سخنگوی شورای رقابت از برگزاری نشستی در این شورا با حضور مدیرعاملهای شرکتهای تپسی و اسنپ خبر داد و گفت: «در این جلسه، بحثهای مختلفی ازجمله تعرفههای قیمتی و شکایتهای عمومی مسافران بررسی شد تا الگوریتمهای تعریفشده در تاکسیهای اینترنتی با رعایت حقوق مصرفکننده همسوتر شود.»
«سپهر دادجویتوکلی» در گفتگو با دیجیاتو، با اشاره به اینکه این نشست در کارگروه اصلی شورای رقابت برگزار شد، افزود: «در این برنامه مصطفی سیدحسینی، مدیرعامل تپسی، محمد خلج، مدیرعامل اسنپ، مدیران حقوقی هر 2 شرکت و برخی اعضای کارگروه اصلی شورا حضور داشتند تا موارد متنوعی همچون تعرفه و نحوه محاسبه قیمتها، چگونگی انجام سفرها، نرخ کمیسیونها، شرایط رفاهی و الگوریتمهای هریک از اینها ارزیابی و بررسی شد.»
به گفته او «در بازار تاکسیهای اینترنتی، معمولاً مسافران از قیمت بالا و رانندگان از قیمت پایین کرایهها شکایت دارند؛ بنابراین تعریف الگوریتم قیمتگذاری درست و منصفانه کار آسانی نیست و نیازمند تعامل و گفتگو با هر 2 طرف (مسافران و رانندگان) است. موضوعاتی از قبیل میزان منصفانه بودن کمیسیون دریافتی از سوی تاکسیهای اینترنتی و بررسی جزئیات شرایط رفاهی خودروهای این شرکتها، مانند خودروهای اکوپلاس یا پلاس و الزامات مربوط به آنها، ازجمله موارد قابلبحث است.»
سخنگوی شورای رقابت با تأکید بر اینکه همه اینها با هدف تحقق حقوق مصرفکننده است، توضیح داد: «باتوجهبه تحولات فناوری در جهان، تأثیرگذاری آن در همه ابعاد زندگی و اهمیت اقتصاد دیجیتال در کشورها باید بازارهایی که متعاقب تکنولوژی پدید آمدهاند، رصد و پایش شوند تا قواعد بازی در آنها بهدرستی اعمال و اجرا شود.»
دادجویتوکلی افزود: «دراینمیان، از بعضی پلتفرمها مثل دیجیکالا، اسنپ و تپسی شکایتهایی مطرح است که همه آنها در شورای رقابت مستمر بررسی میشود.»
او یادآوری کرد: «این عرصه بازار بسیار مهمی است؛ بیش از اینکه نیاز به انتقاد داشته باشد، نیاز به حمایت دارد. با همین نگاه، شورای رقابت اصلاح و پایش انجام میدهد تا ضمن تقویت ظرفیتهای بهرهمندی از اقتصاد دیجیتال، شورا از جایگاه وظیفه، بتواند در راستای نظارت پیشینی از وقوع اتفاقات ناخوشایند یا خلاف قانون جلوگیری کند.»
سخنگوی شورای رقابت در پاسخ به این سؤال که پرونده شکایت تپسی از اسنپ به چه مرحلهای رسیده است، گفت: «پروندههای متعدد و مختلفی در این زمینه وجود دارد؛ باتوجهبه اهمیت موضوع نباید کاری کنیم که بهجای درستکردن ابرو، چشمی را کور کنیم. در واقع، تلاش شورا بر این است که با رویکرد تعاملی این موارد را بررسی کند. قطعاً رأی این پرونده هم صادر و اطلاعرسانی خواهد شد.»
او تأکید کرد: «ورود بدون دانش به این بازار ما را از بخش زیادی از خدمات آنها محروم میکند؛ بنابراین باید با افزایش آگاهی، دعوت از طرفین برای شنیدن حرف آنها و تکمیلکردن اطلاعات، درنهایت تصمیمی بگیریم که کاملاً فنی و حرفهای باشد. با این توضیح که بهمحض صدور رأی، شورای رقابت آن را بسیار شفاف در سامانه خود قرار میدهد.»