به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، "عباس خطیبی" در جلسه مشترک این شرکت با اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به توضیح پروژههای ریلی در دست ساخت این شرکت پرداخت و گفت: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل مسئول اجرای ۳۴ طرح ریلی به طول حدود ۱۰ هزار کیلومتر است که از این میزان، ۳ هزار کیلومتر در دست احداث و ۶ هزار کیلومتر در حال مطالعه قرار دارد.
وی با اشاره به اهمیت برنامههای توسعهای کشور گفت: در قالب توسعه کریدورهای ترانزیتی، مکلف به اجرای حدود سههزار و ۲۰۰ کیلومتر پروژه جدید هستیم. این پروژهها شامل ۹ کریدور ترانزیتی ریلی به طول ۱۷ هزار کیلومتر میشوند که در صورت تکمیل، ظرفیت حمل بار کشور به ۶۰ میلیون تن افزایش خواهد یافت.
خطیبی در ادامه درباره کریدورهای راهبردی توضیح داد: کریدور شمال-جنوب شامل چهار کریدور اصلی است که از آستارا تا بندرعباس، آستارا تا بندر امام، آستارا تا بوشهر، و آستارا تا چابهار امتداد دارد.
وی اضافه کرد: کریدور شرق-غرب شامل سه کریدور سرخس تا مرز خسروی، سرخس تا مرز رازی، و سرخس تا چشمه ثریا میشود.
این مسئول گفت: کریدور سرخس-چابهار با طول ۲ هزار و ۴۰ کیلومتر از کشورهای CIS به آبهای آزاد اتصال ایجاد میکند.
وی همچنین به پروژههای در دست اجرا اشاره کرد و گفت: راهآهن چابهار با پیشرفت ۷۵ درصدی در حال تکمیل است و اتصال رشت به آستارا نیز از پروژههای کلیدی برای تکمیل کریدورهای شمال-جنوب است.
خطیبی تأکید کرد: در سالهای برنامه پنجم و ششم توسعه (۱۳۹۰ تا ۱۴۰۲)، به طور متوسط ۱۹۸ کیلومتر ریلگذاری در سال انجام شده است. با توجه به بومیسازی و تولید ریل ملی، اگر منابع مالی تأمین شود، میتوان سالانه حداقل ۵۰۰ کیلومتر راهآهن احداث کرد.
وی در پایان افزود: موقعیت ژئوپلیتیک ایران اهمیت ویژهای به کریدورهای شمال-جنوب داده است، اما برای تحقق این پروژههای عظیم و تکلیف قانونی، تأمین ۱۰ میلیارد یورو و تخصیص بودجههای مورد نیاز ضروری است.
بهرهبرداری از ۳۰۵۲ کیلومتر مسیر آزادراهی
در این جلسه سرپرست معاونت ساخت و توسعه آزادراه های شرکت ساخت نیز گفت: سه هزار و ۵۲ کیلومتر مسیر آزادراهی در کشور به بهرهبرداری رسیده است، ۷۶۰ کیلومتر در دست اجرا قرار دارد و یک هزار و ۸۸۲ کیلومتر نیز در دست مطالعه است.
"محمود ملازینل" افزود: تکمیل شبکه آزادراهی در قالب هفت کریدور به طول ۶ هزار و ۱۸۶ کیلومتر طراحی شده است که در حال حاضر ۲ هزار و ۸۳۶ کیلومتر از آنها به بهره برداری رسیده است و ۳۳۹ کیلومتر در دست اجرا قرار دارد.
وی افزود: اعتبار مورد نیاز تکمیل بخش های باقیمانده بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار میلیارد ریال برآورد می شود.