پویش عکس و فیلم و گزارشهای مردمی از دیگر بخشهای این برنامه است که میکوشد کنشگری در حوزه جبهه فرهنگی و انقلاب اسلامی را افزایش و گسترش دهد. مجله تصویری «قرارگاه» روزهای زوج از ساعت ۲۱ بهطور زنده و در قالب گفتوگو با کارشناسان مختلف پخش میشود.
با عوامل این برنامه گفتوگو کردهایم که در ادامه میخوانید:
سعی کردیم کلیشهها را بشکنیم
ایمان رضوانینیا، تهیهکننده «قرارگاه» در توضیح ماهیت این برنامه به ایسنا گفت: این برنامه تاکنون در دو فصل روی آنتن تلویزیون رفته است که در فصل اول به قرارگاه نمازجمعه اختصاص داشت و به روایت و گزارش آنچه میپرداخت که در پایگاههای فرهنگی نمازجمعه در کشور اتفاق میافتد. در فصل دوم، این عنوان قرارگاه فرهنگی که به نمازجمعه اطلاق شده بود و برگرفته از جملات حضرت آقا درباره برخی از مراکز و نهادها و مجموعهها بود، به موضوعات و محورهای دیگر تعمیم داده شد. بنابراین «قرارگاه» از اختصاص صرف به مباحث نمازجمعه وسعت بیشتری یافت و به تمام موضوعاتی که قرارگاه فرهنگی انقلاب اسلامی به آن نیاز دارد، پرداخت. درواقع این برنامه یک قرارگاه مجازی برای اجرای رسالتها و مأموریتهایی است که یک قرارگاه حقیقی در کشور میتواند داشته باشد.
وی ادامه داد: همانطور که از اسم این برنامه مشخص است، رسالت و هدف اساسیاش ایفای نقش قرارگاهی برای مردم و گروههای مختلف همراه با موضوعات مختلف است. به این منظور که وقتی بناست فعالیتهایی را در عرصهای خاص انجام دهیم، نیازمندیم ایدهها، رویکردها و نمونههای مختلف را ببینیم. درنتیجه، متناسب با موقعیت خودمان بهترین الگو و محتوا را انتخاب میکنیم.
رضوانینیا تأکید کرد: برنامه «قرارگاه» بهدنبال این است که در مواقع مختلف با رویکرد قرارگاهی به ارائه راهکار و راهبرد به کنشگران و فعالان میدانی بپردازد. بنابراین، هدف اصلی این برنامه کمک به فضای کنشگری فعالان فرهنگی و اجتماعی در سطح جامعه است. طبیعتاً این برنامه در بخشهایی نسبت به سایر بخشها توفیقات بیشتری داشته و توانسته است میزان بیشتری از اهداف را محقق سازد اما به نظر میرسد که برای ساخت این برنامه چند رکن اصلی داریم که اگر این ارکان خوب تأمین شود و فعالیت خود را به سرانجام برساند، برنامه قدرت بیشتری خواهد داشت.
این تهیهکننده تلویزیون محور و مؤلفه اول را انتخاب موضوع دانست که بناست هر برنامه به چه موضوعی بپردازد و آیا آن موضوع جزو موضوعات اولویتدار و از موضوعاتی است که میتواند جامعه را به کنشگری وادارد و موردنیاز جامعه است یا خیر.
او گفت: مؤلفه دوم پس از موضوع، پردازش و آمادهسازی محتواست که مشخص میکند دنبال تحلیل چه موضوعی است؛ و مرحله سوم، انتخاب مهمانان است. انتخاب مهمان میتواند همه فعالیتهای گذشته را بهنحو احسن ارتقاء دهد یا دو مؤلفه قبلی را دچار اختلال سازد. بنابراین، برای سنجش میزان توفیق «قرارگاه» در دو فصل گذشته، باید این سه مؤلفه را ارزیابی و تحلیل کرد.
وی که با همراهی مهدی شکوهی، یکی از دو تهیهکننده «قرارگاه» است، در توضیح عملکرد اتاق فکر برنامه «قرارگاه» خاطرنشان کرد: این برنامه هم مانند سایر برنامهها یک اتاق فکر و هیاتتحریریه دارد که براساس دغدغه و حس مأموریت و تعلق خاطر به موضوعات، کنار هم جمع شدهاند و عمده اتفاقاتی که در این شورا روی داده، این است که موضوعات شناسایی، انتخاب و تصویب میشوند و سپس، درباره آنها بحث و در نهایت، جمعبندی میشود و سپس، نوبت به طراحی برنامه میرسد. بیشتر مهمانان و موضوعات این برنامه را شورا و اتاق فکر مذکور تعیین کرده است.
رضوانینیا ادامه داد: شاید بتوان گفت که اصلیترین مشکل ما در مسیر ساخت برنامه، مشخص کردن و یافتن مهمانان و کارشناسانی است که توانایی پرداخت موضوع را داشته باشند و بتوانند در فرصت کوتاه آنتن، مباحث را تا جایی که امکان آن وجود دارد، پرورش دهند و بتوانند برای موضوعات نظری، پیوستهای اجرایی و عملیاتی تولید کنند. شاید بزرگترین مشکل ما تفاهم درباره خواست برنامه است که بتوانیم از کلیشهها خارج شویم و بهشکلی راهبردی موضوعات را پیش ببریم.
باید اعتماد مخاطب هدف را جلب کرد تا نقش قرارگاهی را بهدرستی ایفا کنیم
در ادامه حسین دلاوری، عضو شورای اندیشهورزی و تحریریه مجله تصویری «قرارگاه» نیز با بیان اینکه ما در مجله تصویری قرارگاه دو رویکرد را دنبال میکنیم، گفت: اول، رؤیتپذیر کردن میدان در جایی است که شبکههای مردمی متعلق به جریان انقلاب در نسبت با موضوعات مختلف مثلاً شبکههای مردمی جریان تربیت، جریان زنان، جریان کتاب، جریان خانواده و...، در متن جامعه حاضر شوند و کاری را دنبال کنند که معمولاً مسئلهمحور است. رویکرد دوم، خط دادن و جهتبخشی و هدایت جریانات مختلف در نسبت با کلانموضوعاتی است که در جامعه امروز مطرح میشود و گاه گروههای مردمی متعلق به جریان انقلاب در نوع مواجهه با آن دچار خطا و اشکال میشوند که این اشکال نشان میدهد قرارگاههای فرهنگی بهلحاظ نوع و نحوه کارشان دچار اختلال میشوند و قادر به راهبری نیستند.
وی ادامه داد: این برنامه در کوتاهمدت باید بتواند اعتماد مخاطب هدف را جلب کند تا در بلندمدت نقش قرارگاهی خودش را بهدرستی ایفا کند. من مجله تصویری «قرارگاه» را برنامهای تلویزیونی نمیبینم، بلکه جلوهای از یک قرارگاه فرهنگی میدانم که در رسانه ملی و در قامت یک برنامه تجلی پیدا کرده است.
دلاوری تصریح کرد: گروه تحریریه و اتاق فکر برنامه، پیوسته به میدان توجه دارند و این قرابت، توجه و انس داشتن با میدان، تعیینکننده موضوعات ما و حاضر کردن آن در برنامه است. ما اندیشهای را در قرارگاه دنبال میکنیم که شاید در پاسخدهی به این پرسش کمک کند. ما موضوع (سوژه) را با توجه به میدان احصا و پساز تعیین راهبرد، آن را روی آنتن حاضر میکنیم و در میدان استمرار میبخشیم. وقتی حرفها به میدان نزدیک شود، حتماً بازخوردی از آن به ما میرسد و این بازخورد، ما را متوجه موضوع تازهتری میکند. این فرآیند اصل و بنای ما در محتواست.
باید در همافزایی گروههای مردمی کار کنیم
او توضیح داد: مخاطب این برنامه، جریانهای مردمی متعلق به جبهه فرهنگی انقلاباند؛ کسانی که پیشرانهای اصلی شکلگیری حرکت عمومی در کشور بهمثابه جریانهای حلقههای میانیاند. این برنامه حتماً باید بتواند در شبکهسازی و همافزایی گروههای مردمی باهم و حتی اتصال آنها به سرشبکههای اصلی و تخصصی کار کند.
دلاوری در پاسخ به این پرسش که «قرارگاه» کدام اهداف تحولی را برمبنای محور سند تحول سازمان دنبال میکند، اظهار کرد: ما بهدنبال تقویت و تثبیت نقش قرارگاهی جبهه فرهنگی انقلاب در رسانه ملی هستیم و اطمینان خاطر داریم که مجله تصویری «قرارگاه» میتواند جای خالی قرارگاه میدانی را پر کند؛ چون اساساً خودمان را با این هدف در رسانه حاضر کردهایم. این برنامه را هم برخلاف عادت مرسوم، طرح ندیدهایم، بلکه یک طرح و برنامه دیدهایم که نقشه راه دارد.
وی ادامه داد: در این مسیر بهصورت ویژه به سند تحولی رسانه ملی توجه کردهایم و تقریباً هر دوازده محور اصلی اشارهشده در سند تحولی رسانه ملی بهمثابه سرفصلهای اصلی ما در تعیین خط اصلی برنامه لحاظ شده است و اگر به ۳۷ قسمت برنامه تولیدشده (اولین برنامه مقارن شده بود با جمعه نصر) تا به امروز نگاهی بیندازید، این خط در سیر محتوایی برنامه کاملاً قابلرؤیت است.
عضو شورای اندیشهورزی و تحریریه مجله تصویری «قرارگاه» با اشاره به چشمانداز و افق نگاه قرارگاه یادآور شد: این برنامه در افق خود به دنبال آن است که بتواند بهمعنای واقعی کلمه، نقش قرارگاه را برای همراهانش در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی بهدرستی ایفا کند. با توجه به نکتهای که عرض کردم، ما بیگانه با میدان نیستیم و هرکدام از افرادی که در شورای فکری و تحریریه برنامه حضور دارند، سالها در میدان فعالیتهای فرهنگی زیستهاند و با شبکه بزرگی از گروههای مردمی ارتباط پیوسته دارند.
دلاوری در پایان با بیان اینکه افق دید ما دستیابی به نوعی از برنامه در مقام قرارگاه است، گفت: بهعبارتی، در پی برنامهای قرارگاهی بهمعنای واقعی کلمهایم. بهدنبال قرار گذاشتن و گفتوگو بر سر مسائل مشترک و هماندیشی برای نحوه مواجهه با آن با هدف پیشرفت و آبادانی کشور با نگاه تمدنی هستیم.
دلاوری افزود: بیش از آنکه به آنتن بیندیشیم، به اتفاقات میدانی پیرامون آن توجه داریم. بنا نداریم محصور فرم و شکل باشیم که البته اینها هم مهم است و باید به جذابیتهای بصری و قالب برنامه نیز فکر کنیم اما پیوند با میدان و سراغ گرفتن مخاطب و حرف زدن با او و انتقال درست پیام به او که در میدان و پشت خاکریز نبرد نرم فرهنگی قرار گرفته است و نیاز به آذوقه دارد، برای ما مهمتر است. برایناساس، اسیر فن (تکنیک) نمیشویم و راهکنش (تاکتیک) برای ما مهمتر است، لذا با این اشاره کوچک حتماً متوجه شدهاید که ما در کدام نقطه ایستاده و به کجا خیره شدهایم و حرکت ما در استمرار بخشیدن به چه بنیانی و با چه اهدافی است.
انتهای پیام