به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، مهدی چمران امروز سه شنبه در حاشیه دویست و نود و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران تصریح کرد: اخطارهای زیادی به مالک علاءالدین داده شده ولی توجهی نمیکند و اگر اتفاقی بیفتد مالک باید پاسخگو باشد.
رئیس شورای شهر با بیان اینکه مردم شانسی در مرکز خرید علاءالدین حضور دارند و جان مردم نمیتواند بازیچه پولاندوزی یک فرد شود، گفت: در زمان آقای قالیباف بعد از ۶ ماه برنامه ریزی ، یک برنامه عملیاتی حساب شده مهندسی ارائه دادیم تا یک طبقه از آن تخریب شد.
چمران افزود: پاساژ پایان کار ندارد و شهرداری باید به قوه قضاییه نامه ارسال کند تا بعد از حکم قوه تصمیم گیری شود که این مرکز تعطیل و یا اصلاح شود.
مردم از اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل اطلاعی نداشتند
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با بیان اینکه عده زیادی از مردم از اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل اطلاعی نداشتند، تصریح کرد: باید در مورد این موضوع اطلاعرسانی میشد.
چمران افزود: بعضا شهروندان با خودرو به ایستگاههای مترو میروند و در آن فضا خودروی خود را پارک میکنند و با مترو تردد دارند و در صورت اجرای طرح زوج و فرد بدون اطلاعرسانی دقیق کار سخت میشود.
رئیس شورا با اشاره به اینکه وقتی اطلاعرسانی نمیشود و جریمه هم در کار نیست، اینگونه میشود، گفت: من هم به سختی مطلع شدم که طرح زوج و فرد از درب منزل اجرا میشود. ما به راحتی نمیتوانیم برنامه مردم را به هم بریزیم.
موضوع انتقال پایتخت تاکنون به هیچ نتیجهای نرسیده است
چمران در خصوص انتقال پایتخت نیز با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی دعوت کرده که نمایندهای از شورای شهر تهران در جلسه حضور خواهد یافت، گفت: این جلسه در تمام دورههای گذشته وجود داشته و به هیچ نتیجهای نرسیده است.
وی همچنین با تاکید بر اینکه در گذشته مدینه فاضلهای داشتیم که مشخص بود چگونه است، گفت: این نظر فلاسفه اسلامی بود، اما به طور کلی شهر آرمانی آرزوست و در تهران به سادگی اجرایی نمیشود،
چمران تصریح کرد: بخشهای پیرامونی، چون گسترس پیدا کردند و جمعیت داشتند به بخش میانی تهران متصل شدهاند و حالا کمبودها در تهران خود را نشان می دهد.
چمران افزود: امروز برخی میگویند مرتضی گرد به تهران متصل شود. ما ۲۰ سال پیش گفتیم به داد مرتضی گرد برسید. این بخش ۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و نمیتواند شهر شود و باید یک روستای ۵۰ هزار نفری باقی بماند که منطقی نیست.
رئیس شورای شهر ادامه داد: دیگر بخشهای اطراف تهران هم زمانی سبزیکاری بودند که به تهران چسبیدند و جزئی از آن شدند؛ بنابراین آرمانی شدن تهران سخت است.
وی همچنین با بیان اینکه تراموا به بندرعباس رسیده است، یادآور شد: ۲ رام تراموا به صورت آزمایشی به کار گرفته میشود که روزنامه همشهری در صفحه اول خود تصویر آن را منتشر کرده است. ورود رئیسجمهور به موضوع قرارداد چین
سیدمحمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر نیز در دویست و نود و چهارمین جلسه شورا با بیان اینکه دیروز خبر امیدوار کنندهای درباره دستور ویژه رئیس جمهور درخصوص خرید واگنهای مترو از چین منتشر شد، گفت: این دستور داده شده که خرید ۷۹۱ واگن که از دولت دوازدهم روی زمین مانده بود و در دولت سیزدهم با عنایت ویژه شهید رئیسی منعقد شده بود، پیگیری شود.
وی افزود: ورود رئیس جمهور خبر خوبی برای تهران و کلانشهرها برای تأمین واگنهای مترو است. امیدواریم با این نگاههای ویژه بتوان فرصتهای خوبی را شاهد باشیم که به تسهیل اتفاقات کمک کند.
باغات خریداری شده از سوی شهرداری در بلاتکلیفی
مهدی پیرهادی دیگر عضو شورای شهر تهران هم در تذکر پیش از دستور خود گفت: با وجود اینکه سرانه فضای سبز در جنوب تهران پایین است؛ اما تعدادی از باغات خریداری شده توسط شهرداری بلاتکلیف ماندهاند و هنوز تبدیل به فضای سبز نشدهاند.
وی افزود: انتظارمان این است که در سال ۱۴۰۳ اقدامی در این خصوص انجام شود. برخی از این باغات حدود یک سال بلاتکلیف ماندهاند؛ پول پرداخت شده، مذاکره و خریداری انجام شده، اما در اختیار مردم قرار نگرفته است.
پیرهادی تصریح کرد: بیشتر این باغات در جنوب شهر و در مناطقی است که سرانه فضای سبز پایینی دارندو باید زیرسازی و کاشت درخت در این مناطق صورت بگیرد، اما جای سوال دارد چرا پیگیری نمیشود. از شهرداری میخواهم پیگیری کند تا مردم به عنوان یک بوستان محلی استفاده ببرند.
شهرداری برای حل ترافیک و آلودگی هوا از نقطه نظرات علمی استفاده کند
همچنین سوده نجفی در تذکر پیش از دستور خود در جلسه امروز شورای شهر تهران با اشاره به بازدید اخیرش از مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، گفت: یکی از مهمترین مشکلات این مرکز توجه نکردن شهرداری به ظرفیت علمی و پژوهشی این مرکز است و شهرداری کمتر از نقطه نظرات مطالعاتی و پژوهشی استفاده میکند.
وی افزود: شهرداری در یکی از برنامههای مهم خود که موضوع حمل و نقل و خودروهای برقی است از پیوست پژوهشی استفاده نکرده و بعد از انعقاد قرارداد از این مرکز درخواست ارائه پژوهش در این راستا را داده و بعد از آن نیز این مأموریت را از مرکز مطالعات گرفته و به شرکتی واگذار کرده است که گویا اقدام خاصی نیز صورت نگرفته و اگر امروز موضوع حمل و نقل به ویژه برقی سازی در عمل با مشکل مواجه است، یکی از دلایل آن میتواند بی توجهی به پژوهش باشد.
نجفی تأکید کرد: از شهرداری میخواهم ضمن توجه به پیوست مطالعاتی در خصوص طرح های خود از واگذاری هرگونه امور پژوهشی به شرکت و یا نهادهایی خارج از مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران جدا خودداری کند.
عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: همچنین از شهرداری میخواهم در ارائه لایحه های خود به شورای اسلامی شهر تهران پیوست مطالعاتی و پژوهشی آن را نیز ارائه کند تا نمایندگان بتوانند با اتکا به نظرات علمی و تخصصی نسبت به طرح ارائه شده تصمیم گیری کنند.
نجفی در پایان ورود جدی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران را به موضوع ترافیک و آلودگی هوای پایتخت خواستار شد تا بتوان از نقطه نظرات علمی این مرکز به درستی استفاده شود.