموزشها استفاده کرد و به یک استاندارد مناسب برای تدریس رسید.
رئیس جمهور با اشاره به توانایی شبکههای اجتماعی و تأثیر شیوههای جدید آموزشی در افزایش یادگیری دانشآموزان، افزود: در آموزشگاهی که مبتنی بر کار گروهی است میتوان علاوه بر آموزش مواد درسی، شیوه بحث کردن و ارائه دادن و حتی نقد کردن را به دانشآموزان آموخت.
دکتر پزشکیان بر لزوم شکوفایی استعدادهای پنهان دانشآموزان تأکید کرد و گفت: باید اجازه دهیم که ذهنها از چارچوبها خارج شود و خلاقیت خود را نشان دهد. همه ما تجربههایی داریم که نشان میدهد که وقتی از چارچوبهایی که برایمان تعیین شده خارج شویم و آزادانه به موضوعات فکر کنیم، نوآوری و شکوفایی بوجود میآید.
مجتبی ملااحمدی رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز استان اصفهان نیز در این جلسه گزارشی از اهم فعالیت های جامعه خیرین مدرسه ساز ، ابتکارات ، دستاوردها و مطالبات خیرین را ارائه داد و اظهار داشت : احداث هنرستان ها در جوار کارخانه ها ، استفاده از پنل های خورشید در مدارس کشور از جمله ، ۲۶۰ مدرسه استان قم و ۲۵۰ مدرسه اصفهان (که علاوه بر در آمد زدایی برای مدارس ، می تواند موجب حل نا ترازی های انرژی و موضوع تعطیل نشدن کلاس های درس به دلیل کمبود برق و گاز شود) توجه به کیفیت و اثر بخشی آموزش (تجهیز کلاسهای آموزشی در مناطق محروم همچون سیستان و بلوچستان ، کهگیلویه و بویر احمد و استفاده از طرح مدرسه یاری )، تعامل مجامع خیرین با اتاق های بازرگانی و اصناف ، ساخت و ساز مدارس و انتظارت خیرین مدرسه ساز ( وجود ۸ هزار کلاس درس نیمه تمام در کشور به دلیل نبود بودجه ) موضوع بند خ ماده ۲۰ و تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیاتهای مستقیم ، بخشی از اقدامات ، ابتکارات و مطالبات خیرین است .
ملااحمدی خاطر نشان کرد : برگزاری چندین جلسه و ساعت ها نشست، در خصوص توسعه عدالت آموزشی، توجه ویژه رئیس جمهور به بحث عدالت آموزشی را نشان می دهد که این امر نقطه عطفی در تاریخ آموزش و پرورش است.
در ادامه این نشست رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور ،گزارشی از وضعیت فضاهای آموزشی و برنامه های تدوین شده در این خصوص را مطرح کرد.
در ادامه ، گزارشهایی از نهضت مدرسهسازی و تغییر رویکردها در نظام آموزشی توسط معاونت آموزش ابتدایی و متوسطه وزارت آموزش و پرورش ومعاونت روستایی رئیس جمهور به دکتر پزشکیان ارائه شد.