به گزارش مشرق، مجتبی قهرمانی رئیس کل دادگستری هرمزگان دو روز پیش خبر عجیبی از کشف یک خط لوله سرقت از خط اصلی انتقال سوخت جت از پالایشگاهی در بندرعباس را اعلام کرد که شگفتیهای فراوانی آفرید.روایت خط لولهای ۲ کیلومتری که فقط ارزش لوله و اتصالات آن بیش از ۴ میلیارد تومان است و مدتها از خط لوله اصلی سوخت جت که از یکی از پالایشگاههای بندرعباس منتقل میشده، سرقت میکرده و روزانه تا ۷۵ هزار لیتر سوخت جت تولیدی در کشور را به تاراج میبرده است.
سارقان مدتها از خط لوله برداشت میکردهاند
مجتبی قهرمانی رئیس کل دادگستری هرمزگان درباره این کشف مهم و در حالی که هفته گذشته بر موضوع نصب میتر بر روی خطوط انتقال فرآوردههای پالایشگاهی برای سنجش سرقت احتمالی در طول مسیر تاکید کرده بود، حالا در اظهاراتی تازه و پس از کشف یک خط لوله سرقت حرفهای از خط لوله اصلی میگوید: این کشف توسط فرماندهی انتظامی بندرعباس صورت گرفته است و یک انشعاب ۲ کیلومتری از خط لولهای اصلی است که توسط آن سوخت هواپیماها منتقل میشده است.
خط لوله سارقان ۱.۵ اینچی بوده و مدتها سرقت ادامه داشته
رییس کل دادگستری هرمزگان می افزاید: با حضور کارشناسان در محل، بررسی نتایح حاصل از بازرسی تجهیزات کشف شده و همچنین ارزیابی میزان خوردگی لولهها و زنگ زدگی تجهیزات نشان میدهد که سارقین مدت زیادی از این خط لوله استفاده کردهاند و ظرفیت خط لوله کشف شده، ۱۰ (بار) یک ونیم اینچ میباشد.
سرقت ۱۲۹ هزار لیتر سوخت جت در ۳ روز
قهرمانی اضافه کرد: این انشعاب غیرمجاز ظرفیت برداشت حدود ۷۰ هزار لیتر در شبانه روز داشته و طبق نظر کارشناسان ارزش خود لوله غیرمجاز حدود ۴ ملیارد تومان است و ظاهرا سارقان دانش فنی و اطلاعات لازم در اختیار داشتهاند.
۱۴ روز تلاش برای یافتن این سرقت بزرگ
مقامات قضایی میگویند: تیمهای ویژه پلیس پس از ۱۴ روز پایش مستمر، موفق به کشف این خط لوله سرقت سوخت شدهاند.آنچه که برای یافتن چنین برداشتهای کلان غیرمجازی از شبکه انتقال سوخت ضروری است نصب میتر (کنتور دقیق) است که میزان دقیق ورودی به لوله در مبدأ و خروجی از لوله در مقصد مشخص باشد و این مهم در دو سال اخیر مرتبا از سوی دستگاه قضایی و شخص رئیس کل دادگستری هرمزگان و دادستان بندرعباس به مسئولان مربوطه متذکر شده اما آنان بارها سر باز زدهاند.
میترهای نظارتی هم باید نصب شود
وقتی قاچاق سوخت و سرقت از خطوط لوله برای مدتها آسان انگاری میشود پس نشانههایی از هدفمند بودن این ماجرا نمایان میشود و لذا میبایست برای برچیدن بساط این تاراج سرمایه ملی که به روزانه تا صدها میلیارد تومان برآورد میشود، علاوه بر میترهای فنی، باید میترهای نظارتی و پیشتیبان هم نصب شود و در اختیار مراجع نظارتی قرار گیرد تا نظارت و صحت سنجی امکان پذیر شود.