در سال ۲۰۰۰ میلادی، ریدلی اسکات، فیلمنامهای از دیوید فرانزونی، جان لوگان، و ویلیان نیکلسون، با نام گلادیاتور را کارگردانی کرد. این فیلم که در ژانر حماسی و تاریخی بود در آن زمان توانست با هنرنمایی فراموشنشدنی راسل کرو، واکین فینیکس (کومودوس) و کانی نیلسن (لوسیلا) تبدیل به یک شاهکار شود. فیلمی که در آن کرو در قامت یک سردار رومی به نام ماکسیموس است که پس از مورد خیانت واقع شدن تبدیل به بردهای میشود که باید برای رؤیای برگرداندن آزادی خودش و به ثمر رساندن رؤیای رومی تبدیل به یک گلادیاتور شود.
ماجرای فیلمنامه چه بود؟ تمام مسیرهایی که طی شد
فیلمنامه ابتدا توسط فرانزونی نوشته شده بود و پس از مدتی طبق توافقهایی که بین ریدلی اسکات و دریمورکس ایجاد شد این فیلمنامه خریداری شد و اسکات برای کارگردانی فیلم قرارداد امضا کرد. مراحل تصویربرداری اصلی با صحنههایی از روم باستان که طی نوزده هفته در مالت فیلمبرداری شده بود، به پایان رسید و این در شرایطی بود که فیلمنامه در حین فیلمبرداری ناقص بود.
۴۵۰ میلیون دلار فروش جهانی
فیلم با استقبال فوقالعاده مردم و منتقدان روبهرو شد. این فیلم پس از اکران در لسآنجلس ۴۵۰ میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشت و دومین فیلم پر فروش همان سال شد. گلادیاتور که در زمان اکران توسط منتقدان برای طراحی صحنه، نقشآفرینیها، کارگردانی، لباس و فیلمنامه مورد تقدیر واقع شده بود، موفق به کسب پنج جایزه اسکار در بخشهای بهترین فیلم، بهترین بازیگر مرد برای کرو، بهترین طراحی لباس، بهترین صداگذاری و بهترین جلوههای تصویری شد. هم چنین فیلم توانست، برنده بفتای بهترین تدوین، بفتای بهترین فیلمبرداری و بفتای بهترین فیلمنامه همان سال هم بشود. پس از استقبال مخاطبان از این فیلم و تجلیل منتقدان از اثر ریدلی اسکات، پس از یک سال، در سال ۲۰۰۱ زمزمههایی در مورد ساخت فیلم دومی با همین مضمون که دنباله داستان فیلم اول است به میان آمد. در سال ۲۰۲۱ ریدلی اسکات رسماً اعلام کرد که پیش تولدی دنباله فیلم گلادیاتور آغاز شده است .
در پروسه پیشتولید این فیلم ریدلی اسکات مدام اطلاعات جدید از این فیلم به مخاطبان میداد و مهمترین سؤال در مورد روند فیلمنامه بود. پس از اینکه دریم ورکس حق مالکیت این فیلم را به پارامونت فروخت پروسه پیشتولید فیلم روند متفاوتتری را طی کرد. فیلمنامه برای ریدلی اسکات و تهیهکنندگان تبدیل به مهمترین بخش کار شده بود. سر آخر فیلمنامه به دست اسکارپا سپرده شد و پاول ماسکال بهعنوان بازیگر نقش اول این فیلم انتخاب شد.
دنباله فیلمی مانند گلادیاتور، باتوجهبه استقبال مخاطبان از فیلم و موفقیتهایی که به دست آورده بود همیشه پر از حساسیت است. نکته دیگری که حساسیت را جدیتر میکرد خط داستانیای که بود که فیلمنامهنویسان باید انتخاب میکردند.
پیشتولید پر حاشیه تا اکران جهانی
پروسه پیشتولید این فیلم حواشی بسیار زیادی داشت و تغییرات زیادی در عوامل و بازیگران شکل گرفت. سر آخر، پدرو پاسکال، دنزل واشنگتن، جوزف کئین، فرد هچینگر و کانی نیلسون بهعنوان تیم اصلی این پروژه انتخاب شدند .
پارامونت در نظر داشت که بودجه فیلم بالاتر از ۲۵۰ میلیون دلار نشود در نهایت بودجه خالصی که برای این فیلم خرج شد ۲۱۰ میلیون دلار گزارش داده شد.
شروع مراحل تولید و فیلمبرداری قرار بود از ماه مه ۲۰۲۳ میلادی در وززات مراکش آغاز شود؛ اما کار تا ژوئن ۲۰۲۲ به تعویق افتاد. پس از آغاز کار مالت و پریتانیا شهرهایی بودند که بهعنوان لوکیشن فیلمبرداری اضافه شدند؛ اما حادثهای فیلمبرداری را مجدداً متوقف کرد. در ۷ ژوئن در حین فیلمبرداری آتشسوزی رخ داد و شش نفر از عوامل آسیب دیدند. مشکلات پایان نداشت و به دلیل اعتصابات در سال ۲۰۲۳ بار دیگر فیلمبرداری به تعویق افتاد. پس از حواشی بسیار زیاد ضبط فیلم در ۱۷ ژانویه به پایان رسید.
پس از پستیها و بلندیهای بسیار زیاد، سر آخر گلادیاتور ۲ در ۱۵ نوامبر سال ۲۰۲۴ میلادی توسط پارامونت پیکچرز در ایالت متحده اکران شد و همچنین در تاریخ ۲۴ دسامبر همین سال نسخه دیجیتال آن منتشر شد. این فیلم توسط انجمن سینمایی ایالت متحده آمریکا به دلیل خشونت بسیار زیاد درجه سنی حساس (R) را دریافت کرد.
نظر منتقدان و مخاطبان چه بود
اما پس از اکران مخاطبان و منتقدان درباره این دنباله پر ماجرا چه میگویند؟
نظرات مخاطبان در مورد گلادیاتور ۲، مثبت است، این در شرایطی است که منتقدان نظری عکس این را دارند. اکثریت مخاطبان فیلم را سرگرمکننده میدانند، نقشآفرینیها و طراحی صحنههای مبارزه، جلوههای تصویری و مخصوصاً خط داستانی انتخاب شده مخاطبان را راضی کرده است. همه اینها در شرایطی است که بسیاری از منتقدان نسبت به کیفیت خط داستانی معترض بودند.
در سایت راتن تومیتوز ۷۱ درصد از ۳۳۳ رأی مثبت است و فیلم توانسته امتیاز ۶.۶ را از منتقدان این سایت دریافت کنند.
راتن تومیتوز در مورد فیلم بهصورت اجمالی میگوید: منتقدان اکشن، اجراها، داستان و جلوههای بصری را ستایش کردند، اما برخی استدلال کردند فیلم از نظر طرح داستانی در واقع بیش از حد شبیه به نسخه قبلی خود است. منتقدان کارگردانی اسکات، صحنههای مهم، سکانسهای نبرد و بازیهای مسکال و واشنگتن را ستایش و اشاره کردند که اسکات و واشینگتن میتوانند نامزد جوایز اسکار شوند، اما عدهای احساس کردند این فیلم هنگام مقایسه با قسمت نخست فاقد جاذبه احساسی است.
بهغیراز همه اینهای تعداد زیادی از منتقدها در بیان نظرات خود به خشونت بیش از اندازه برای ایجاد جذابیت در فیلم اشاره کردهاند، آنها خط داستانی را تکراری بیمعنا از صحنههای فیلم اول میدانند و معتقد هستند فیلم در ایجاد ارزشهای احساسی و عمیق ضعیف عمل کرده است. منتقدها به بازی خوب بازیگران بهعنوان نقطه مثبت فیلم اشاره میکنند و اکثریت آنها اعتقاد دارند بازیگران بهترین خود را انجام دادهاند، هم چنین کارگردانی اسکات را قابلتوجه ذکر میکنند، اما فیلمنامه از نظر منتقدان، بهصورت کلی، ضعیف و ناراحتکننده است.
در گلادیاتور ۲، آن طور که به نظر میرسد، نویسندگان تلاش دارند تا خط ارتباطی با فیلم اول را قوی نگه دارند تا مخاطب از فضای قصه خارج نشوند و این موضوع ارتباط حسی ایجاد کند، اما از نظر منتقدین سینما این موضوع باعث شده در اصل تلاشی برای اینکه مخاطب جاذبه عاطفی در فیلمنامه را لمس کند رخ ندهد و متن فیلم کشش عاطفی لازم را نداشته باشد.
درحالیکه بعضی منتقدان از این فیلم بهعنوان افتضاحی که در آن فقط صحنههایی خونین کنار هم میکس شدهاند یاد میکنند، در فضای مجازی و در نظرسنجیهای مربوط به فیلم مخاطبان آرایی ضد منتقدین را ثبت میکنند .
مخاطبان معتقدند در مورد دنباله گلادیاتور بیرحمی اتفاق افتاده است و آن طور که باید به آن پرداخته نشده.
درحالیکه ریدلی اسکات، پس از اکران دومین فیلم، به این نکته اشاره کرده است که اگر نظرات نسبت به فیلم خوب باشد قطعاً فیلم سومی وجود خواهد داشت؛ باید دید در پایان نظرات ضدونقیض در مورد گلادیاتور ۲ به فیلم سومی منجر خواهد شد یا خیر؟