انویدیا امروز در کنفرانس خود در CES 2025 علاوهبر معرفی پردازندههای جیفورس RTX 50 از نسل جدید فناوری DLSS 4 نیز رونمایی کرد. انویدیا اولینبار در سال 2019 از این فناوری برای بهبود عملکرد گرافیکی و نرخ فریم پرده برداشت و امسال نسخه جدید عملکرد را تا 8 برابر افزایش میدهد.
براساس اعلام انویدیا، DLSS 4 با استفاده از قابلیت هوش مصنوعی و با «تولید مولتی فریم» (Multi Frame Generation) نرخ فریم را افزایش میدهد؛ به عبارت دقیقتر اکنون این فناوری میتواند تا سه فریم اضافی را برای هر فریم سنتی تولید کند و عملکرد را تا 8 برابر نسبت به رندرهای سنتی افزایش دهد. به گفته انویدیا، با این فناوری جدید اکنون میتوان با کارت گرافیک GeForce RTX 5090 بازیها مجهز به قابلیت رهگیری پرتو را بهصورت 4K با نرخ فریم 240 اجرا کرد.
فناوری DLSS 4 در روز عرضه روی پردازشگرهای گرافیکی سری GeForce RTX 50 از بیش از 75 بازی و برنامه پشتیبانی میکند. انویدیا میگوید مدل جدید DLSS آن 40 درصد سریعتر است و 30 درصد از VRAM کمتری نسبت به مدل قبلی استفاده میکند. البته دسترسی به قابلیتهای مختلف این فناوری بسته به پردازشگر گرافیکی شما نیز دارد، در تصویر پایین میتوانید ببینید که چه ویژگیهایی در کدام سری از پردازشگرهای گرافیکی RTX در دسترس هستند:
DLSS 4 بیش از دو سال پس از معرفی DLSS 3 با Frame Generation عرضه میشود. البته انویدیا DLSS 3.5 را در آگوست 2023 با قابلیت بازسازی اشعه مبتنی بر هوش مصنوعی برای بهبود کیفیت رهگیری پرتو در برخی از بازیها معرفی کرد. در آگوست سال گذشته میلاید نیز انویدیا اعلام کرد که اکنون بیش از 600 بازی و برنامه با پشتیبانی از RTX دارد.
در زمان عرضه، انویدیا میگوید 75 بازی و برنامه وجود خواهد داشت که از Multi Frame Generation پشتیبانی میکنند، بازیهایی مانند: Alan Wake 2 ،Cyberpunk 2077 ،Indiana Jones and the Great Circle، و Star Wars Outlaws.