حل مشکل ترافیک مسئله‌ای فراتر از شهرداری تهران است

خبرگزاری مهر دوشنبه 17 دی 1403 - 15:18
سخنگوی شهرداری تهران توضیحاتی درباره ترافیک تهران، واگن‌های وارداتی مترو و حمل و نقل عمومی ارائه داد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست مطبوعاتی عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران ظهر امروز ۱۷ دی ماه ۱۴۰۳ در باغ نگارستان برگزار شد.

مهدی صداقتی مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران در خصوص عملکرد سازمان گفت: کاری که در این دوره انجام می‌شود بی سابقه بوده، تعددپروژه های عمرانی حائز اهمیت است، پروژه‌هایی که با آسیب شناسی تعریف شدند انجام شده اند، اگر راه اندازی کندرو آزادراه را انجام دادیم ضعفی بود که باید حل می‌شد.

وی افزود: ٩٨ پروژه شناسایی شده و ٣۵ پروژه تا به امروز افتتاح شده و تا پایان سال ١۴ مورد دیگر افتتاح می‌شود در بهار سال آینده نیز ١٠ پروژه دیگر افتتاح خواهند شد، مجموعاً ۶٠ پروژه افتتاح می‌شود.ممکن است برخی از این پروژه‌ها به این دوره نرسند. این تعداد پروژه در معاونت عمرانی شهرداری وجود نداشته است.

صداقتی با بیان اینکه پس زدگی ترافیک و معطلی مردم با این اقدام برطرف می‌شود، اظهار کرد: می‌توانستیم پروژه‌ای در بخشی تعریف کنیم که کارآمد نباشد و آن را در بوق و کرنا کنیم اما این دو پروژه در راستای انجام کار انجام نشده، صورت گرفت. ۹۸ پروژه از این دست شناسایی شد که ۳۵ پروژه به بهره برداری رسیده و تا پایان سال ۱۴ تقاطع و بهار سال بعد ۱۰ پروژه افتتاح می‌شود و به ۶۰ تقاطع از ۹۸ تقاطع می رسیم.

وی تأکید کرد: این طرح‌ها مورد مطالعه قرار گرفته و اجرایی شده است؛ درحالیکه می‌شد مورد مطالعه قرار می‌گرفت و تنها به عنوان یک مشکل از شهر بیان می‌شد اما کار را آغاز کردیم با اینکه ممکن است تکمیل برخی از این طرح‌ها به دوره ششم نرسد.

مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهرداری تهران با بیان اینکه تعداد این طرح‌ها بی سابقه است، خاطرنشان کرد: در هیچ یک از سال‌ها در مدیریت شهری این میزان اجرای پروژه سابقه نداشته است.

میدان فتح تا پایان امسال به شهروندان تحویل داده می‌شود

وی با اعلام اینکه توافقاتی صورت گرفت تا میدان فتح تا پایان امسال به شهروندان تحویل داده شود، گفت: بزرگراه شهید همت و بزرگراه شهید باقری چند روز مسدود شدند تا معضل بزرگ بزرگراه آزادگان برطرف شود که به دلیل همراهی پلیس راهور بود.

صداقتی با بیان اینکه در حوزه آسفالت به یک میلیون و ۴۵۰ هزار تن رسیدیم، گفت: به هیچ عنوان دنبال رکوردزنی نیستیم و به دنبال حفظ این میزان آسفالت هستیم. ارزش حفظ آن برای ما بسیار بیشتر از توزیع این میزان آسفالت است و به نوعی تضمین کیفیت بزرگراه هاست.

وی افزود: سال آینده نیز ۸۰ درصد از میزان آسفالت توزیعی امسال را عملیاتی خواهیم کرد و این به معنای حفظ وضعیت تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن آسفالت و کیفیت معابر و بزرگراه‌های تهران به شمار می‌رود.

صداقتی در پایان گفت: تمام تلاش ما این است که پروژه‌هایی که آغاز کردیم در این مدت به پایان برسانیم. در این راستا حمایت معاونت مالی و اقتصاد شهری و سازمان سرمایه گذاری کمک حال ما در اجرای پروژه‌ها بوده است.

در ادامه محمدخانی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت پروژه فرهنگی آئینی صبا گفت: اگر اجازه بدهید باید زمان بهره برداری آن را بپرسم.

وی در مورد واردات واگن‌های چینی و انجام پیش پرداخت از سوی دولت، اظهار کرد: در جلسه قبل اعلام کردم که آقای چمران هر موضوعی را گفته اند، قابل تأیید است و هر موردی که ایشان بگوید، موضع مدیریت شهری دوره ششم و نظر نهایی است.

سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه قرارداد واگن‌های مترو مسئله‌ای بین دولت ایران و چین است، خاطرنشان کرد: ذیل توافق این دولت‌ها و در مسیر برقراری خط اعتباری بین ایران و چین، یکی از توافقات تأمین واگن‌های مترو کلانشهرهای ایران بود.

محمدخانی اعلام کرد: از دو هزار و ۱۰۰ واگن طبق تصمیم گیری های وزارت کشور، قرار بود ۵۰ درصد به تهران اختصاص پیدا کند. یکی از اهداف اصلی سفر اول شهردار تهران به چین پیگیری این تفاهم بود که متأسفانه در چهار سال دولت قبل کاملاً کنار گذاشته شده بود و این ترک فعل است و جای سوال دارد که چرا مورد پیگیری قرار نگرفته و رئیس شورای سابق نیز بارها از شهرداری بابت عدم پیگیری واردات این واگن‌ها انتقاد کرده بود که باید بابت عدم تحقق این توافق‌ها پاسخگو باشند؛ پیشنهاد می‌کنیم رسانه‌ها حق مردم را در این خصوص مطالبه کنند.

برخی از نرسیدن واگن‌های وارداتی مترو ذوق‌زده شدند!

وی با تأکید بر انجام پیش پرداخت قرارداد واگن‌های چینی، یادآور شد: شهرداری بابت درکی که از شرایط دولت سیزدهم و چهاردهم داشت، ۹.۷ درصد از پیش پرداخت ۱۵ درصدی قرارداد را با کمک بانک شهر انجام داد و حدود ۵ درصد از آن همچنان باقی مانده است. در کنار این موضوع مسیر سیاسی نیز شکل گرفت. تلاش بسیار زیادی از طریق برخی همراهان و دوستان که در دوره ششم مدیریت شهری هم حضور دارند، صورت گرفت و مخالف خوانی را شاهد بودیم با وجود اینکه از جزئیات امر با خبر بودند و مشابه افشای بلاوجه جزئیات قرارداد اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها رقم خورد و نشانه‌های آن در مصاحبه‌های مکرر دیده شد.

سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه بنده اظهار نظر عضو شورا را دیدم و تلخ بود که البته شاید پوشش رسانه‌ای آن هم دقیق نبود، گفت: اینکه عضو شورا خوشحال باشد که این اتفاق رقم نخورد، جای تعجب داد. حمل و نقل عمومی متعلق به اقشار ضعیف جامعه است و اگر وظیفه‌ای داشته باشیم؛ قطعاً یکی از آن توسعه حمل و نقل انبوه‌بر از جمله مترو است که به کاهش هزینه‌های زندگی مردم کمک می‌کند. اینکه ذوق‌زدگی داشته باشیم و بگوییم که ما قبلاً گفته بودیم اتفاقی نمی‌افتد، صورت خوشی ندارد. شهرداری و شرکت واگن سازی موضوع را محکم دنبال می‌کنند و دولت هم در قالب وزارت امور خارجه، وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها پیگیر موضوع است. زیرا به جای اینکه یک گوشه بنشینند و بگویند که دیدید گفتیم نمی‌شود، تلاش می‌کنند.

وفاق بین دولت و شهرداری برای حل مشکلات مردم وجود دارد

وی تاکید کرد: این وفاق بین دولت و شهرداری برای حل مشکلات مردم وجود دارد و اصلاً ناامید نیستیم و پیگیری می‌کنیم که مسائل برطرف شود و در این میان مشکلات دولت را هم درک می‌کنیم و پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم.

موضوع ترافیک مسئله‌ای فراتر از شهرداری تهران است

سخنگوی شهرداری تهران در رابطه با اجرای پروژه‌های پایتخت و ثمربخشی این طرح‌ها، پاسخ داد و اظهار کرد: موضوع ترافیک مسئله‌ای فراتر از شهرداری تهران است و البته شهرداری وظایف مشخصی در این زمینه دارد. در گسترش حمل و نقل عمومی تلاش شبانه روزی انجام می‌دهیم و مبارزه برای تحقق اهداف و رفع کمبودها و نیازها را دنبال می‌کنیم. با توسعه حمل و نقل عمومی، استفاده از وسایل نقلیه شخصی و به دنبال آن ترافیک کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به پروژه‌هایی مانند اصلاح تقاطع‌ها، فاز دوم بزرگراه شهید بروجردی، فاز اول آزادراه شهید شوشتری و بال غربی بزرگراه یادگار امام (ره)، یادآور شد: افتتاح آزادراه شهید شوشتری به صورت کامل؛ تا پنج درصد از ترافیک شرق تهران و یک درصد از ترافیک کل شهر را کاهش خواهد داد. اتصال بزرگراه یادگار امام (ره) به بزرگراه فتح نیز به کاهش ترافیک کمک خواهد کرد. فرهنگسازی و آموزش نیز در راستای کاهش ترافیک در معاونت فرهنگی و اجتماعی دنبال می‌شود.

وی در ادامه گفت: شهرداری تهران با همراهی دولت تمام تلاشش را برای انجام این تعهد می‌کند و ما فکر می‌کنیم در بهار سال آینده این اتفاق رقم بخورد.

محمدخانی در پاسخ به سوالی درباره پرداخت سهم مربوط به دولت در بحث واگن‌ها توضیح داد: در کلان دولت، حداکثر همراهی در این باره وجود دارد البته دولت ملاحظاتی در تخصیص ارز دارد. شاید تخصیص ارز برای واگن‌ها و حمل و نقل بیشتر از تخصیص ارز برای بحثی مانند واردات خودرو اهمیت داشته باشد و این درخواست ما نیز است. طبیعی است که باید پیش پرداخت هر چه سریع‌تر انجام شود و باید به این سمت برویم که کمک کنیم این امر انجام شود. مهلت مقرر به پایان رسیده و ما امیدواریم با همراهی دولت و مجموعه‌های مرتبط، این اتفاق هر چه سریع‌تر انجام شود.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.