نیروهای آتش‌نشانی در متروی تهران/ آموزش ایمنی چهره به چهره به تهرانی‌ها

خبرگزاری ایسنا سه شنبه 25 دی 1403 - 12:36
سخنگوی آتش‌نشانی تهران از آغاز سومین طرح آموزش ایمنی چهره به چهره در مترو خبر داد و گفت: این طرح آموزشی با استقبال بسیار خوب شهروندان مواجه شده است و حالا که مردم فرصت کافی برای حضور در کلاس‌های آموزشی ایمنی را ندارند، ما به استقبال آن‌ها می‌رویم.

سید جلال ملکی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره طرح آموزش ایمنی چهره به چهره در متروی تهران بیان کرد: با توجه به مشغله کاری و فرصت محدود مردم که زمان کافی برای حضور در کلاس‌های آموزشی ایمنی را ندارند، ما به استقبال مردم می‌رویم و آموزش‌های لازم درباره ایمنی و آتش‌نشانی را به آن‌ها ارائه می‌دهیم. همچنین در مکان‌هایی مثل مدارس که فرصت کافی برای ارائه آموزش وجود دارد، از این فرصت استفاده و به آموزش می‌پردازیم.

وی افزود: ما وقتی در مقابل برج‌های مسکونی و ساختمان‌ها حضور پیدا می‌کنیم، مردم استقبال نمی‌کنند. وقتی برای آموزش به اداره‌ای مراجعه می‌کنیم، کارمندان فرصت استفاده از آموزش‌ها را ندارند. زمانی همکاران ما با همکاری معاونت اجتماعی _ فرهنگی مترو، کانترهایی را در مترو مستقر کرده بودند و مربیان ما برای آموزش حضور داشتند. اما بازخورد خوبی نداشت. خیلی از شهروندان ما را با پرسنل مترو که زحمت راهنمایی مردم را می‌کشیدند، اشتباه می‌گرفتند.

ملکی با بیان اینکه ما برای آموزش ایمنی و آتش‌نشانی از روش‌های مختلفی از جمله حضور در فضای مجازی و آموزش دادن از طریق تهیه کلیپ و تیزر نیز استفاده می‌کنیم، گفت: این فکر به ذهن ما خطور کرد که در واگن‌های مترو در ساعاتی که جمعیت کمتر است، آموزش مربوطه را چهره به چهره ارائه دهیم و طبق جلساتی که با همکاران مترو داشتیم، ساعات بین ۱۱ صبح تا ۱۴ بعدازظهر را به ما پیشنهاد دادند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران ضمن بیان اینکه مردم در مترو به جای سرگرم تلفن همراه بودن یا خوابیدن، از آموزش‌های مفید و کاربردی ایمنی و آتش‌نشانی بهره‌مند می‌شوند، خاطرنشان کرد: حدود ۱۲ الی ۱۵ نفر از نیروی‌های کادر و داوطلب آتش‌نشانی در دو الی سه گروه، با هماهنگی عوامل مترو، در واگن‌ها با کاور سازمانی حضور پیدا می‌کنند و با عکس‌های آموزشی، مطالبی را به مردم ارائه می‌دهند. به این صورت که، نیروهای ما در حد فاصل یک ایستگاه به ایستگاه بعدی، یک مطلب را توضیح می‌دهند و سپس در حد فاصل بین دو ایستگاه بعدی، مطلب دیگری را آموزش می‌دهند.

وی در مورد محتوای آموزش نیروهای آتش نشانی تأکید کرد: ما بیشتر سعی می‌کنیم آموزش‌هایی که مربوط به منازل است را ارائه دهیم. به طور مثال، یکی از آموزش‌ها در خصوص گاز «مونوکسیدکربن» است که ما در فصل سرما بیشتر با آن مواجه هستیم و آمار حوادث در این خصوص زیاد است. همچنین در مورد مواجهه با آتش سوزی‌ها و چگونگی استفاده از خاموش کننده ومشخصات یک بخاری و دودکش سالم نیز سخن می‌گوییم. اگر حوادث آتش‌سوزی نیز رخ بدهد و یا زلزله‌ای پیش آمد، مردم باید بدانند که چه اقداماتی را انجام بدهند و این موارد از جمله آموزش‌های است که ما به شهروندان ارائه می‌دهیم.

ملکی با بیان این که به دور از انتظار خودمان، این طرح با استقبال بسیار خوب مردم و عوامل مترو روبه‌رو شد، تصریح کرد: طبق فیلم‌هایی که از این طرح ضبط شده است، مردم رضایت و استقبال خود را نشان دادند و بیان کردند که جای سرگرم شدن در تلفن همراه یا خوابیدن در مترو، مطالب کاربردی و آموزشی را یاد می‌گیریم. مواردی هم بوده که بعضی از شهروندان مشکلاتی در آتش‌نشانی داشتند (به طور مثال، یک پرونده در سازمان آتش نشانی) که در این زمینه از همکاران ما راهنمایی گرفتند.

وی اظهار کرد: این طرح در مرحله اول به مدت دو ماه انجام شد. عوامل مترو به ما اعلام کردند که آمادگی اجرای مرحله دوم را داریم. مرحله دوم نیز، دوماه پیش صورت گرفت و اکنون چند روزیست مرحله سوم آموزش ایمنی و آتش‌نشانی چهره به چهره در مترو در حال اجراست. همکاران ما هر روز خطوطی را معین و آموزش‌ها را در واگن‌ها به مردم ارائه می‌دهند و روز بعد در خطوط دیگری حضور پیدا می‌کنند. حالا که مردم زمان کافی برای حضور در کلاس‌های آموزشی را ندارند، ما به استقبال آن‌ها می‌رویم.

انتهای پیام.

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.