این در شرایطی است که از ۱۱ دی فرآیند افتتاح حسابهای وکالتی آغاز شده و افراد بدون اطلاع از مدل خودروهایی که عرضه میشوند، اقدام به بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون تومان در حسابهای وکالتی کردهاند. پیش از این عنوان میشد که چانگانهای وارد شده توسط دومین خودروساز بزرگ کشور نسبت به خودروهای اروپایی و ژاپنی چندان خریداری ندارد.
نهم دی ماه سالجاری مهدی ضیغمی، مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت از شروع طرح جدید فروش خودروهای وارداتی خبر داد. آن هم در شرایطی که قرعهکشی دور قبلی فروش خودروهای وارداتی تنها ۱۲ روز پیش از آن انجام شده بود.
ضیغمی اعلام کرد که از اواخر هفته گذشته (۱۱ دی) فرآیند افتتاح حسابهای وکالتی آغاز میشد اما مشکل این بود که هیچ اطلاعات دیگری در مورد این مرحله از عرضه داده نشد. در واقع تنها به متقاضیان گفته شد که ۵۰۰میلیون تومان را در بانکها بلوکه کرده و حساب وکالتی باز کنند. اما متقاضیان حتی نمیدانستند چه خودروهایی با چه بازه قیمتی قرار است به فروش برسند. روز گذشته اما ضیغمی اعلام کرد که تنها چانگانهای وارداتی قرار است در این مرحله عرضه شوند. متقاضیان برای شرکت در این دوره میتوانند تا روز دوشنبه (۱۷ دیماه) اقدام به بلوکه کردن یکی از حسابهای بانکی به ارزش ۵۰۰ میلیون تومان کنند. مرحله ثبتنام خودروها از اوایل این هفته آغاز میشود و تا اواخر هفته آینده ادامه خواهد داشت.
این در حالی است که در دورههای قبلی فروش وارداتیها با تنوع قابلتوجهی در خودروهایی که به فروش میرسیدند همراه بود. برای مثال در فروش آذرماه، ۲۰ مدل خودرو از ۹ برند یعنی نیسان قشقایی، نیسان سیلفی، سوزوکی جیمنی پنج درب، اشکودا کاروک، نیسان کیکس، اوپل موکا، بایک بیجینگ X۵۵ تکرنگ، تویوتا کرولا ۱۲۰۰، کیا ۳، مزدا۳۰- CX، اشکودا اوکتاویا، ام جی ۵، بایک بیجینگ X۵۵ دو رنگ، کیا اسپورتیج، مزدا ۳ و ام جیGT، عرضه شده بودند. احتمالا بسیاری از افراد نیز با چنین تصوری برای افتتاح حسابهای وکالتی و بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون تومان اقدام کردهاند اما حالا تنها گزینه روی میز برای آنها، چانگان است.
نکته قابلتوجه اینکه، تاکنون بین خودروهای وارداتی که عرضه شدهاند، محصولات چینی بهخصوص چانگان از کمترین محبوبیت برخوردار بودهاند. این موضوع بهویژه در سال گذشته مشهود بود، جایی که برخی از خودروهای چینی وارداتی، به دلیل عدماستقبال کافی، به صورت «مازاد» در اختیار مشتریان قرار گرفتند. حالا نیز به نظر میرسد که محدود شدن عرضه به چانگان، احتمال تکرار این وضعیت را افزایش دهد. در واقع ترجیح بیشتر مشتریان خودروهای وارداتی این بود که برای عرضه محصولات ژاپنی یا اروپایی صبر کنند.
تصمیم سیاستگذاران برای محدود کردن عرضه خودروهای وارداتی به چانگان، آن هم بدون اطلاعرسانی شفاف از ابتدا، به طور جدی میتواند اعتماد عمومی را نسبت به سیاستهای فروش خودروهای وارداتی خدشهدار کند. بسیاری از متقاضیان با امید دسترسی به خودروهای متنوعتر و با کیفیت بالاتر، مبلغ قابلتوجهی را در حسابهای وکالتی خود بلوکه کردهاند. حالا مشخص شده تنها گزینه موجود چانگان است.
با این اوصاف گرچه در این دوره نیز مانند فروش قبلی ۸هزار خودرو عرضه میشود اما انتظار میرود که استقبال از این طرح بسیار محدودتر از عرضه آذرماه باشد.