به گزارش رویترز این قانون که از نگرانیهای امنیت ملی سرچشمه میگیرد، استفاده از نرمافزارها و سختافزارهای کلیدی ساخت چین را در خودروهای هوشمند محدود میکند. ریموندو در این باره گفته است: «ما نمیخواهیم منتظر بمانیم تا دو میلیون خودروی چینی وارد جادههایمان شود و آن وقت تازه متوجه تهدیدهای امنیتی آنها شویم.»
براساس این مقررات جدید، استفاده از نرمافزارهای چینی از سال ۲۰۲۷ و قطعات سختافزاری از سال ۲۰۲۹ در خودروهای موجود در بازار آمریکا ممنوع خواهد شد. این تصمیم نه تنها خودروسازان چینی را تحتتاثیر قرار میدهد، بلکه شرکتهای بزرگ جهانی مانند جنرال موتورز، تویوتا، فولکسواگن و هیوندای نیز باید زنجیره تامین خود را تغییر دهند.
اتحادیه نوآوری خودرو، که نماینده خودروسازان بزرگ است، از دولت درخواست کرده حداقل یک سال بیشتر برای اجرای این تغییرات به آنها فرصت دهد. انجمن فناوری مصرفکنندگان و شرکت هوندا نیز خواستار تمدید دو ساله این مهلت شدهاند تا بتوانند آزمایشهای لازم را انجام داده و قراردادهای خود را بهروز کنند.
دونالد ترامپ، رئیسجمهور منتخب که از ۲۰ ژانویه قدرت را به دست میگیرد، موضعی متفاوت دارد. او میگوید اگرچه با واردات خودروهای چینی مخالف است، اما از ساخت خودرو توسط شرکتهای چینی در خاک آمریکا استقبال میکند. ترامپ تاکید کرده: «ما مشوقهایی ارائه خواهیم کرد و اگر چین و دیگر کشورها میخواهند در بازار ما حضور داشته باشند، باید اینجا کارخانه بسازند و کارگران آمریکایی را استخدام کنند.»
این اقدام در ادامه سیاستهای محدودکننده دولت بایدن علیه خودروسازی چین است. پیش از این نیز دولت آمریکا تعرفه واردات خودروهای برقی از چین را به ۱۰۰درصد افزایش داده بود.